Gå til innhold

Snodig problem på Voyager 2.5 TD 1996

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

For en tid tilbake røk den ene wiren til overføringen på gearkassen. Siden jeg bor litt avsides til, satte jeg bilen inn på oppvarmet verksted på jobben.

Der utførte jeg en skikkelig! motorvask før jeg gikk over og polerte hele bilen utvendig.

så kom delene til gearoverføringen og disse ble skiftet omgående.

Når jeg så skulle starte bilen igjen, gikk den bare i såkallt "limp-mode" og gikk hakkete og det kom mye kvit røyk under akselrasjon.

Siden vi hadde hatt av slangen til luftmengdemåleren, trodde jeg dette kunne være feilen og gikk over de, men til ingen nytte. Sjekket alle andre slanger mtp lufttilførsel, men alt i orden. Snakket med Møller-bil i Bergen, og han mekanikeren mente bestemt det var snakk om reg.kjedet som var slakket av og dermed førte til denne feilen, men jeg ville ikke helt svelge denne med en gang.

Med motorvasken i bakhode, gikk jeg over alle koblinger og sprayet de med Corium sin el-spray som ER veldig bra.

Nå jeg koblet fra den ene ledningen, begynte bilen plutselig å gå helt jevnt på tomgang og når jeg satte den i igjen, begynte den å fjuske som før.

Denne ledningen går rett bak radiatoren og koblingen jeg løste ligger rett foran dieselpumpen.

Jeg lurer på hvilken funksjon denne har?

Bilen går fostsatt i "limp-mode" slik at den gir seg akkurat før turboen slår inn, men den går helt steike jevnt. Ingen fjusking eller unaturlig røyk, bare at den mangler det siste futtet som turboen gjør.

Noen som vet hva dette kan være? Setter stor pris på all hjelp!

 

(Finner ikke ut hvordan man legger inn bilder her på forumet, men hvis noen er interessert kan jeg sende bilder av den aktuelle koblingen/ledningen på SMS på mobilen. Bare send meg nummeret på PM.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke feilsøkt på bilen så jeg er ikke sikker på noen ting! Trekker bare konklusjoner utfra det du skriver... Det går sikkert ant å overhale dysene, men hvem som gjør dette hvet jeg ikke. Prisene varierer fra plass til plass så det er vanskelig å si. Det som skjer når du dreger ut pluggen til nåleløfter føleren er at den går i en 50 50% modus, verdien som føleren skal ha legger seg mitt på treet viss du skjønner. Er ikke 100% sikker på hva det er nåleløfteren gjør, men tror den regulerer åpnings tidspunktet på dysene eller noe i den rettningen. Håper du finner ut av problemet ditt. Lykke til! PS det skal gå ant å måle føleren spør et verksted om de hvet hvor mange Ohm den skal ha.

Endret av fluxface

FluxFace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for all hjelp! Har snakket med Møller Bil Åsane og der skulle de ha 6500 kroner for dyse nummer 1 til denne bilen. De andre lå på rundt 4500 kroner, så 4 nye dyser til denne bilen koster originalt fra forhandler 20020 kr! Slå den!

Så nå forhører jeg meg på bruktmarkedet om det finnes noe der.

Hvis noen skulle ha en slik dyse nr. 1 til denne typen bil hører jeg gjerne fra dere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har en sånn dyse liggende, det er mulig at pluggen er tatt av, jeg vet ikke hvor handy du er med loddebolten?

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hvordan jeg evt kan måle om den er bra, men bilen gikk greit med den dysen ihvertfall. Den står i en topp jeg skiftet pga regkjederas.

 

Tror jeg klipte ledningen fordi den toppen jeg satte på hadde annen kobling til akkurat den dysen så jeg flyttet koblingen over på den toppen vi monterte.

 

Denne sensoren føler på når tenningstidspunktet skjer i forhold til sensoren på svinghjulet. Deretter sammenligner hjernen det reelle tenningstidspunktet med det optimale og justerer pumpa i henhold til dette. Det er mulig at din sensor har feilet og justerer pumpa til et ytterpunkt og at når du tar ut pluggen går pumpa til en forhåndsinnstilt verdi som nevnt tidligere her.

Endret av ian928

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye skal du ha for denne dysen da?

 

500 inkludert frakt? Syns det er mye men det er litt jobb for meg å hente toppen, demontere og sende...

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Etter omsider å ha skiftet dyser og luftmengdemåler går nå bilen som den skal igjen.

En erfaring jeg har gjort meg etter denne hendelsen er at Chrysler antageligvis er den dyreste bilen som finns å kjøpe deler til i Norge. Luftmengdemåleren skulle Bergheim Auto ha 8500 blanke norske for!!! 4 nye dyser koster 20020 kroner og eksosanlegget ca 12000...

Takk Gud for uorginale og brukte deler! Og Ebay :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at det skal være så dyrt. Er ikke 2.5TD-motoren i Voyager det som kalles en VM-diesel? Er vel en italiensk-produsert greie som er brukt i bl.a. RangeRover, VW og andre? Selv om min 3.3l bensin nok bruker adskillig mere suppe enn en dieselmotor ville jeg ikke byttet...

-06 Dodge Durango 5.7L LPG

-88 Chevrolet Caprice Brougham

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår