Gå til innhold

golf 2 syncro

Ranger emnet


harry_jahr

Anbefalte innlegg

  • 1 month later...
noen som har greie på om det går å bare nappe vekk syncro kladden på diffen bak å bare lage en erstatnings aksel så det blir konstant 4 wd???

 

Viskosekoblingen fordeler moment 95/5 ved normal kjøring, dette fordi den bakre akslingen snurrer marginalt saktere enn den fremre, og på den måten forvarmer den systemet.

Ved hjulspinn foran fordeler koblingen kraft til bakhjulene, men når disse har grep og momentet øker så fordeles dette forover igjen.

Fordelingen foran/bak ved full låsing av koblingen er ikke mer enn ca. 70/30, dette fordi differensialen bak ikke er dimensjonert for det økte momentet f,eks en 50/50 fordeling vil medføre.

 

Ved å fjerne viskosekoblingen og bruke en solid aksling så er bilen i prakis ubrukelig på jevnt underlag som f,eks asfalt.

Da vil systemet bli utsatt for noe som kalles Transmission Wind-up, som i praksis betyr at du kjører med låst senterdiff, og ved sving vil f,eks bakakslingen rulle kortere enn forakslingen, noe som fører til stor belastning på det resterende drivverket og dekk. Da er det ivertfall takk og farvel til differensialer, girkasse, drivknuter mm..

 

Bilene som har AWD og viskose har en senterdiff som fordeler kraften til alle fire hjulene, og ved hjulspinn låser en innebygd viskosekobling differensialen og fordeler moment til hjulene med grep.

Mener å erindre at Subaru har brukt et slikt system..

 

 

Har sett ombyggingssett til Syncro der en bruker deler fra både Haldex og Vr6 Syncro, er bare å Google så finner du..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viskosekoblingen fordeler moment 95/5 ved normal kjøring, dette fordi den bakre akslingen snurrer marginalt saktere enn den fremre, og på den måten forvarmer den systemet.

Ved hjulspinn foran fordeler koblingen kraft til bakhjulene, men når disse har grep og momentet øker så fordeles dette forover igjen.

Fordelingen foran/bak ved full låsing av koblingen er ikke mer enn ca. 70/30, dette fordi differensialen bak ikke er dimensjonert for det økte momentet f,eks en 50/50 fordeling vil medføre.

 

Ved å fjerne viskosekoblingen og bruke en solid aksling så er bilen i prakis ubrukelig på jevnt underlag som f,eks asfalt.

Da vil systemet bli utsatt for noe som kalles Transmission Wind-up, som i praksis betyr at du kjører med låst senterdiff, og ved sving vil f,eks bakakslingen rulle kortere enn forakslingen, noe som fører til stor belastning på det resterende drivverket og dekk. Da er det ivertfall takk og farvel til differensialer, girkasse, drivknuter mm..

 

Bilene som har AWD og viskose har en senterdiff som fordeler kraften til alle fire hjulene, og ved hjulspinn låser en innebygd viskosekobling differensialen og fordeler moment til hjulene med grep.

Mener å erindre at Subaru har brukt et slikt system..

 

 

Har sett ombyggingssett til Syncro der en bruker deler fra både Haldex og Vr6 Syncro, er bare å Google så finner du..

 

Men vis jeg forandrer utvekslinga bak til lik den som er på diffen i kassa ville det da fungere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vis jeg forandrer utvekslinga bak til lik den som er på diffen i kassa ville det da fungere??

 

Og så fort du svinger så forandres hastigheten mellom for og bakaksling og dette er det blant annet viskosekoblingen skal utligne.

For å få det til å virke må du bygge om til et system alà Subaru sitt eller bruke Haldex/Quattro deler.

 

Det du derimot kan prøve deg på er å få den bakre akslingen til å rotere enda saktene enn den gjør idag for å skape et høyere trykk i viskosekoblingen, dermed skulle det fordeles mer drivkraft bakover enn de 5% som er orginalt.

 

Søk deg frem til et forum for Syncro/viskosekobling, så er det sikkert noen som kan vise i riktig retning.

 

 

Hva er eventuelt utveksling på diffen golf 2 syncro er en 1,8 gasser?

 

Har ikke den fjerneste anelse, Google it..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår