Gå til innhold

Gratis Reperasjonslogg

Ranger emnet


RogerLR88

Anbefalte innlegg

Dette er til alle!

 

Er ny her i forumet og vil gjerne meddele en grei liten sak.

 

Jeg er en "stolt" eier av en Land Rover Serie 3 veteran (og en litt nyere bruksbil), så foreløpig har jeg holdt meg til forumet hos NLRK.

 

Etter utallige timers arbeid og litt for mye penger til deler begynte jeg å føre opp logg over hva jeg gjorde med bilen, delenummer, kostnader, etc. Noen overraskelser fikk jeg :drunk:

 

For å gjøre loggføringen enklere opprettet jeg en liten webapplikasjon (jobber til daglig med web) som automatisk regner ut kostnader, forbruk og hvor reperasjoner kan legges inn med delenummer, kostnad, beskrivelse, etc.

 

Etter å ha luftet en flerbruksversjon på forumet hos NLRK viste det seg å være stor interesse for dette. Derfor ble altså en flerbruksversjon opprettet og er nå klar til bruk, åpen og gratis for alle.

 

Dette er et prosjekt jeg utvikler på fritiden, utenom jobb og all veteranbilskruing, men den skal være noendlunde fri for "bugs" nå og jeg oppfordrer alle med ønske om litt system i "rotet" om å registrere seg og ta i bruk loggen.

 

Registreringen er kun for å få tildelt brukernavn og passord, slik at kun du har tilgang til dine detaljer.

 

Har kalt applikasjonen for Serviceloggen og allerede nå, etter én uke, har flere hundre bilentusiaster registrert seg for å få en bedre oversikt over bilutgiftene.

 

En svært stor fordel med loggen er hvis du passer på å registrere alle reperasjonene, at bilens evt. neste eier vil kunne få overrukket bilens servicelogg. Dette kan være med på at du får mer for bilen enn hva du hadde fått uten en slik logg.

 

Som nevnt tidligere er dette et fritidsprosjekt og Serviceloggen vil forbli gratis å bruke for alle.

 

Vil du ta den i bruk finner du den her: Serviceloggen

 

Jeg setter pris på alle tilbakemeldinger og ønsker om nye funksjoner, ris, ros eller spørsmål.

 

Håper også at Bilforumet vil plassere en link til Serviceloggen på sin side.

Til dere med eget foretak! Hvorfor ikke la bilentusiaster være leverandører til bedriftens nettside?

NETTPRODUKT.NO CMS- og butikkløsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var slett ikke værst :)

 

hva med å kunne legge inn mulighet for å legge inn reparasjoner som er uført tidligere? (altså før den sist registrerte km.standen)

 

hva med å kunne legge inn avgifter og forsikring?

 

men ser bra ut ellers! -bortsett fra at jeg antakelig finner ut hvor dyr bil jeg kjører:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å legge inn reperasjoner som er utført tidligere kan du skrive inn kilometerstanden bilen hadde da reperasjonen ble utført. Det eneste jeg ikke har kommet til enda er muligheten til å endre dato for når reperasjonen ble utført, den hentes alltid fra datoen i dag, men du kan evt. skrive dette i beskrivelsesfeltet.

 

Endring av dato evt. m/kalendervalg kommer og er under arbeid.

 

Avgifter og forsikring er ingen du idé :thumb

Skriver det opp.

 

Tar i mot flere gode idéer. Ingenting er for smått og (nesten) ingenting er for stort. Det kan være alt fra tips/idéer om utseende til nye funksjoner og utvidelser som f eks. avgifter og forsikring.

 

Alt blir skrevet ned...

Til dere med eget foretak! Hvorfor ikke la bilentusiaster være leverandører til bedriftens nettside?

NETTPRODUKT.NO CMS- og butikkløsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også prøvd dette. Det er fortsatt noen bugs (etter min mening).

 

Forskjellige datoformater i bruk, f.eks. 01Aug2008 og 2008-08-01. Jeg tror norskspråklige brukere vil foretrekke 01.08.2008.

 

150,000 Kilometers. Tre feil her: Komma må bort, liten "k" i kilo og ingen "s" på slutten. 150 000 kilometer er riktig.

 

"Reparasjon" skrives ikke "reperasjon".

 

I tillegg har du masse store bokstaver midt inne i setninger. Det er også feil.

 

For oss med høy oppløsning (1600 eller bredere skjerm), så blir layouten dårlig. Noe innhold er venstrestilt og noe er høyrestilt. Det mest interessante feltet (midten) er imidlertid tomt. Velg heller fast bredde, f.eks. 1280 piksler.

 

Hvorfor står det "Gjennomsnittlig Miles/Kilometer i året (Ekstra)" når jeg allerede har valgt at jeg måler kilometerstand i kilometer og ikke miles? For øvrig samme feil med store og små bokstaver her.

 

For meg er reparasjonsfunksjonen litt ulogisk. La oss si jeg har byttet bremseklosser og skal legge inn det. Da skriver jeg inn kilometerstand og kort beskrivelse ("Byttet bremsklosser foran"). I neste steg skriver jeg timeforbruk og kostnad. Men i feltet "operasjon" har jeg ingenting å skrive, så det bør være valgfritt. Nå får jeg opp en feilmelding.

 

Mye kritikk, men det jeg ikke nevner syns jeg er bra.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding.

 

Forskjellige datoformater i bruk, f.eks. 01Aug2008 og 2008-08-01. Jeg tror norskspråklige brukere vil foretrekke 01.08.2008.

 

Datoformatet endres til dMY ved neste store oppdatering hvis flere er enige.

 

150,000 Kilometers. Tre feil her: Komma må bort, liten "k" i kilo og ingen "s" på slutten. 150 000 kilometer er riktig.

 

s er fjernet fra Kilometers, og stor K er endret til liten k. Komma blir stående da dette fungerer som et tusendelstegn. Noen bruker komma andre bruker punktum.

 

I tillegg har du masse store bokstaver midt inne i setninger. Det er også feil.

 

Store bokstaver midt i setninger er vanlig i nettapplikasjoner for å presisere viktigheten av f.eks. felter som skal utfylles. For å gjøre det lettere for brukere å legge merke til hva som faktisk skal fylles ut og hva feltet representerer. Hos flere av nettsidene jeg har utviklet gjennom tidene viser det seg at store bokstaver (selv midt i setninger) har stor betydning for brukervennligheten, men jeg noterer meg allikevel dette og vil gjøre endringer hvis mange nok brukere foreslår det samme.

 

For oss med høy oppløsning (1600 eller bredere skjerm), så blir layouten dårlig. Noe innhold er venstrestilt og noe er høyrestilt. Det mest interessante feltet (midten) er imidlertid tomt. Velg heller fast bredde, f.eks. 1280 piksler.

 

Serviceloggen er konstruert for å være enkel og oversiktlig. Den kommer aldri til å bli noe designvidunder, men vil smått om smått endres etter ønske fra deg og andre. Hvilke felt er blanke? Jeg har forsøk med både 1600, 1280 og 1024, hvorav alle virker oversiktlig. Fastbredde i en slik applikasjon er ut fra erfaring ingen fordel, da noen fortsatt kjører med 1024 og lavere. 1024 blir i smaleste laget på en 1600, mens 1280 blir i bredeste laget for en 1024. Jeg tar selvfølgelig dette til etteretning. Beskrivelser og knapper vil med tiden posisjoneres annerledes.

 

"Reparasjon" skrives ikke "reperasjon".

 

Takk :idea: Alle "Reperasjoner" er nå rettet til "Reparasjoner"

 

Hvorfor står det "Gjennomsnittlig Miles/Kilometer i året (Ekstra)" når jeg allerede har valgt at jeg måler kilometerstand i kilometer og ikke miles? For øvrig samme feil med store og små bokstaver her.

 

Miles/Kilometer blir utregnet, men for å gjøre det enklest mulig satte jeg opp denne kombinasjonen i teksten. Dette er nå byttet ut med Kjørelengde.

 

For meg er reparasjonsfunksjonen litt ulogisk. La oss si jeg har byttet bremseklosser og skal legge inn det. Da skriver jeg inn kilometerstand og kort beskrivelse ("Byttet bremsklosser foran"). I neste steg skriver jeg timeforbruk og kostnad. Men i feltet "operasjon" har jeg ingenting å skrive, så det bør være valgfritt. Nå får jeg opp en feilmelding.

 

Når du legger inn en ny servicelogg vises to felt som må fylles ut. Disse to feltene representerer selve loggen. Under denne loggen kan du legge inn flere linjer. Neste side som vises er linje 1 i loggen. Hvis du f.eks. bruker mange deler på én oppgave er det en fordel å kunne spesifisere flere handlinger, derfor vises feltet "Operasjon". Forsøk å legg til linjer i en av loggene dine så ser du hva jeg mener.

 

Mye kritikk, men det jeg ikke nevner syns jeg er bra.

 

Bare bra med litt konstruktiv kritikk. Jeg forsøker å imøtekomme alle forslag og Serviceloggen er under fortløpende oppdatering som følge av dette. :thumb

Til dere med eget foretak! Hvorfor ikke la bilentusiaster være leverandører til bedriftens nettside?

NETTPRODUKT.NO CMS- og butikkløsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det opprettet en egen logg over oppdateringer og forbedringer av Serviceloggen.

 

For å se på denne går du hit Serviceloggens servicelogg

 

NB! Du må være innlogget for å lese den.

Til dere med eget foretak! Hvorfor ikke la bilentusiaster være leverandører til bedriftens nettside?

NETTPRODUKT.NO CMS- og butikkløsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å legge inn reperasjoner som er utført tidligere kan du skrive inn kilometerstanden bilen hadde da reperasjonen ble utført.

 

får bare opp denne feilmeldingen jeg: "Kilometerstanden du skrev [100,000] er mindre enn sist kjent kilometerstand av [284,000]"

 

er det meg det er mørkt for? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får bare opp denne feilmeldingen jeg: "Kilometerstanden du skrev [100,000] er mindre enn sist kjent kilometerstand av [284,000]"

 

er det meg det er mørkt for? :)

 

For at utregningen av kjørte kilometer skal kunne regnes ut må km-standen være større enn tidligere innlagte serviceordrer. Legger du inn en lavere kilometerstand enn eksisterende vil feilmeldingen vises. Beklager evt. misforståelser. Skal se om dette kan gjøres noe med i nærmeste fremtid .

Til dere med eget foretak! Hvorfor ikke la bilentusiaster være leverandører til bedriftens nettside?

NETTPRODUKT.NO CMS- og butikkløsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding.

s er fjernet fra Kilometers, og stor K er endret til liten k. Komma blir stående da dette fungerer som et tusendelstegn. Noen bruker komma andre bruker punktum.

 

Nei, komma brukes som komma, punktum brukes ikke, og for skille mellom tusendeler bruker man mellomrom - dette er så klart i følge norsk rettskrivning. Amerikanerne setter gjerne punktum mellom hver tusendel, men dette er per norsk språklig definisjon ikke lov.

 

Ellers en veldig bra applikasjon. Jeg har registrert meg og liker innholdet.:)

'92 Mitsubishi Eclipse GS

Historie, prosjekt -og bildetråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

OPPDATERINGER

 

Design

Serviceloggen har fått nytt design, ikke noe avansert da jeg gjerne vil at sidene skal lastes raskt selv for dem med treg linjehastighet, men noe bedre har den blitt. Litt nostalgiske bilder på toppen av siden.

 

Integreringen av det nye designet er ikke fullstendig ennå, noen sider er som før, men om et par dager er også dem på plass.

 

 

Utskriftsvennlig servicehistorie

Servicehistorien har nå fått en utskriftsvennlig side, slik at du enkelt kan skrive ut hele historien med kostnader, notater, etc. Kjekt hvis du skal selge bilen. Vil tro det kan øke salgsverdien ved å legge ved en slik liste, i alle fall til en viss grad.

Til dere med eget foretak! Hvorfor ikke la bilentusiaster være leverandører til bedriftens nettside?

NETTPRODUKT.NO CMS- og butikkløsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, komma brukes som komma, punktum brukes ikke, og for skille mellom tusendeler bruker man mellomrom - dette er så klart i følge norsk rettskrivning. Amerikanerne setter gjerne punktum mellom hver tusendel, men dette er per norsk språklig definisjon ikke lov.

 

Når ble det ikke lov å bruke punktum mellom hver tusendel?

 

På norsk brukte vi tidligere punktum for å skille hvert 3. tall for å lettere lese større tall, og vi bruker komma for å illustrere verdier under 1. På engelsk er dette omvendt og veldig irriterende for de som må ty til engelsk literatur ved matte og/eller fysikk-studier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NYE OPPDATERINGER!

 

Nå har Serviceloggen gjennomgått en stor oppdatering. Selv om det kanskje ikke ser ut som mye ligger det mange timer bak de små, men praktiske oppdateringene som er gjort.

Redigering av servicelinjer

Alle servicelinjer inne i selve reparasjonsordrene kan nå redigeres og/eller slettes. Du kan redigere alle linjefeltene.

 

Redigering av reparasjonsordrer

Alle reparasjonsordrer kan nå redigerer og/eller slettes. Sletter du en reparasjonsordre må du huske at alle servicelinjer som er relatert til denne også vil fjernes. Du kan redigere kilometerstand og navn på ordren.

Nytt felt for kjøretøy

Ett nytt felt er lagt til for ditt kjøretøy. Som kjent er alle kjøretøyfelt obligatoriske pga. at systemet skal kunne skille på dem. Dette feltet derimot er ikke obligatorisk og kan brukes til hva som helst (registreringsnummer, bilens navn, etc.) Navnet på feltet ble ID (etter forslag fra dere).

 

Glemt Passord?

Glemmer du ditt passord genererer systemet automatisk et nytt til deg ved å oppgi brukernavnet ditt etter du har klikket på "Glemt passord?" ved innloggingsfeltet.

 

 

Håper dere er fornøyde med oppdateringene. :D

 

Fyr løs med flere tips og idéer ;)

Til dere med eget foretak! Hvorfor ikke la bilentusiaster være leverandører til bedriftens nettside?

NETTPRODUKT.NO CMS- og butikkløsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten forandring

 

Serviceloggen har nå fått sitt eget domene, eller rettere sagt to domener.

 

http://www.servicelogg.no/ & http://www.serviceloggen.no/

 

Begge tar deg direkte til Serviceloggen.

 

Bruker du den gamle adressen vil du videresendes til Servicelogg.no

 

PS... Alle opplysninger, bilder og reparasjoner er nøyaktig slik du forlot dem ;)

Til dere med eget foretak! Hvorfor ikke la bilentusiaster være leverandører til bedriftens nettside?

NETTPRODUKT.NO CMS- og butikkløsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye muligheter nye sider...

 

Det er nå opprettet en linkside på Serviceloggen. Der kan du foreslå nettsider og finne nye som allerede ligger på siden.

 

Det er også opprettet en gruppe for Serviceloggen på Facebook. Bli med i gruppen ved å klikke HER

 

Gå til Serviceloggen ved å klikke her

Til dere med eget foretak! Hvorfor ikke la bilentusiaster være leverandører til bedriftens nettside?

NETTPRODUKT.NO CMS- og butikkløsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette virket så lovende at jeg tror jeg må registrere meg og sjekke det ut. Har lenge vurdert å lage et slags "servicehefte" for bilene mine fremfor å notere litt hist og her i ei bok man kanskje roter bort...

 

Hva med en funksjon som lar tidligere eier overta Serviceloggen når man selger bilen? Det er kanskje lurest å låse tidligere reparasjoner når man selger, slik at den nye eieren ikke kan endre det etter eget forgodtbefinnende? Bare en løs tanke.

 

EDIT: Jeg får forresten ikke lastet opp bilde (JPG på 16kB, nøyaktig 200x150 px. OS X 10.4, Safari og Firefox).

Endret av ePiFaNT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår