Gå til innhold

Guide: Bytte servoolje Audi C4

Ranger emnet

|Hitman

Anbefalte innlegg

Hei,

kommet nettopp inn fra garasjen etter bytte av servoolje, og tenkte jeg skulle gi en heads up i tilfelle noen lurer på hvordan. Ofte om du hører knirking og "ratling" når du svinger, kan dette komme av dårlig olje, lite olje og luft i systemet.

Du trenger:

Skrujern (flatt i ulike størrelser)

Tang

Ny skruklamme på diameter fra 2,5cm og nedover.

1 liter servoolje Pentosin 11S(G002012 eller den gamle G002000) eller Valvoline Synpower. (bør kanskje ha to liter, 1l holder til akkurat over min merket)

Bemerk at dette dekker kun standardutgaven som ikke har fartsvariabel styring etc (S6 tror jeg har dette)

Arbeidstid: 30 min

Sett bilen med fronten på bukker så hjulene er fri fra bakken.

Ta av deksel under motor.

Foran på venstre side av bilen nede ved radiatoren, er det to slanger som går til en kjøler foran radiatoren.

Den nederste av disse to er festet med en metallklips, fjern denne ved å sette skruhjernet inni "loopen", vri om og bruk tang for å få av resten.

Ha et kar klar for oljen som kommer ut.

Vri rattet fra side til side til du ikke lenger hører det renner olje (6-7 ganger) Det vil komme stygge knirke og klakkelyder, dette er normalt.

Sett tilbake slangen med ny klamme.

Sett hjulene rett frem.

Fyll opp reservoaret til maks. Start motoren, la den gå i 10 sekunder. (MÅ IKKE GÅ HØYERE ENN TOMGANG)

Skru av motoren, og fyll opp med mer olje.

Start motoren igjen, denne gangen skal du saaakte vri rattet fra fullt rattutslag begge sider 10 ganger.

Til å begynne med vil rattet riste i det kammerene fylles med olje.

Etterhvert vil rattet kjennes normalt. Topp opp med mer olje.

Done!

/|Hit

Inside every small problem is a large problem struggeling to get out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 years later...