melonen1 Skrevet August 3, 2008 Rapporter Share Skrevet August 3, 2008 Har koblet tåkelysene slik som på bildet, men har aldri koblet før så lurer på om dette kommer til å gå bra? Var en som sa at jeg kom til å svi bryteren skjønner dere :S Hvis det er alvorlig feil, hva må i såfall gjøres? Takk for alle svar :) Siter Volkswagen Golf IV 1,4 -98 x: Volvo 240GL 2,3 -89 x: Volkswagen Transporter -74 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Go-carter Skrevet August 3, 2008 Rapporter Share Skrevet August 3, 2008 Nei :) For det første, så skal tåkelys bare lyse sammen med parklys. Så du må ha inn minst ètt relè. På det kobler du styrestrøm på et 87a relè(med 5 utganger altså) på hovedlysene, og strøm til parklysene på 87a kontakten. Da får ikke parklys strøm når hovedlys står på :) I tillegg ville jeg anbefalt å satt på relè på bryteren ellers vil den, som kompisen din sier, bli svidd etterhvert. (på en annen side, om du skal ha det bare til å lyse, ulovlig og uten en bryter som kommer til å vare spesielt lenge, da er det kobla riktig :D ) Siter 928 FL-612 7/CBR1100XX Serie 3 City 2+2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vectra GT Skrevet August 4, 2008 Rapporter Share Skrevet August 4, 2008 Sett inn ei 4, el 5 pola relè. På alle kontaktene der er der nr. 30 - Batteri (husk sikring) 85 - Jording. som settes på strømførende som går til nærlys. 86 - Til bryter ( Fra parklys ) 87 - Til lykt(er) Og er releet 5 pola, kobler du den andre lykta på 87a. På denne måten slukker tåkelysa når du slår over til nærlys. På enkelte biler vil d imidlertid komme på igjen når langlysene slås på. Da må du seriekoble det hele gjennoim 2 stk releer, og jorde rele nr 2 på langlysene, bruke utgående på rele 1 til styrestrøm til nr 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet August 4, 2008 Rapporter Share Skrevet August 4, 2008 Hvis man kobler ene lykta på 87 og den andre på 87a blir resultatet ganske morsomt Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet August 4, 2008 Rapporter Share Skrevet August 4, 2008 Sett inn ei 4, el 5 pola relè.På alle kontaktene der er der nr. 30 - Batteri (husk sikring) 85 - Jording. som settes på strømførende som går til nærlys. 86 - Til bryter ( Fra parklys ) 87 - Til lykt(er) Og er releet 5 pola, kobler du den andre lykta på 87a. På denne måten slukker tåkelysa når du slår over til nærlys. På enkelte biler vil d imidlertid komme på igjen når langlysene slås på. Da må du seriekoble det hele gjennoim 2 stk releer, og jorde rele nr 2 på langlysene, bruke utgående på rele 1 til styrestrøm til nr 2 Slik kan du koble og det blir lovlig, sprederne har nemlig lov å lyse med fjernlysa, men ikke med nærlys. Ellers kan du bare koble 85 rett til jord, så vil sprederne virke sammen med park, nær og fjern. Skal se om jeg får snekra sammen ett koblingsskjema etterpå. Det i rødt må du ikke gjøre, det er skrivd av en som ikke har helt peiling på relèer. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
780V8 Skrevet August 4, 2008 Rapporter Share Skrevet August 4, 2008 Det i rødt må du ikke gjøre, det er skrivd av en som ikke har helt peiling på relèer. Enig, men hadde man brukt ett 87b rele, så blir det riktig... Det har nemlig dobbelt kontaktsett. I motsetning til 87a som har vekslende kontaktsett :) Siter [ ] -88 Volvo 780 Bertone V8 [X] -86 Volvo 245 GLT V8 [X] -76 Porsche 911 Targa [X] -69 Plymouth GTX cab [X] -73 Volvo 164E Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
melonen1 Skrevet August 5, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 5, 2008 men siden jeg bare vil ha det sånn som nå, at jeg har en egen bryter til lysa som jeg slår av og på somm jeg vil, da er det greit? Siter Volkswagen Golf IV 1,4 -98 x: Volvo 240GL 2,3 -89 x: Volkswagen Transporter -74 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet August 5, 2008 Rapporter Share Skrevet August 5, 2008 men siden jeg bare vil ha det sånn som nå, at jeg har en egen bryter til lysa som jeg slår av og på somm jeg vil, da er det greit? Nei! Du skal ha relé. Brytaren liker ikkje at det går stor strøm igjennom seg Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
melonen1 Skrevet August 5, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 5, 2008 ok, hvordan skal jeg koble releet? Noen som kan tegne koblingsskjema? :) Siter Volkswagen Golf IV 1,4 -98 x: Volvo 240GL 2,3 -89 x: Volkswagen Transporter -74 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet August 5, 2008 Rapporter Share Skrevet August 5, 2008 Bryteren bør tåle det, se hva bryteren er merka med(f. eks 20 A, 30 A ) Den bør være merka med minst 20A og være av god kvalitet. Men du får mangel på den koblinga på EU-kontroll eller om du blir stoppa. Dessuten bør du ha minst 1,5mm2, helst tjukkere kabler hele veien med den koblinga og belage deg på spenningsfall i kretsen. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.