Gå til innhold

Mangellapp xenon i kurve

Ranger emnet


FwdDRift

Anbefalte innlegg

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er viktig å skille mellom lys som er viktige for trafikksikkerheten og ikke. Tåkelys er ikke påbudt å således ufarlig om det ikke virker. Gir en 1er mangel på PKK. Hovedlys, blink og bremselys gir 2er feil, det samme gjelder også hvis du mangler begge baklys

 

Men med Xenon i tåkelys er vi over på lykter som ikke er tillatt brukt, samt feil bruk av lys. Dette kan straffes med forelegg.

 

Ganske logisk egentlig

 

mangler du 1stk av av hovedlys, bremselys eller.. kan du ikke gi 2`r!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

idag snakka jeg med flere stk. på biltilsynet og vegvesen og de sier at det er ikke lov i hele tatt å montere xenon lys på en bil uten original utstyr(lykter som er lagt for xenonpærer,auto justering med sensur på støtefangeren foran og bak og spyleaparat fron lyktene!!)..med montering av xenon kiter på en bil som ikke har original utstyr blir bilen ikke godkjent og man får bøter av politie ved kontrol og mangellapp fra vegvesen ved kontrol på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

idag snakka jeg med flere stk. på biltilsynet og vegvesen og de sier at det er ikke lov i hele tatt å montere xenon lys på en bil uten original utstyr(lykter som er lagt for xenonpærer,auto justering med sensur på støtefangeren foran og bak og spyleaparat fron lyktene!!)..med montering av xenon kiter på en bil som ikke har original utstyr blir bilen ikke godkjent og man får bøter av politie ved kontrol og mangellapp fra vegvesen ved kontrol på veien.

 

Stemmer dette ja. På fjernlys trenger du ikkje automatisk justering og lyktespylere. På tåkelys veit eg ikkje, men det er naturligt at du trenger lyktespylere og automatisk justering for å få det godkjent.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mye å si etter hvilket verksted du skal godkjenne bilen på også. Jeg fikk godkjent bilen min med xenon i nær og fjernlys. Så noen er strengerer enn andre.

 

Men disse mister også rettigheten til å ta EU-kontroll om de blir tatt....

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

 

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår