Gå til innhold

fare ved chipping 1.8t??

Ranger emnet

williboy

Anbefalte innlegg

hej.. driver å lurer på om å chippe min passat 99mod 1.8t. men har noen spm før jeg trår til..

har vell 150hk nå.. å skal opp til 200... er det noe som kan ryke vist jeg chipper den? eller skal motoren tåle det.. nå er ikke jeg den som kjører så mye eller kjører som en idiot...

men syns det hadde vært kjekt med litt mere guffe.. har på resirkulerbar dump nå..

er det flere mods så må ti? eller er det bare å chippe å self stille opp turbotrykket, å la det stå til?? :):)

takk får svar!:)

passat 1,8t 3b i eie

bmw 318 1,8solgt-mazda626 2l solgt-golf,1.9tdsolgt-opel omega 2lsolgt-ford mondeo 2,5.v6solgt-honda crxsolgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hej.. driver å lurer på om å chippe min passat 99mod 1.8t. men har noen spm før jeg trår til..

har vell 150hk nå.. å skal opp til 200... er det noe som kan ryke vist jeg chipper den? eller skal motoren tåle det.. nå er ikke jeg den som kjører så mye eller kjører som en idiot...

men syns det hadde vært kjekt med litt mere guffe.. har på resirkulerbar dump nå..

er det flere mods så må ti? eller er det bare å chippe å self stille opp turbotrykket, å la det stå til?? :):)

takk får svar!:)

Innmaten i en 1,8t 20v motor skal tåle rundt 300 hk, dette er for å sikre holdbarhet og levetid, så selvfølgelig korter man ned levetiden på motoren om man tar ut 300 av den. En vanlig "196 hk" chip er ikke farlig. Det du skal være obs på er om du har Tiptronic kasse. De tåler ikke allverden av dreiemoment, så litt snillere på gassen burde du være da. Manuell kassa skal være ganske skuddsikker.

Som en tilleggsopplysning kan det jo nevnes at ved chipping så blir høyere verdier for ladetrykk programmert inn i hjernen, og da må du ikke justere opp ladetrykket ytterligere som du skrev i tråden din. Da kan den gå magert, og det er veldig skadelig. Hvis du må klusse og kødde med det så monter iallfall en bredbånds-lambda først, så du har kontroll på blandingen.

Det kan være lurt, men absolutt ingen nødvendighet, å montere en catchtank for oljeåndinga di når du kjører med mer trykk. Jeg har sett den guffa som blir liggende igjen i tanken og det er ikke veldig delikat. Husk hyppige oljeskift, som beskrevet av andre her, og alt skulle gå bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider