Gå til innhold

Problemer med min Cooper S

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg har en british racing green Cooper S. Den er en 2003 modell som var importert til Norge fra Tyskland. Når jeg kjøpte bilen den hadde 40000km. Nå har bilen gått 82000 km. Det som er modifisert på bilen er: GTT CAI, Alta 17% pulley med kortere NAPA belt, GTT re-route pipe (one-ball mod). Bilen går som en kule...vel inntil 3 uker siden.

Problemene jeg har hatt med bilen:

Xenon lys på høyre side sluttet å fungere. Her måtte jeg bytte hele lykta + styreenhet (9000kr)

Vindu på venstre side sluttet å fungere. Heismekanismen og motoren måtte byttes ut.

Hull i høytrykkslage til aircon med resultat av alt freon ble borte. Dette var fordi slangen ligget opp mot clutchhuset og ble slitt hull gjennom slangen fra motorens vibrasjoner.(måtte vente for 2 uker for ny slange fra Tyskland!) Dette mente var en feil fra fabrikken men BMW Norge mente at siden bilen er kjøpt i tyskland de har ingen ting med dem å gjøre....

 

For ca 3 uker siden jeg skulle ta EU kontroll på et merkeverksted her i Oslo. Til min stor overraskelse bilen ble ikke godkjent. Jeg fikk mangel på:

1. Lamda verdier utenom 1+/-0,03

2. Mangel på eksos (eksos potte mangler)

Når jeg skulle hente bilen jeg fikk opplyst at det kommer til å være veldig dyrt for å få bilen godkjent fordi mange deler måte byttes. Det er viktig å nevne at denne verkstedet er veldig negativ til alt som er ikke OEM.

Jeg har sjekket med en OBD reader for å se hvis det ligger noe feilkoder i ECU med fant ingen ting. Lamda sensor ser ut som den fungerer greit. Min kamerat mener at de har ikke målt L-verdier en gang, sikkert når det heist bilen opp og så at eksos systemet er modifisert, de feiltet bilen med en gang.

Når jeg hentet bilen fra Eu kontrollen, jeg klarte å kjøre 50 meter før slanger din aircon gikk (se overfor). Har var jeg uten bil i 2 uker. Jeg måtte tilbake til verkstedet 2 dager etterpå fordi bilen ble overopphetet (vifte fungert ikke). Verkestedet påsto at sikringen hadde gått og sikkert vifte må byttes hvis sikringen går igjen... (ca 5000-6000kr) Her mener jeg at noen ble gjort med bilen men de reparerte Aircon. Etter den EU kontrollen det ser ut som bilen min faller fra hverandre....

 

Mitt spørsmål til dere er:

1. Er det mulig å feile bilen på grunn av en one-ball mod? Eksos systemet er tett og bruker ikke for mye.

2. Hvis det ikke ligger noe feil koder i ECU hvorfor klartet ikke bilen EU-kontrollen? (jeg husker at øverst på skjemaet jeg fikk det sto biltype:R50 ikke R53.

 

Hvis du lurer på hva er en one-ball mod se her:

http://www.mini2.com/forum/faq.php?faq=faq_performance

 

 

 

 

Takk for hjelpen

 

kan noen anbefale et verksted i Oslo området som er bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde sammed problemet med kjøleviften. Skiftet sikring og siden har den fungert.. Men visst du kan mekke litt, koster vifta ca 2000,-.. Ca 1-2 timers arbeid og skifte den.. Så slipper du unda med noen tusen som verkstedet vil ta for og gjøre samme jobb.

- 2008 VW Passat 4-Motion

- 1999 Suzuki GSX-600R

(X) 2002 Mini Cooper S Hartge MRS

(X)1990 Audi 90 20v quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår