Gå til innhold

Tikkende lyd fra motor!

Ranger emnet


SierraDude

Anbefalte innlegg

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Originally posted by Shyggen

Ventil tikking? hvor kraftig er det snakk om?

ved svak tikking kan det vell være ventiler.. er det sånn.. tikking som du får om du slår en hammer i en hjernklomp.. så vet jeg ikke :D

 

Vanligste tikkingen er jo ventil hamring :)

 

Så da må man bytte kam? Like greit å sette på en trim kam da? :D

 

Men denne kammen er jo nesten helt ny. Kun 1,5 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Shyggen

Ventil tikking? hvor kraftig er det snakk om?

ved svak tikking kan det vell være ventiler.. er det sånn.. tikking som du får om du slår en hammer i en hjernklomp.. så vet jeg ikke :D

 

Vanligste tikkingen er jo ventil hamring :)

 

Det er vel en sånn tikking hvis du tar en spiker og hakker den fort på en metal plate.... Du hører det ganske bra innvendig og utvendig... Jævli kjipe greier! :( Ventil tikking. Dvs ? Hva må jeg gjøre for å få det i orden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by SierraDude

 

Det er det jeg har på nå !!!!!!

 

Hva slags olje skal jeg da bruke???

 

billig mineral olje på en standard ohc er det som gjør at kammen holder.. kjørte kun på det når jeg hadde det... hadde et forsøk med esso ultron som resulterte i kamskift! masse kamerater som har hatt samme erfaringa oxo.. kjørte alltid på slik 4 liter til litt over 100 lappen.. det som er vikti da er at en lar bilen gå litt på tomgang(1/2 min) før en kjører igang ved kaldstart..

 

en som var delelagermedarbeider på ford på gjøvik før, er pensjonist nå, sa at de begynte å selge kamsett når den syntetiske olja kom for fullt.. han anbefalte kun mineralolje..

 

mineral olja har jo visse krav til kvalitet den oxo.. hvis en bruker bilen med fornuft og ikke ligger på turtalsperra hele tiden så går det bra..

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kjetilr

 

billig mineral olje på en standard ohc er det som gjør at kammen holder.. kjørte kun på det når jeg hadde det... hadde et forsøk med esso ultron som resulterte i kamskift! masse kamerater som har hatt samme erfaringa oxo.. kjørte alltid på slik 4 liter til litt over 100 lappen.. det som er vikti da er at en lar bilen gå litt på tomgang(1/2 min) før en kjører igang ved kaldstart..

 

en som var delelagermedarbeider på ford på gjøvik før, er pensjonist nå, sa at de begynte å selge kamsett når den syntetiske olja kom for fullt.. han anbefalte kun mineralolje..

 

mineral olja har jo visse krav til kvalitet den oxo.. hvis en bruker bilen med fornuft og ikke ligger på turtalsperra hele tiden så går det bra..

 

Kanskje for seint å tømme den olja jeg har nå og helle på mineral olje??

 

Den begynte å tikke for en uke siden tenker jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ford syndromet :D

hehe ventiltikking er veldig vanlig på gamle forder.. hvis du ikke vet hvordan du gjør det, dra til et verksted og si at ventilene dine tikker, og be dem justere.. blir litt slakk her og der etter 300k vettu.. du trenger nok ikke bytte kam heller..

brom brom, broooom, wah-tish, brooom. eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår