Mr-VJ Skrevet Juni 21, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2009 Oppdaget her om dagen at felg og brems på den ene siden bak var veldig varm. Det freste da jeg kastet på noen dråper vann på felgen. Skrudde så i dag av felg og oppdaget at bremsklossen var helt porøs og at det var et merke på bremseskiva der bremseklossen tydeligvis hadde stått da jeg stanset bilen når det var så varmt. Selv om skiva hadde merke etter klossen virket det ikke som den hadde fått noe skade. Bremseklossene og skivene er forholdsvis nye. Sjekket kloss og skive på andre siden bak og dette var bra. Hjulet gikk for øvrig lettere rundt på siden som var i orden enn den som var varm. Noen som har en ide om hva som kan ha skjedd/hva som er feil? På forhånd takk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet Juni 21, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2009 Kalipperen henger, dvs stempel i kalipperen går tregt. Sannsynligvis pga rust og dritt. Kan også være at håndbrekk wire (hvis du har wire) henger, går tregt. Du må nesten skru løs og ta en kikk. Stempel i kalipper skal være så løst at du kan presse det ut/inn med hendene (trykkløst). Merk at enkelte bilmerker har stempel på bakre kalippere som blir skrudd ut, dvs du må bruke et stort skrujern for å bevege dem ut/inn (skru). Et lurt triks etter en kjøretur er å føle på felgene. Er temperaturen på dem ca lik på samme aksel, så er de sannsynligvis OK. Er en av dem mye varmere enn den andre, så har du sannsynligvis treg kalipper eller slitte bremseklosser.. Det er viktig å bytte bremsevæske jevnlig også. Det fjerner vann i rørene (som fører til rust) og du får bedre bremseeffekt. Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr-VJ Skrevet Juni 21, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2009 Takk for svar. Ok, hvis feilen er rust og dritt. Vil det da hjelpe å rengjøre skikkelig og skifte bremseklosser? Skal sjekke håndbrekk wire. Hvis det viser seg at det er denne, hva må da gjøres? Skifte wire, smøres etc.? Bremsevæske ble for øvrig byttet for 2,5 mnd siden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet Juni 21, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2009 Ja sannsynligvis. Jeg har gjort det endel ganger, men er en real drittjobb. Du får vedlikeholdskit til dette hos forhandleren, iallfall hos Honda og Toyota. (verksted idag bytter hele kalipperen, siden timepris = dyrt) Sylinderen kan hones og stempelet pusses lett. Hvis det er angrepet av gravrust bør det byttes. Pakinger bør byttes samt ny støvhette. Støvhetten kan være vanskelig å ta på, men går greit hvis du fester en rekke strips rundt stempelet og trer støvhetten over dem. Lagde en how-too for mange år siden, men har ikke fornyet den/lagt den ut på Honda Club Norge. Skal se om jeg ikke finner den igjen :) Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr-VJ Skrevet Juni 22, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2009 Takker. Det hadde vært midt i blinken Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.