Gå til innhold

Oil catch tank

Ranger emnet


Tvåførr

Anbefalte innlegg

Kjempe greier, der lærte eg mye.

 

Men orginatl på bilen er det en slange som går fra oljeutsjiller boksen og til innsuget før turboen, da på en b230ft og så går det en liten slange inn på innsuget? Hvorfor det? Da vill den jo få turbotrykket inn i slangen, er det bra?

 

Og hvor god er volvos oljeutskiller? Noen som hvet hva den koster ny? Og hvor mange pakinger skal de vere på den? En rundt hvert hull?

 

Og ReodorF Hvor har du lært alt dette?

 

MVH Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reodor:

1 ting jeg ikke føler du har svart helt på:

Jeg har nå den svarte boksen, men istedenfor å ha en slange til innsug, så har jeg den bare rett ut i løse lufta. (Ja jeg fikk med meg at jeg puster inn gasser da)

Så det jeg da lurer på er: hvorfor skal jeg føre en slange til innsug istedenfor til en tank eller noe som kan "ta seg av" gassen.

Med min "løsning" så har jeg veivhusvent, men gassene blir sluppet ut i friluft. Det har jo ikke noe å si for motorens vedkommende. Så istedenfor å ta en slange på tvers over hele motoren, vil jeg heller ha den et annet sted. Hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reodor:

1 ting jeg ikke føler du har svart helt på:

Jeg har nå den svarte boksen, men istedenfor å ha en slange til innsug, så har jeg den bare rett ut i løse lufta. (Ja jeg fikk med meg at jeg puster inn gasser da)

Så det jeg da lurer på er: hvorfor skal jeg føre en slange til innsug istedenfor til en tank eller noe som kan "ta seg av" gassen.

Med min "løsning" så har jeg veivhusvent, men gassene blir sluppet ut i friluft. Det har jo ikke noe å si for motorens vedkommende. Så istedenfor å ta en slange på tvers over hele motoren, vil jeg heller ha den et annet sted. Hvor?

 

Tre den inn i et hull i en kanal / vangen,

men ifølge ReodorF så skal du ha den før turbo, slikt at du får en fin oljefilm i alt av rører slanger og intercooler, samt at du må tømme intercooler for olje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe greier, der lærte eg mye.

 

Men orginatl på bilen er det en slange som går fra oljeutsjiller boksen og til innsuget før turboen, da på en b230ft og så går det en liten slange inn på innsuget? Hvorfor det? Da vill den jo få turbotrykket inn i slangen, er det bra?

 

Og hvor god er volvos oljeutskiller? Noen som hvet hva den koster ny? Og hvor mange pakinger skal de vere på den? En rundt hvert hull?

 

Og ReodorF Hvor har du lært alt dette?

 

MVH Vidar

 

Det kom til meg en mørk vinternatt :D

 

Slangen som går til innsuget må gå via en enveisventil slik at det ikke kommer turbotrykk ned i veivhuset.

 

Kjenner ikke Volvos originale oljeutskiller til rødblokk, men det er ikke alltid selv original veivhusventilasjon er god nok, jamfør problemene Saab har hatt i moderne tid.

 

Jeg har kjøpt oljeutskiller fra Porsche, og den kostet under 500 kroner.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre den inn i et hull i en kanal / vangen,

men ifølge ReodorF så skal du ha den før turbo, slikt at du får en fin oljefilm i alt av rører slanger og intercooler, samt at du må tømme intercooler for olje

 

Du har misforstått!

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha? hva da? ifølge deg så kan man jo ikke slippe veivhusvent. ut i friluft. dermed må den inn i motoren igjen, og det før turbo, for di som har det.

Og når det kommer oljedamp, så vil det bli en oljefilm over tid.

 

En velfungerende oljeseparator vil ikke gi overdrevne mengder olje i rør, ic osv. Derav navnet... Men dårlige turbotetninger derimot.

 

Eventuell olje i forbrenningsrommet vil ikke virke oktanreduserende siden olje uansett er mye tregere å få fyr på enn bensin. Noe som derimot kan skje er glødetenning, men det er jo ikke det samme som tenningsbank. En større årsak til eventuell glødetenning forårsaket av olje i forbrenningsrommet er den olja som trenger inn via stempelringene, men den ser det ikke ut til at bryr noen nevneverdig.

 

Det er som tidligere nevnt ikke olje som er effektreduserende ved lukket veivhusventilasjon, men det faktum at veivhusgassene fortrenger en tilsvarende mengde med frisk luft. Dette effekttapet er uansett begrenset til en prosent eller deromkring, så det er etter mitt syn ikke mye å sutre over.

 

En velfungerende veivhusventilasjon fører mye mer positivt med seg enn negativt, selv om enkelte her ser ut til å frykte det som pesten. Så får heller de fortsette å trekke veivhusventilasjonen ned i en rammevange eller hva det nå måtte være da, men la vær å spre denslags på gode gamle www.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår