Gå til innhold

smutthull i loven for ombygde biler?

Ranger emnet


Snake89

Anbefalte innlegg

Så viss en bil er godkjent i sverige må den bli godkjent i Norge? Selv om den faller under kategorien "custom bygget" eller hva det heter?

 

Det stemmer nok ikke, for jeg handla meg en ombygget Amazon i Sverige som akkurat var EU godkjent der borte. Men det har vært et regelrytt uten like i et halvt år nå, og jeg har fortsatt ikke fått den registrert i norge. Selv om jeg endelig har fått klarsignal hos en trafikkstasjon, etter masse styr.. Nesten så man mister helt motet av det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, har lov til å bruke den i Norge, men da må du ha med et dokument som du får stempla på grensa. Gjorde dette selv for et par uker siden.

 

Det stemmer jo, fordi det som foreløpig ikke er nevnt i tråden er at man kan få tillatelse fra Tollvesenet til bruk av utenlandskregistrert bil i Norge. Dessverre vil en slik dispensasjon kun være gyldig i en kort periode, og derfor vil ikke dette være en løsning for å kunne bruke en svenskregga bil mer eller mindre varig i Norge, hvis det er det man ønsker.

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei, men finnes det noen smutthull for å få godkjent bil på vei i Norge? Veit at man kan få registrert rally bil på veien. For da tar bilsport forbundet over ansvaret av den bilen, eller noe i den retningen. Gjelder dette også andre andre bilsport klasser?

 

Sorry, med svarte skilter får du kun lov til å kjøre til og fra løp og/eller trening - noe de er relativt strenge med. En eller annen rallyfyr ble jo stoppet av snuten i Oslo sentrum her i fjor sommer og måtte dokumentere at han var ute og kjørte i lovlig ærend, uten at jeg kan huske hvem det var her og nå.

 

De er rimelig strenge på bruk av svartskiltbiler, såvidt jeg har skjønt.

 

det er bare å få bilen godkjent av svenske bil bygger forbundet så er BT her til lands tvunget til å godkjenne den ;)

 

Feil. En bil som er godkjent på vanlig grunnlag i et annet europeisk land skal godkjennes i Norge uten plunder. En bil som er godkjent på unntak, slik som custombiler, JDM-biler etc, godkjennes ikke nødvendigvis automatisk, fordi den må gjennom en ny vurdering her i Norge. Det var jo nettopp dette som satte en stopper for Skyline-via-England-importen hit til lands, blant annet.

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår