Gå til innhold

Kabelfersking..

Ranger emnet


happyhd

Anbefalte innlegg

Skal ha mer lyd i bilen , men må oppgradere viktigste først.

Bestemt meg for optima gult batteri + kondensator.

 

Spørsmålene min er mht kabling -

 

Hvilke dimensjoner bør eg ha på strøm og jordkabel til spilleren ? Skal ha klart nok strøm av god nok kvalitet før eg oppgraderer lyden har eg tenkt. Har lest en del om ladac/sterling regulatorer og 200 ampere dynamoer..men håper eg slepp unna med vettug kabling.

 

PS: Er kondensator på 0,5f bortkastet på "vanlig" 4x50 watt spiller med 200 tøysewatts høyttalere i dørene ?

(Blaupunkt casablanca og no sony greier)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All kabling i motorromm mellom dynamo og batteri jod osv. bør oppgraderes til 50mm2 til spiller er sikkert 4mm2 mer enn nok(husk å jorde spiller på batteriet). Kondensator trenger du IKKE! Jeg ville valgt et skikkelig bilstereobatteri som http://www.mamut.net/controls/shop/shops/5/main.asp?wwwalias=morel&gid=182 et av disse fremfor optima. 50mm2 kabel til forsterker (både pluss og minus!)Er å foretrekke. Viss du ikke skal ha et "ekstremt" anlegg trenger du sikkert ikke å oppgradere dynamo

Mercedes-Benz W124 300CE Bilstereoprosjekt!

Pioneer DEH-P88RSII - 2stk. Audison SRx3 - Hertz HSK130 - 2stk. ES250 - Odyssey PC1500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, angående kinetik batteri, noen peiling på hvordan de liker masse kaldstart / harde vintre ? Er er her eg har høyrt gode ting om optima.

 

Er det ikke best å jorde spilleren med en egen jord og ikke til batteri ?

 

Tror sannelig det blir nye kabler i motorrom ser eg..

 

EDIT:: Noen formening om hva som kjennetegner en god strømkabel ?

Ligger masse her på jobben (sveisekabler o.l.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sveisekabel er sikkert fint! Det er ikke så nøye men jo flere kordeler jo bedre, også at den er myk. eltek.no har 50mm2 til 79kr.pr.meter tror jeg. Kenetik skal vere veldig bra. det er best å jorde spiller og forsterkere på samme punkt så batteriet er kjempeplass.

Mercedes-Benz W124 300CE Bilstereoprosjekt!

Pioneer DEH-P88RSII - 2stk. Audison SRx3 - Hertz HSK130 - 2stk. ES250 - Odyssey PC1500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar imot tipsene med takk!

 

Var og handla rk-kabel på onninen idag, 50mm2 gul/grønn sak.

 

Viser seg at jordingen til starter frå batteri er 16mm2 mens batteri til chassis er 8mm2... virker litt merkelig.. vel og merke utfra det lille eg vet om jording.. (tenkte kanskje jording til chassis ville vært uberfeit).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ferd med å legge opp nye jordledninger i motorrommet, vel og merke paralellt med eksisterende. Alt ok. Kom til strømkabler til spiller og så slo det meg, ISO kontakt er jo proppfull av små spinkle ledninger..har aldri tenkt over det før.. åssen kan eg legge skikkelig strømledning her ? 4mm2 f.eks (som anbefalt lenger opp). Og jord til spiller ? Stikker en bolt ut av spilleren bak, den kan kansjke brukes ? Har multimeter om det er noe eg kan måle for..

 

 

Spyr ut spørsmål her, lyst å sette det opp skikkelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det vil ikke vere et problem, gidder ikke lage en lang utgreiing men etter kortere en kabel er etter mer strøm kan den lede uten vargang, spenningstap osv. det vil si at en 1meter lang 8mm2 kabel har like mye/lite spenningstap som en 5 meter lang 25mm2 kabel og kan levere like mye strømm (et eksempel tatt helt ut av løse luften men viser prinsippet). Håper det var en grei forklaring.

Mercedes-Benz W124 300CE Bilstereoprosjekt!

Pioneer DEH-P88RSII - 2stk. Audison SRx3 - Hertz HSK130 - 2stk. ES250 - Odyssey PC1500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genialt tobbelobb, takker for svar, finner fram loddebolten:)

 

PS: Har lest at enkelte jorder nærmest som en kjede rundt om i motorrommet, frå minus på batteri til motorblokk, videre derfra til andre plasser på motorblokk, til girkasse og til karosseri derfra.. "jo mer jo bedre ??" - uansett, er det noen plass det IKKE bør bli jordforbindelse ?

 

REDIGERE, Redigere.. :

 

Har lagt strøm direkte frå batteri til dynamo, itillegg til kabelvasen som er originalt (den går innom sikringsboksen og regulatoren). Skummelt? Burde eg kanskje ha egen sikring på denne ledningen ? Ser en del biler har ingen sikring her oiginalt, noen som har en ide ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår