Gå til innhold

Flatt batteri

Ranger emnet


randulfen

Anbefalte innlegg

Ja, har du lyst til å ta knekken på diodene i dynamoen så er dette veien å gå. Det er det dummeste jeg har hørt!

 

Sa ikke annet enn at det er en slager jeg... :)

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ladespenningen ligger på rundt 13 volt når varme, spiller osv. står på. Det er slik at CD-spilleren kan startes uten at tenningen er på, kanskje dette fører til et problem, men har ikke opplevd dette før nå, og har hatt bilen i snart 5-6 måneder. Skulle ikke være noen problem med oppkoblingen av CD spilleren siden den har virket helt frem til nå.

 

Skal prøve å anskaffe meg en skikkelig lader, men syns likevel at det er rart at batteriet blir helt flatt (kommer ikke på lys eller noe). Kan irr på minuspolen ha noe å si? Har lagt merke til at minuspolen har fått mer irr. Kan jo selvfølgelig hende at batteriet simpelthen trenger utskifting og er gammelt!?

 

Hva med anskaffelse av nytt batteri? Gel-batteri kanskje? Er jo litt kjipt visst det ikke er batteriet som det er noe feil med, men noe annet i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irr er jo grunnen til dårlig kontakt numero uno, men spørs om det kan ha så mye å si. Du har ikke muligheten til å få lånt et batteri av noen da?

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voltmeter? Amperemeter mener du vel? Voltmeter måler spenning mens amperemeter måler strøm ;)

 

Til trådstarter. Et utladet batteri vil aldri bli skikkelig oppladet vha dynamoen. Det MÅ lades opp med batterilader, gjerne en pulslader (CTEK). Om du har et vanlig syrebatteri så er ok ladespenning ~15V. Har du gelebatteri eller syrefattig batteri må ikke ladespenningen overstige 14,5V, ellers kan/vil batteriet ryke.

Kjør til næremste bilrekvisitabutikk og kjøp deg en syrevektmåler. Dette er det beste måleapparatet hva syrebatterier gjelder. Med denne måler du syrevekten på hver celle. Får du ~1,27 til 1,29 på alle cellene så er batteriet fulladet og ok. Får du 1,16 eller mindre er batteriet tomt. Det må da lades til syrevekten på alle cellene er minimum 1,26. Av og til hender det at fem av cellene på batteriet er helt topp, mens en celle har lav syrevekt. Batteriet kan da kastes siden en celle er kortsluttet, ikke mulig å reparere!

 

Husk at et batteri med spenningen 12,0V er utladet. Et fulladet batteri holder tett oppunder 12,8V :)

 

Har satt batteriet på lading nå,(med CTEK lader) så får vi se om det blir noe bedre i morgen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå ble det mye teori her for meg. men det å ta av enten - eller + pole når bilen går er jo ikke bra for dynamoen.

men den stopper ikke.

eg mener det må være mye værre for en dynamo å pumpe strøm inn i et dødt/kortsluttet batteri samtidigt som lys,varmeaparat å varmetråder i bakruta står på full guffe.

 

dette er noe eg gjør rett som det er vist eg er i tvil om dynamo lader å eg ikke har et voltmeter å dynamoen har aldri blit ødelagt.

når eg løfter av polen så går motoren til å med lettere.

 

 

men en kjøre tur på 2-3mil er mer enn nok til å kunne starte bilen igjend dagen etterpå men det er ikke full ladet.

 

 

kjør bilen slik du pleier å en kveld du skal legge deg går du ut å prøver å starte den. starter den så kobler du i fra batteriet å går å legger deg. så kan glede deg til neste måren når du skal ut å sette på polen igjen å prøve å starte den. startet den da er det noe gale med bilen å ikke batteriet.

 

ps. vist han må bruke kabler å får start å det blir lys virker jo dynamoen

golf2 syncro med 1,8 20v turbo.

golf2 vr6 turbo

bora 1,9tdi

vw lt bilbergningsbil

vw transporter tdi arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår