harry_jahr Skrevet Juni 1, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 1, 2009 noen som har greie på om det går å bare nappe vekk syncro kladden på diffen bak å bare lage en erstatnings aksel så det blir konstant 4 wd??? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
harry_jahr Skrevet Juli 24, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 24, 2009 hallo..ingen som kan noe om dette... må være noen som har drevet med det???? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B.T.i Skrevet Juli 24, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 24, 2009 noen som har greie på om det går å bare nappe vekk syncro kladden på diffen bak å bare lage en erstatnings aksel så det blir konstant 4 wd??? Viskosekoblingen fordeler moment 95/5 ved normal kjøring, dette fordi den bakre akslingen snurrer marginalt saktere enn den fremre, og på den måten forvarmer den systemet. Ved hjulspinn foran fordeler koblingen kraft til bakhjulene, men når disse har grep og momentet øker så fordeles dette forover igjen. Fordelingen foran/bak ved full låsing av koblingen er ikke mer enn ca. 70/30, dette fordi differensialen bak ikke er dimensjonert for det økte momentet f,eks en 50/50 fordeling vil medføre. Ved å fjerne viskosekoblingen og bruke en solid aksling så er bilen i prakis ubrukelig på jevnt underlag som f,eks asfalt. Da vil systemet bli utsatt for noe som kalles Transmission Wind-up, som i praksis betyr at du kjører med låst senterdiff, og ved sving vil f,eks bakakslingen rulle kortere enn forakslingen, noe som fører til stor belastning på det resterende drivverket og dekk. Da er det ivertfall takk og farvel til differensialer, girkasse, drivknuter mm.. Bilene som har AWD og viskose har en senterdiff som fordeler kraften til alle fire hjulene, og ved hjulspinn låser en innebygd viskosekobling differensialen og fordeler moment til hjulene med grep. Mener å erindre at Subaru har brukt et slikt system.. Har sett ombyggingssett til Syncro der en bruker deler fra både Haldex og Vr6 Syncro, er bare å Google så finner du.. Siter - VW Touran Mk1 TDI - VW Golf Mk3 Variant 8v - VW Golf Mk2 8v Fiend Engineering Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
harry_jahr Skrevet Juli 28, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 28, 2009 Viskosekoblingen fordeler moment 95/5 ved normal kjøring, dette fordi den bakre akslingen snurrer marginalt saktere enn den fremre, og på den måten forvarmer den systemet. Ved hjulspinn foran fordeler koblingen kraft til bakhjulene, men når disse har grep og momentet øker så fordeles dette forover igjen. Fordelingen foran/bak ved full låsing av koblingen er ikke mer enn ca. 70/30, dette fordi differensialen bak ikke er dimensjonert for det økte momentet f,eks en 50/50 fordeling vil medføre. Ved å fjerne viskosekoblingen og bruke en solid aksling så er bilen i prakis ubrukelig på jevnt underlag som f,eks asfalt. Da vil systemet bli utsatt for noe som kalles Transmission Wind-up, som i praksis betyr at du kjører med låst senterdiff, og ved sving vil f,eks bakakslingen rulle kortere enn forakslingen, noe som fører til stor belastning på det resterende drivverket og dekk. Da er det ivertfall takk og farvel til differensialer, girkasse, drivknuter mm.. Bilene som har AWD og viskose har en senterdiff som fordeler kraften til alle fire hjulene, og ved hjulspinn låser en innebygd viskosekobling differensialen og fordeler moment til hjulene med grep. Mener å erindre at Subaru har brukt et slikt system.. Har sett ombyggingssett til Syncro der en bruker deler fra både Haldex og Vr6 Syncro, er bare å Google så finner du.. Men vis jeg forandrer utvekslinga bak til lik den som er på diffen i kassa ville det da fungere?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
harry_jahr Skrevet Juli 28, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 28, 2009 Hva er eventuelt utveksling på diffen golf 2 syncro er en 1,8 gasser? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B.T.i Skrevet Juli 28, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 28, 2009 Men vis jeg forandrer utvekslinga bak til lik den som er på diffen i kassa ville det da fungere?? Og så fort du svinger så forandres hastigheten mellom for og bakaksling og dette er det blant annet viskosekoblingen skal utligne. For å få det til å virke må du bygge om til et system alà Subaru sitt eller bruke Haldex/Quattro deler. Det du derimot kan prøve deg på er å få den bakre akslingen til å rotere enda saktene enn den gjør idag for å skape et høyere trykk i viskosekoblingen, dermed skulle det fordeles mer drivkraft bakover enn de 5% som er orginalt. Søk deg frem til et forum for Syncro/viskosekobling, så er det sikkert noen som kan vise i riktig retning. Hva er eventuelt utveksling på diffen golf 2 syncro er en 1,8 gasser? Har ikke den fjerneste anelse, Google it.. Siter - VW Touran Mk1 TDI - VW Golf Mk3 Variant 8v - VW Golf Mk2 8v Fiend Engineering Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
max corolla Skrevet Juli 29, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 29, 2009 du lurer på mye rart ass Henning :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
harry_jahr Skrevet August 3, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 3, 2009 hehe du vet... må vite det da vett.:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.