Gå til innhold

nytt annlegg. hva er bra og ikke bra.

Ranger emnet

NilsenRacing

Anbefalte innlegg

hei. driver nå for tiden å bygger nytt annlegg i min audi 80 og trenger en ny subb, men helst en som ikke koster alt for mye.cd spiller må jeg også ha ny, og tenkte å gå for noe i god kvaltet og mye finesser, vurderer da denne: http://www.elutstyr.no/product_info.php?cPath=149_227_251&products_id=3745 og fant en kondensator jeg vurdere: http://www.elutstyr.no/product_info.php?cPath=149_205_518&products_id=3351 men så kommer de til høytalere fremme. monterte JBL decade limeted edition 6x9 i hattehyllen og er veldig fornøyd med dem, bare ett problem att disse spiller så godt att jeg ikke har noe fremme som klarer å holdt følge på lyden:) forsterkeren som står i er en mtx thunder 305. og en saga 1000(sikkert noe skrot). men har ikke så veldig god peiling på slike ting, men håper folk kan gi meg kritikk på disse tingene og hva jeg trenger for å få de opptimale oppsette. hadde ikke tenkt å bruke så veldig mye mer enn 8000komplett, da har jeg alle ledninger lakt opp med 3signalkabler bak, 6x9 og forsterkere.

Endret av NilsenRacing

BMW Asyl-Edition med turban og interkurder,

Alifelger,serberstyring, sotete hinduer,allahram

og helt nytt muslimanlegg.. selges til høystbedende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha sub baki, så blir de jbl 6x9 bortkastet, for du må da enten lage store porta kasser til dem, eller skjerme dem og kjøre høypassfilter på dem, samt fade dem ned slik at du ikke hører dem foran i bilen.

Spilleren du har funnet er knallbra, så det er løp og kjøp...

Videre så trenger du IKKE kondensator, så de pengene legger du i enda bedre frontsett ;)

Når det gjelder sub, så må vi nesten vite litt mere hva du er ute etter. Mest mulig trykk, eller noe som spiller kontrolert og fint?

Hvilke forsterkere skal du ha til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så kondensator e ikke nokke å bruke penga på? for har byggd ett annlegg no i bilen, me to forsterkere,kondensator å subb og 6x9 og fikk låne en jvc spiller, og alt dette fungerer greit, sett bort fra att de er mye støy så jeg får turbolyd. subben jeg er ute etter skal spille fint og greit me musikken og ikke ta liv av all lyd i bilen. kan legge ved bilder av annlegge senere i dag hvis noen ønsker de

forsterkeren er en MTX thunder 305. og en saga 1000, tror denne sagaen ikke er av beste kvalitet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den spilleren og jeg er kjempefornøyd. Den har mer en nok av innstillingsmuligheter, tidskomp, equalizers, mulighet for 3 veis delings osv, 3 rca utganger, front, rear, sub så jeg synes du bør gå for den.

Hvis du vil ha det optimalt så anbefaler jeg deg å putte inn et frontsett forran som du driver med en egen 2-kanals forsterker, i tillegg til en sub som du driver med en monoblokk. De 6*9 høytalerne kan du bare kaste eller selge. Hvis du kjøper deg kvalitetskomponenter med det jeg anbefaler deg tror jeg nok du kommer til å få et nytt intrykk av hva som er god lyd. xD

Kan gi deg et lite tips, dette er hva jeg har i bilen:

alpine 9887r

helix a2 comp 2-kanaler

morel hybrid ovasion 6

soundstream xxx6500d

Alt dette har jeg skaffet meg for ca 12 000,- Nypris på dette utstyret er over 30 000,- Men det jeg skal frem til er at om du har et litt stramt budsjett så kan det være lurt å kjøpe brukt, ta en titt på bilstereoforumet.no og sjekk under til salgs tråden, der selges det mye rått til helt latterlige priser. Jeg har handlet med flere der og alle har vært veldig hyggelige og det har ikke noe å utsette på det, men ta forhåndsregler og les feedback forumet osv så du ikke blir lurt, det er null problem. Jeg har ikke blitt forsøkt svindlet, men vet at det skjer og vil derfor bare advare deg, jeg personlig har ordnet alt cash og testet alltid komponentene før jeg kjøpte, ble endel kjøring men tjener på det uansett.

For 8000 kroner får du ikke så veldig bra anlegg om du skal ha alt komplett og nytt, da du må spare inn så mye penger på alle komponentene. Kan love deg at dette vil gi deg absolutt mest lyd for pengene.

I og med at du har problemer med støy osv ville jeg oppgradert kabelnettet i bilen samtidig, kan sette opp et par punkter over hva du bør gjøre:

1. Oppgrader kabler i motorrommet, bytt ut ledningen mellom dynamo og batteri med et større tversnitt, gjerne 35mm eller mer.

I tillegg bør du skifte ut kabelen fra karrosseri til minus på batteri med et like stort tverrsnitt. Det mest optimale i mine øyne er riktignok å trekke en ekstra kabel til jord helt til forsterkeren, men er hvis du ikke gidder så holder det å gjøre slik jeg nevnte først.

2. Signalkabler og Strømkabler må trekkes fra hverandre, helst på hver sin side av bilen, hvis ikke vil det føre til støy.

3. Gå over alle jordingspunkter, om du ikke gidder å trekke jordkabel helt til bagasjerommet så jorder du til setebeltefestet, blank bolt gjenget inn i chassie er win.

I tillegg bør du være obs på at det kan være dårlig jord på spilleren.

4. Sjekk om du har riktig polaritet på alle høytalere (koblet pluss og minus riktig)

Om du gjør dette så tipper jeg støyen kommer til å forsvinne, i tillegg kan det forhindre endel problemer som kan komme senere, underspennings osv... Om gain er stilt for høyt kan også det føre til støy, still gain helt ned, mens du setter volumet på spilleren på maks, så stiller du sakte opp gain mens du spiller musikk for full guffe, du stiller opp helt til du får forvrenging i høytalerne så stiller du den litt ned igjen.

Håper dette er til hjelp. :)

Endret av Flyndra90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var gutten som kunne sakene sine det:) takk for svaret, skal prøve dette så fort jeg har tid til det. er litt opptatt med å klarjøre litt som skal lakkerset på bilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider