supreme Skrevet Juli 10, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 10, 2009 Så i dag at bremsene bak er helt ødelagte.. På høyre siden virker det som om klossen er helt borte. Og jeg har slitt så mye av skiva at belegget har begynt å skalle av, masse støv på felgene og bilen rister og skraper ved bremsing. Venstre siden derimot ser helt fin ut. fortsatt igjen 1 cm ca av klossen.. Kan klossen løsne og falle av, eller er det bare slitt så skeivt at den et slitt helt vekk?? Noe jeg da burde være obs på ved nye bremser? Nå som alle bilverkstedene har ferie,(lang ventetid på det "billige" verkstedet jeg pleier å bruke), tenkte jeg kanskje prøve å få bytta selv. Har Haynes boka som hjelpemiddel, men har aldri byttet bremser før.. noen tips?? Tenkte kjøpe det jeg trenger på Biltema, da jeg akkurat skifta bremser foran, å lommeboka er rimelig tynn (feriepengene er borte for lengst):P Bilen er en 1994 Passat 2.0l Bensin. Stv. 115hk.. Takker for all hjelp og tips, regner med at mange av dere har god erfaring med bytte av slike vanlige slitedeler.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
supreme Skrevet Juli 13, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 13, 2009 Må da være en her som har peiling på dette?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
supreme Skrevet Juli 24, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 24, 2009 Har nå fått av klossene på begge sider, men virker litt merkelig. De er så forskjellig slitt.. høyresiden er mye mer slitt en venstre. de er likt slitt på hver side av skiva da. Lurer på om det kan være noe galt, eller om venstresiden er byttet en gang uten at høyre er.. legger ut noen bilder.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fartstripa Skrevet Juli 24, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 24, 2009 Slik er det bare.. skift skive og klosser, og kjør videre.. skiva sitter bare med en torx skrue mellom to av boltene.. slipper den ikke, så gi den ett rapp med hammeren. Siter http://www.bilforumet.net/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Doser_86 Skrevet Juli 24, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 24, 2009 Ujavnt bremsetrykk kanskje. Har ikke erfarning med det sejøl, men hører de fleste klager på bremseskivene fra Biltema. Er vist kast i mange av dem. Norskbildelsenter har billige og bra bremseskiver etter min erfaring. Ellers lykke til med byttet. er ikke vanskelige jobben. Siter 2006 Volkswagen Transporter 1.9Tdi (Arbeidsbil) 2003 Volkswagen Passat 1.9Tdi 130hk (Stasjonsvogn) 2001 Volkswagen Passat 1.6 (Solgt) 1994 Volkswagen Golf3 1.4 (Solgt) 1986 Audi 100 2.2l (Solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fartstripa Skrevet Juli 24, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 24, 2009 gammel bil, ulig du har litt tregheter i calipperen. er bare ett stempel på den. vær obs på at du må skru stempelet samtidig som du klemmer det inn igjen. Siter http://www.bilforumet.net/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
supreme Skrevet Juli 25, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 25, 2009 fikk høre jeg trenger denne: http://www.biltema.no/products/productimage.asp?iItemId=82465 til å presse/skru tilbake stemplet. Problemet nå er at jeg ikke får løsna skruene som holder fast caliper/caliperfeste som jeg må ha av for å få av skiva. har lagt på en boks med wd40 men uten hjelp. noen tips om hvordan jeg skal få av dissa? er redd for at de må borres ut til slutt.. Fartstripa: Skivene bak sitter ikke med slik, men med en bolt i navet. lett og løsne, da den ikke skal strammes pga hjullager. men får ikke av skiva uten å få av caliperen/festet.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Passelat35i Skrevet Juli 25, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 25, 2009 prøvd å varme de opp? Siter WagonMilitia*Vw T5 kassabilen*Passat 35i VR6 3.0 NA&2.8 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
supreme Skrevet Juli 29, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 29, 2009 prøve akkurat, men hjalp ingenting.. tok i endel, og da knakk verktøyet.. heldigvis enegentlig, bedre enn å knekke bolten.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet Juli 29, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 29, 2009 Ser ut som ene calipperen din presser på under kjøring, og at den står inntil skiva. Overhal calipper! Siter Bilforumet.noAdministrator-96 BMW 328i Touringx -92 BMW 318iS Coupé Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
supreme Skrevet Juli 29, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 29, 2009 overhal som i kjøp ny eller? hvordan overhalle caliperen? hjelper lite på problemet når jeg ikke får de av da, hehe.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
supreme Skrevet Juli 31, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 31, 2009 nå har jeg faenmeg prøvd alt, umulig å få løsna de boltene, sitter som de var sveisa fast. ingen andre som har noe triks hvordan få løsna dissa, merkelige er jo at jeg ikke greier å rikke en av boltene engang. og er jo fire som skal løs, hehe. Ikke noe mer om overhaling heller? noe jeg kan gjøre for å få caliperen til å "slippe", hvis det er det den gjør da. ikke merket noe når jeg kjørte!? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Doser_86 Skrevet Juli 31, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 31, 2009 Jeg regner med du har prøvd med latmansarm? Siter 2006 Volkswagen Transporter 1.9Tdi (Arbeidsbil) 2003 Volkswagen Passat 1.9Tdi 130hk (Stasjonsvogn) 2001 Volkswagen Passat 1.6 (Solgt) 1994 Volkswagen Golf3 1.4 (Solgt) 1986 Audi 100 2.2l (Solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
supreme Skrevet Juli 31, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 31, 2009 selfølgelig, men er jo ikke allverdens plass inni hjulbuen der da. så får jo ikke så mye kraft på den.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Doser_86 Skrevet Juli 31, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 31, 2009 Om du har mulighet så prøv å få jekka den opp så du får lagt deg under bilen med latmansarmen. da får du en del mer keaft! Jeg har akkurat byttet bremser på bilen min. hadde ikke sjans å få løs boltene med skralla, måtte til med latmansarm og jekke bilen så høyt at armen ikke traff bakken for å få de løs. I verste fal må du bare begynne å borre opp da, og kanskje gjenge på nytt. Skjønner frustrasjonen din din! Satt sejøl å slett med å få løs den ene bolten som holder de øvre bærearmene på bilen min. bolt på ca 7-8cm. prøvde alt! måtte til slutt borre opp hele bolten. når jeg hadde ca 2cm igjen så slapp den. Kreves bare tolmodighet, så ordner det seg nok Siter 2006 Volkswagen Transporter 1.9Tdi (Arbeidsbil) 2003 Volkswagen Passat 1.9Tdi 130hk (Stasjonsvogn) 2001 Volkswagen Passat 1.6 (Solgt) 1994 Volkswagen Golf3 1.4 (Solgt) 1986 Audi 100 2.2l (Solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg