Gå til innhold

Mine modellbiler.

Ranger emnet


Eirin

Anbefalte innlegg

Det er et veldig enkelt sett hvor man slippe rå male alle delene selv. det er ferdig malt. Jeg skal lakke karosseriet i hvitt og rødt. synd den fargen det var lakker i var litt matt og kjedelig. Men det er opp til enhver smak. Men litt deilig å slippe å lakke alle deler selv. og det går jo an å lakke hvis man vil ha andre farger enn orginal.

 

dette settet er nok ikke ferdig malt,det er bare støpt i den blå fargen,det er nok meningen at settet skal lakkeres.

 

har samme settet på hylla,+ at jeg har bygget pickupen

her er det et bilde av den:

Bilde006-1.jpg

 

disse vw settene fra hasegawa er meget bra sett

98 vw golf 4 gti

 

Member of VW Audi Club Norwegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 91
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Men hvorfor er den støpt i en farge som er sinnsykt vanskelig å lakke over? prøver å få lakket deler av den hvit men det blå synes uansett gjennom. Har nå 3 strøk med lakk og det blir ikke bra. Må jo lakke sykt mange strøk for at det skal bli bra.:confused:

 

det er fordi det er meningen at man skal bruke primer,da sitter lakken bedre,og du slipper at det skinner igjennom lakken.

98 vw golf 4 gti

 

Member of VW Audi Club Norwegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de som virkelig kan bygge byggesett biler,bruker nok mere en 2 uker bare på lakkering.

 

uansett så er det meningen og bruke primer.

 

det første man gjør,er og vaske alle delene med vann iblandet litt zalo,dette gjøres for og få bort fett som er etter støpingen av delene.

 

så er det og klargjøre delene,slipe av støpekanter,og slipe av sparkel(om det har blitt gjort)

 

er det karroseriet som skal lakkeres,så skal det pusses med fint pussepappir.

 

så er det og lakkere delene med primer,dett gjøres for at lakken skal sitte bedre,og for og unngå at lakken skal skinne gjennom.

 

etter 2-3 lag med primer,så skal primeren våtpusses,for og fjerne støv,og for og få underlaget glatt og fint.

 

så er det klart for baselakken,denne skal først kun nermest støves på,kun tynt lag,skal ikke gjemme primeren,skal kun være et tynt lag.

 

det gjøres 2-3 ganger,så legges det 2-3 litt tykkere lag,før det avsluttes med 2 våte lag.

 

så skal lakken tørkes et par uker,så kan den polleres ut(ikke metallic)

 

så kan det legges 2-3 lag med klarlakk

 

for og få en bra lakkering,så kreves det mye jobb.

 

jeg bruker enten tamiya eller mr.hobby primer,disse holder fint til 2-3 byggesett

 

til baselakk,så bruker jeg for det meste tamiya spraylakk,eller zero lakk til airbrush,denne er ferdigblandet for bruk i ab,og tørker i løpet av 20min

 

til klarlakk så bruker jeg mr.hobby(sprayboks)

 

til et vanlig 1:24 sett,så bruker jeg ca 1 tamiya boks(ca 75kr)og ca 1/2 boks med primer(ca 50kr)

 

så lakkeringen av en bil kommer på ca 130kr

98 vw golf 4 gti

 

Member of VW Audi Club Norwegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de som virkelig kan bygge byggesett biler,bruker nok mere en 2 uker bare på lakkering.

 

uansett så er det meningen og bruke primer.

 

det første man gjør,er og vaske alle delene med vann iblandet litt zalo,dette gjøres for og få bort fett som er etter støpingen av delene.

 

så er det og klargjøre delene,slipe av støpekanter,og slipe av sparkel(om det har blitt gjort)

 

er det karroseriet som skal lakkeres,så skal det pusses med fint pussepappir.

 

så er det og lakkere delene med primer,dett gjøres for at lakken skal sitte bedre,og for og unngå at lakken skal skinne gjennom.

 

etter 2-3 lag med primer,så skal primeren våtpusses,for og fjerne støv,og for og få underlaget glatt og fint.

 

så er det klart for baselakken,denne skal først kun nermest støves på,kun tynt lag,skal ikke gjemme primeren,skal kun være et tynt lag.

 

det gjøres 2-3 ganger,så legges det 2-3 litt tykkere lag,før det avsluttes med 2 våte lag.

 

så skal lakken tørkes et par uker,så kan den polleres ut(ikke metallic)

 

så kan det legges 2-3 lag med klarlakk

 

for og få en bra lakkering,så kreves det mye jobb.

 

jeg bruker enten tamiya eller mr.hobby primer,disse holder fint til 2-3 byggesett

 

til baselakk,så bruker jeg for det meste tamiya spraylakk,eller zero lakk til airbrush,denne er ferdigblandet for bruk i ab,og tørker i løpet av 20min

 

til klarlakk så bruker jeg mr.hobby(sprayboks)

 

til et vanlig 1:24 sett,så bruker jeg ca 1 tamiya boks(ca 75kr)og ca 1/2 boks med primer(ca 50kr)

 

så lakkeringen av en bil kommer på ca 130kr

 

ok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Men det har ikke vært lett å få denne ferdig. en del triksing og styr. Flere steder var det ting som skulle være der i følge tegningen men delen var ikke å oppdrive på brettene. Det var også en del deler som måtte tvinges på plass eller beskjæres fordi det ikke passet til de andre delene. Men alt i alt ble det en fin bil :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår