Gå til innhold

Egendefinerte distriks/bokstavkoder på norske bilskilt?

Ranger emnet


Yelsent

Anbefalte innlegg

I dag er tydeligvis situasjonen annerledes enn tidligere, da man kan få kjennemerker på skiltene sine uavhengig at hvor bilen er registrert. Jeg har søkt litt rundt på forumet her og det er tydelig at dette skal være fullt mulig med dagens regler.

 

Da jeg skulle få skilter på bilen min da jeg kjøpte den i fjor, dro jeg inn på Hafslund trafikkasjon i Sarpsborg for å ordne dette. Jeg hadde også fått vite fra min daværende dames far (som jobbet i Oslo tollvesen) at det skulle være mulig å få den bokstavkombinasjonen jeg ønsket. Forrige eier importerte nemlig bilen fra Tyskland inn til Sandefjord, dermed fikk den LY-skilter, som han senere avskiltet før videre salg til meg.

 

Av tre grunner hadde jeg lyst til å få Halden-skilter (AA); jeg er nå litt patriotisk for min hjemby, AA er en ganske spesiell kombinasjon, og siden jeg ofte krysser svenskegrensen er det greit å slippe å bli vinket inn hele tiden i tollen med Sandefjord-skilter.

 

Uansett, da jeg spurte om det var mulig å få Halden-skilter da jeg skulle bestille skiltene fikk jeg høre at det likevel ikke var mulig? Jeg stusset over det, men tok henne på ordet.

 

I dag er situasjonen slik at jeg trenger nye skilter da de jeg hadde så å si er ødelagte (historien om dette kommer en senere gang). Dermed er det jo greit å få sett om jeg får ordnet skilter med ny bokstavkombinasjon denne gangen.

 

Men hvordan går man frem for å få til dette? Må bilen juridisk sett også avskiltes og påskiltes igjen for at dette skal bli mulig? På forhånd takk. :)

Endret av Yelsent

'92 Mitsubishi Eclipse GS

Historie, prosjekt -og bildetråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg, hadde jeg skrudd av skiltene, gravd dem ned i hagen, og kjørt til statens vegvesen og sakt at skiltene var stjålet. Da får du som nevnt over her ny registrerings-kombinasjon.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen spørsmål ang tyveriet.. Du vet jo ingenting mer enn at dem blei stjælt når du gikk inn på rema for å handle ellerno. :P

 

Det gamle vognkortet må oppdateres med nytt reg.nr og hele greia.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom skiltene blir "stjålet", settes det noen videre spørsmål ved dette da; eller er det bare å skrive på noen papirer og så få nye skilter? Vognkortet må vel som sagt også oppdateres, men.

 

Ikke meld dem stjålet. Da blir du nødt til å levere inn en falsk politianmeldelse, og er det noe du vil ha på rullebladet ditt? Det er selvfølgelig liten sjanse for å bli tatt, men jeg vil ikke tro det er en sjanse som er verdt å ta!?!

- Bilen min er som den norske stat - kjøpt og betalt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statens Vegvesen krever/skal kreve en politianmeldelse ved skilttyveri

 

Les over Herr. Yelsent =P

Dette er jeg også 100 % sikker på, ettersom jeg kjørte en kamerat til BT for nye skilt (Som var stjålet), hvor de krevde en politianmeldelse...

 

For om jeg ikke tar helt feil, "leier" du skilt, og at de egentlig tilhører den norske stat?!?

- Bilen min er som den norske stat - kjøpt og betalt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller aldri hevdet at jeg skal gjøre dette, nå var det vel heller det at tråden sporet i retning av dette med falsk tyverianmeldelse. Som trådstarter er jeg interessert i å lære om alt, inkludert hva nå enn folk gjør av ulike metoder for å få til dette.

 

Så vidt jeg har forstått er det uansett slik at den eneste måten å få endret dette på er det tilfelle at skiltene blir stjålet? Hvordan går folk frem når de skal velge bokstavkoder ved vanlig registrering av bil, da?

'92 Mitsubishi Eclipse GS

Historie, prosjekt -og bildetråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller aldri hevdet at jeg skal gjøre dette, nå var det vel heller det at tråden sporet i retning av dette med falsk tyverianmeldelse.

 

Hvis du forteller hvor du bor og bilens registeringsnummer, så tror jeg det finnes en løsning på problemet. Løsningen medfører at du kan levere en politianmeldelse som ikke er falsk.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår