Gå til innhold

6*9 foran?

Ranger emnet

tharealbassmachine

Anbefalte innlegg

Ja, det går da bra om du får satt dem fast ordentlig...

tenkte på at det er vel "enklere" å få midbassen bra uten og lyd dempe så mye med 6*9..
Tvertimot vil jeg heller si, en 6x9" har større membran og kan teoretisk flytte mer luft (og dermed mer trykk inni døra) enn f.eks. en 6,5" så demping av dørene er egentlig ikke mindre viktig kontra "vanlige" frontsett.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det går da bra om du får satt dem fast ordentlig...

Tvertimot vil jeg heller si, en 6x9" har større membran og kan teoretisk flytte mer luft (og dermed mer trykk inni døra) enn f.eks. en 6,5" så demping av dørene er egentlig ikke mindre viktig kontra "vanlige" frontsett.

hva mener du med går bra? :P :) kan det bli veldig bra med di i dørene? veit jo at 6,5 komp sett av bra merke er det beste .. men hadde vært gøy å prøvd for og se om jeg klarer og ordne no :) har du forslag til bra sett med fin lyd? :)

Nissan 200sx s13 1990mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan det bli veldig bra med di i dørene?
Intet er umulig, enkelte ting tar bare lenger tid og koster mer... ;)

Ulempen ved å ha en koaksial/triaksial osv. høyttaler nede ved anklene er at det blir vanskeligere å få "lydscenen" opp på dashbordet. Diskanthøyttalerne har mye å si for perspektivet i lyden, og å ha disse på dash/høyt på dørene gir mye gratis. De er også enklere å høre når de sitter i "ørehøyde", da de færreste benytter anklene for lytting.

Å ha alle høyttalerne samlet i én klump ala 6x9" kan gi en god punktkilde-høyttaler, altså at man hører én høyttaler og ikke f.eks. diskant og bass spille hver for seg, men jeg synes ikke dette nødvendigvis er et viktig kriterium i en bil. 6x9" har enkelte tekniske svakheter som f.eks. at en oval membran er mindre stiv enn en rund, og de er gjerne konstruert med en viss innebygget "loudness" siden de skal stå vinkelrett i forhold til ørene bak i bilen... delefilteret får ikke blitt så godt som hva et påkostet komponentsett kan fremvise osv.

Om du har en eldre bil uten ferdige høyttaleråpninger i dørene og har noen 6x9" liggende klare; kjør på og prøv, all erfaring er god erfaring.

Om du må bygge om dørsidene vesentlig for dette prosjektet, velg heller en lettere vei med de originale høyttaleråpningene og gode komponentsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har tenkt noe på det du nevner her.. 6*9 glir rett inn i dør trekket uten problem, har gjort klar noen spoonplater trekt i filt som jeg kan sette inn, og der kan jeg få plass til 5,25" komp sett noe som var planen fra starten av..

tror jeg går for 5,25 komp sett.. har lenge tengt på focal innenfor pris klasse 1000-2000kr vet at dette ikke er alt for mye for front .. men har ikke planer om å bruke mye på annlegg enda (planer endrer seg fort :P)

bruker heller pengene på og få go bilen litt sprek :)

Nissan 200sx s13 1990mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider