Gå til innhold

Anlegg til carine E

Ranger emnet


olekri

Anbefalte innlegg

Hei, har kjøpt en Toyota Carina E 1996 mod XLI.

 

Skal montere anlegg.

 

Har tittet litt etter steder og legge opp kablene i bilen på. Men finner ikke noen god egnet plass.

 

Noen som har erfaring med og legge opp kabler fra forsterker og frem til spiller i denne bilen?

 

Hvor skal man legge de? Og hvordan kommer man til og får lagt opp inn til spiller fra fører og passasjerside? Sitter mange deksler der og finner ikke noe rom for og legge de inn i. Hvordan får man ut selve spilleren?

 

Ser at de tidligere høytalerne som forrige eier monterte i hattehylla, går kablene går ned bak baksetet og jeg finner de ikke igjen før helt foran på passasjersiden.

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Skal du ha ut orginal spilleren så kan du kanskje spørre et toyota verksted om de har nøkkler/pinner til den. Ellers så må du få skrudd ut panelet på en eller annen måte. Personlig smadret jeg hele spilleren til jeg fikk den ut. (Angrer litt på dette da jeg ser det er få carina e som har orginalspilleren).

 

Ledningen fra bassen i bagasjerommet la jeg under selve teppe langs passasjersiden frem til der passasjeren har beina og tok den opp der. Derfra la jeg ledningen på tvers under hanskerommet og derfra ser man jo rett inn bak på spilleren.

 

p.s bare legg deg godt til rette med ryggen på passasjersetet og hodet ned hvor du har bena så ser du alt

95 Carina E. 2.0D Stasjonsvogn

Jeg ELSKER min toyota. Batteriet satt i 14 år før det var nødvendig å bytte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Jeg la alt av ledninger i dørstokkene =P med litt forsiktig rå makt, så popper du opp dørlistene som er "klipsa" fast på et vis, der finner du litt av hvert av lendinger orginalt. Legg det du har av ledninger der, og press forsiktig på listene igjen mens du følger med at ingen ledninger kommer i klem =)

 

bak, så går de opp forbi beltefeste (bare press litt ned i sprekken, så vises de ikke) og inn atme seteryggen, enklest å ordne mens ryggen er lagt ned da =)

 

Foran, samme som han over sa ca. Etter lista på framdøra, så er det et deksel om jeg husker rett. Skru opp dette, og ha ledninga bak der, rundt under hanskerommet og opp gjennom hullet som går rett opp til baksiden av spilleren =) et lite tips jeg erfarte, det er desidert enklest å starte ved spiller, og slippe ned ledningene så du bare lirker de ned hullet, istede for å gå mot tyngdekraften =)

 

Hvordan du får ut spilleren er spørs hva slags spiller du har. Orginalspiller fikk du svar på over. På min, Pioneer, så var det også noen pinner som fulgte med spilleren, som det bare er å stikke inn på hver side av spilleren, så kan du dra den ut med disse etter et lite "klikk"

 

Slik jeg gjorde det var å trekke RCA ledningene og remote kabelen på passasjersiden, og strømkabelen på høyre side på samme måte stort sett. Etter den fremre lista, så går den vel opp mot dashbordet, og gjennom et hull som går inn til motorrommet, hvor den kommer ganske praktisk til ift batteriet (forsterker's strømledning skal ALLTID kobles direkte på batteriet) og sikringen kan skrus fint fast like bak batteriet (sett forfra). Det er enklest å skru ut luft filteret for å få den lendinga gjennom, og gjerne ha en kompis til å hjelpe til =)

 

Skal vel nevnes at jeg er perfesjonist også, så alt dette er vel ikke helt nødvendig, men jeg har fått et par spørsmål om anlegg ble montert på verksted, fordi det virker veldi proft sånn=)

 

Ellers, så har jeg skrudd forsterkeren i hattehylle, og ledningene kommer opp bak ryggen i baksetene, dette ser veldi kult ut etter min mening, og har også fått skryt på nettopp det. Det er også veldi praktisk, hvis du legger ned hele ryggen i baksetet, da kommer du til subben baki, og ledningene til forsterkeren henger løst og fint mens du jobber =) Men dette er bare hvordan jeg gjorde det, sikkert ikke alle som er like enig i alt, men tenkte jeg skulle skrive ned noen tips også =)

 

Om du vil, kan jeg ta noen bilder av hvordan det er gjort, for det er nok vanskeligere å jobbe ut fra bare beskrivelsen, dessuten er det en stund siden jeg holdt på med det så husker kanskje ikke 100% riktig =P

 

Btw, min er en Carina E 92 mod =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Hei..

 

Phonokablene la jeg under baksetene, og langs midtkonsollen. og strømledningen på en av sidene, bare husk å ikke legg de kablene på samme sted.

 

Spilleren er noe HÆRK å få ut, men hvis du har kjøpt den ny spiller, så følger det muligens vis med et type verktøy som man kan bruke for å få det opp.. husk at spilleren er festet med en ramme, så ikke bruk for mye krefter før du har fått løsnet den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår