Gå til innhold

Lyd oppgradering i Opel Meriva 2008

Ranger emnet

Devlon

Anbefalte innlegg

i og med at jeg har bestemt meg for hvordan starten på "prosjektet" mitt blir (takk til dere som hjulpet her;)), tenkte jeg at kunne oppdatere tråden her.

det jeg har bestemt meg for er følgende:

det jeg har bestemt meg for er egentlig å begynne i det små. med komponenter som gjør at jeg kan bygge ut senere.

- SEAS lotus performance front-sett.

dette kun i frontdørene pr nå. putter i samme settet i bakdørene senere om jeg synes at jeg trenger det.

- Genesis Profile Two forsterker.

om jeg velger å putte inn høytalere i bakdørene putter jeg inn en til av samme forsterkeren, eller bytter til en Genesis Profile Four.

- Alpine IVA-W505R spiller.

Litt usikker på om e putter på imprint prosesor med engang. men har da muligheten til og utvide med dette senere.

når det gjelder sub, så er dette og noe jeg vil vente med. om jeg føler at seas'ene ikke gjør jobben godt nok alene ser jeg for meg at jeg komplimenterer lydbildet med en seas sub. denne drevet av en genesis profile sub.

mtp isolering er jeg veldig itvil. men der og ser jeg for meg at jeg heller kommer til og etter installere dette viss jeg føler at det trengs.

regner med at jeg kommer til og trenge endel hjelp fremover mtp om jeg skal putte i en sub.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Til Transmedia:

De fleste nye biler er "godt"isolert fra fabrikken..Jeg har også bygd mye anlegg i mine biler,og for folk,ingen har klagd på meg før.Når en person sier at han sliter med plass i bilen,og det er en liten bil i tillegg med garantert liten motor,så tror ikke jeg det at 15-20 kilo med støymatter er det mest optimale,og så klarer du å få ut det at han skal kompansere med en 10 tommer sub som er god,greit nok det.Men en god sub i kasse kommer fort opp i 10-15 kilo.Totalt med støymatter,sub,vekt på høytalere,forsterkere osv osv.Så er man fort oppi 50-55 kilo.Og det er faen meg mye for en liten bil.Han skal ikke bygge DB anlegg skjønner du.Det er til normal bruk..Og alle veit det at en 10 tommer slår fort og holder følge med mye type musikk.Er en grunn til at BOSE og H.K i biler bruker enten en 8 tommer eller 10 tommer.Gjør leksa di før du begynner å prate om stereo..Tar jeg ikke feil,så er du han fyren med en nettbasert butikk som selger stereo.Og er du fra Skjetve,så må det være deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør leksa di før du begynner å prate om stereo..Tar jeg ikke feil,så er du han fyren med en nettbasert butikk som selger stereo.Og er du fra Skjetve,så må det være deg..
Vel, krever ikke mye å innse det siste her, dette ser alle utifra profilen min. ;) Er forøvrig ikke fra Skiptvet, men har ikke kontroll på profilen min siden jeg er firmabruker.
Er en grunn til at BOSE og H.K i biler bruker enten en 8 tommer eller 10 tommer.
Ja, og den har mest med kostnad og tilgjengelig plass å gjøre, lite å gjøre med lyden dessverre.
Og alle veit det at en 10 tommer slår fort og holder følge med mye type musikk.
Tull. Det er forsterkeren som driver høyttaleren. Intet problem å få en 15" til å spille "raskere" og "bedre" enn en 10" med samme forsterker. Det er andre ting som må tenkes på ved en konstruksjon enn bare høyttalerstørrelsen!
Når en person sier at han sliter med plass i bilen,og det er en liten bil i tillegg med garantert liten motor,så tror ikke jeg det at 15-20 kilo med støymatter er det mest optimale,og så klarer du å få ut det at han skal kompansere med en 10 tommer sub som er god,greit nok det.Men en god sub i kasse kommer fort opp i 10-15 kilo.Totalt med støymatter,sub,vekt på høytalere,forsterkere osv osv.Så er man fort oppi 50-55 kilo.Og det er faen meg mye for en liten bil.

Så hvorfor vil du da han skal sette inn en basskasse, når den vil veie minst halvparten av anlegget totalt sett? Han "sliter" ikke med plassen i bilen, men han vil beholde funksjonaliteten i bilen som den er, og da har du ikke peil når du f.eks. mener han skal skru fast en forsterker i bakseteryggen. Og du er ganske selvmotsigende når du vil han skal sette inn en tung basskasse, istedenfor å støydempe bilen "da dette veier for mye".

Som sagt, jeg anser det som bedre å bruke 10 kilo på å støydempe dørene og få bedre bass utav Seas'en, enn å bruke 25 kilo på en upraktisk, plasskrevende og dyr (i denne sammenheng) basskasse, om det er vektbesparelse som er hovedpoenget. Ønsker han allikavel en bassløsning etterhvert, finnes det andre alternativ som lar han beholde bagasjerommet uten å måtte sette en løs basskasse der.

Han skal ikke bygge DB anlegg skjønner du.Det er til normal bruk..
Om du kan finne noe i min argumentasjon her som antyder at jeg tror han vil ha et desiBel-jagende anlegg, har jeg den dypeste medfølelse med din manglende leseforståelse.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du virkelig tett i huet eller?

Når har jeg skrevet at han må bruke en 10 tommer i kasse som veier 10-20 kilo?,jeg har skrevet det at,han trenger en 10 tommer i kasse.Det kan være en kasse enten i reservehjul brønnen,kan være innfelt i en av side lommene baki.Men for å få det beste lydbildet så må han ha en sub.De fleste frontsett som selges nå.Er en høytaler rundt 5.5 tommer,diskant og delefilter.Man mangler bassen da,og samma faen åssen forsterker du bruker,så vil du JA få bass ut av høytaleren men ikke bra nok,derfor sier jeg at han må ha en 10 tommer for å få ut de ekstra dype frekvensene..JA det å støydempe bilen er det mest optimale for lydbilde,jeg veit da det da.Men hvis han er ute etter et normalt annlegg,så er det liten vist å investere i det..Bruker heller litt ekstra på ledninger,gjør et bra forarbeid,og kjøp heller gode forsterkere,og en god spiller.

Jaja,han spurte om hjelp og jeg prøvde,nå for du ta over skuta Transmedia...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du virkelig tett i huet eller?
Siden jeg gidder å svare på dette; Ja.
Når har jeg skrevet at han må bruke en 10 tommer i kasse som veier 10-20 kilo?
Her:
Men en god sub i kasse kommer fort opp i 10-15 kilo

Så jeg forstår ikke helt argumentasjonen din med at han må kutte ut 10kg lyddemping for å spare bensin osv. for deretter å klaske inn 20kg (inkl. forsterker + +) basskasse i bagasjerommet. Det beste kan nok være begge deler, men skal man velge én av delene, ser jeg altså ikke helt at det er lyddempingen som må kuttes ut.

De fleste frontsett som selges nå.Er en høytaler rundt 5.5 tommer,diskant og delefilter.
Ukjent statistikk for meg. Lenge siden f.eks. VAG, Ford, Toyota og PSA forlot 5,25"-størrelsen foran.
Man mangler bassen da,og samma faen åssen forsterker du bruker,så vil du JA få bass ut av høytaleren men ikke bra nok,derfor sier jeg at han må ha en 10 tommer for å få ut de ekstra dype frekvensene..
Du er klar over at 4 stk 6,5" (altså en i hver dør i dette tilfellet) tilsvarer én 12" og litt til? Om han tilføyer et par 6,5" Seas basshøyttalere i bakdørene, tilsvarer det over en 8" i membranareal... mange veier til mere bass.
Men for å få det beste lydbildet så må han ha en sub
Det er her du har kjørt deg fast etter min mening. Du mener en god subwoofer er en 10" montert i en kasse i bagasjerommet og lite annet. Jeg har/må ha mer fantasi enn som så og ser subwoofer-løsninger på mange andre måter og mange andre steder i bilen enn bare bak. Klart at et element i en kasse i et bagasjerom er en lett, enkel og som regel god løsning, men ikke alltid like hensiktsmessig. Jeg må tenke på kundens behov også på andre områder enn bare dypbass-gjengivelse, endel mennesker har også andre ting de vil bruke bilen til.

Jeg kan også se på hva slags musikk kunden hører på for å snevre inn eller utvide valgmulighetene for riktig bassløsning. Med trådstarters oppgitte rock/pop/punk-referanser er ikke kjellerbassen nødvendigvis det hyper-viktigste for god lyd i hans ører, derfor mener jeg man kan ta noen kompromisser på plass kontra subwoofer så lenge man har 4 stk 6,5" som kan levere varene ordentlig.

JA det å støydempe bilen er det mest optimale for lydbilde,jeg veit da det da.Men hvis han er ute etter et normalt annlegg,så er det liten vist å investere i det.
Her er vi uenige, ikke verre enn det. Den tusenlappen eller så det koster å dempe dørene, vil som regel gi bedre lydforbedring enn å bruke den tusenlappen på dyrere høyttalere, enkelt sagt. Dette er jo subjektive verdier, det du mener er god lyd, behøver ikke være det samme som hva jeg anser som god lyd. ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må understreke at jeg i denne tråden snakker om støydemping av dørene, og ikke av bilen generelt. Og da er det egentlig ikke for å dempe mot støy utenfra, men for at dørhøyttalerne skal få best mulig arbeidsforhold i døra, og ikke bli stående og spille i en blafrekasse hvor dørplater og -trekk vibrerer i takt og utakt og kaster bort energi. Den energien skal helst inn i kupéen via høyttaleren og lite annet, og da er det viktig at døra er så "død" som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til skodaturbo!

lurer på om du er en av de teoretikerene som har hørt fra andre og ikke prøvd selv i mange forskjellige typer biler!

front/bak sett gir det samme lydbildet, MEN skyver ikke like mye luft. DVS at du har god dekning i hele lydbildet, men får ikke følelsen av sterke vibrasjoner slik en basser gjør.

gjør leksa di og få noen(mange) år med erfaring før du utfordrer din overmann;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider