Gå til innhold

Ulyd fra hjul ved kjøring på våt veibane

Ranger emnet

Clueless

Anbefalte innlegg

Heisann.

Det kommer en ulyd fra ett av hjulene (høyre framhjul tror jeg..høyre side i hvert fall) når det er mye vann i veibanen/slaps. Ikke ellers. Lyden er ikke konstant, kommer og går og kun f.o.m. en viss hastighet (fra ca 50-60 km og oppover). Byttet hjullager foran på hø. side kort tid før jul. Bilen er forhjulsdrevet. Kan ellers legge til at selger har montert hø. framhjul feil vei (ikke lenge siden jeg kjøpte bilen), dersom det har noe å si. Noen her som vet hva det kan være?

-Clueless

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dekka har retningsbestemmelse må disse stå rett vei, spesielt med tanke på våt veibane - har noe med hvor dekket leder vannet hen. Du bør få snudd dekket, og lyden vil nok forsvinne. Du kan kanskje få selgeren til å dekke kostnadene for deg, men spørs om det er verdt bryet, for det koster deg kanskje en 100lapp å få det snudd om og avbalansert på ny... Jeg jobba selv som bilklargjører på et service verksted, og har gjort tabben noen ganger selv å legge dekket på feil vei, men har oppdaga det før bilen skulle ut, og fiksa, men du så irriterende! :)

Så ja - lyden kan veldig gjerne ha noe med at dekket står feil vei :)

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis dekket er snudd feil vei er det stor sannsynlighet for att ett annet dekk er snudd feil vei også på motsatt side. bare bytt de 2 dekka. er jo dekkomleggeren som legger 2 dekk hver vei og det er sjeldent de bommer. er jo tross alt fagfolk det.... værre med alle de som setter på sommer og vinterdekk 2 ganger om året, lett å blingse litt da....

2000 suzuki grand vitara 2.0 tdi,cruisebil. 2005 Golf V 1,9 tdi. 1983 honda vt 750 custom,seriøse greier. 1977 vespa 50 special,4 håndgear. kreidler 50 rs. lohi 13 fot med 50 hk mercury

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott.

er jo tross alt fagfolk det....

:) Ikke bare fagfolk som driver med dette her nei inkl. meg selv da jeg arbeida som klargjører. Jeg fikk en halvtimes opplæring så satte jeg i gang... Men jeg var god da... :) Fikk også 2 dagers in depth balanseringskurs i forbindelse med jobben litt senere. Interessant lærdom derfra. :)

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider