Gå til innhold

Taunus 1.6 1982


Christ

Anbefalte innlegg

God morgen!

Jeg er den nye heldige eier av en Ford Taunus "bravo" 1.6l 1982 modell, og jeg har noen spørsmål angående den.

 

Har tenkt å bytte motor i den, og ser at veldig mange anbefaler en 2.3l å putte inn. Hvilken 2.3l motor er det snakk om da, og er det mye deler foruten motor som kjøpes? Kan dere gi meg en ca. pris på dette? Altså motor, girkasse, bakaksling osv..

 

Håper på noen svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen!

Jeg er den nye heldige eier av en Ford Taunus "bravo" 1.6l 1982 modell, og jeg har noen spørsmål angående den.

 

Har tenkt å bytte motor i den, og ser at veldig mange anbefaler en 2.3l å putte inn. Hvilken 2.3l motor er det snakk om da, og er det mye deler foruten motor som kjøpes? Kan dere gi meg en ca. pris på dette? Altså motor, girkasse, bakaksling osv..

 

Håper på noen svar :)

 

 

http://www.taunus.no. motoren de snakker om er den som sitter i sierra,granada og taunus. den er en v6er med ca115hk. ikke allverdens power men pen lyd.

 

det du må ha er komplett motor med motorfester. motorfester kan være litt kinkie og få tak i. men en sånn komplett pakke koster nok 4/5000. ellers må du ha 9 toms bremser bak og en kraftigere bakaksel.du må også ha fra 2,0l bremsesylinder foran, v6 fjører i forstilling og radiator og eksos. har papirene du trenger for godkjenning. men det ruller nok ca 10000 kr for alle delene. solgte for en uke siden en 2,3l med alle delene som eg godkjente min taunus 1,6 80 mod med for 8000. til fordel for 2,0 is motor med turbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiv i en småfrisert 2,0 OHC i stedet. Motoren er helt lik den du har utvendig, det eneste du trenger å skifte er gassvaier. Mindre jobb, mindre vekt og mer effekt

Må bytte tromler bak og bremsepumpe for godkjenning her også

 

Mye gamp er det i den 2.0OHC'en i forhold til en 2.3 da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye gamp er det i den 2.0OHC'en i forhold til en 2.3 da?

 

105 org mot 114 org r4-v6. definitivt og heller satse på r4 motor.

ksta ikke ut min v6er for og få mindre glede av bilen.

 

v6eren er jo som en stor jøtul ovn der forran. min taunus har en rekke forbedringer i understell og oppheng.ingenting gummiforinger eller bevegelige bruer. kun powerflex og helsveiste deler. bilen har også veltebur i alu og er i grunnen meget karosseristiv nå. setter jekken under høyre hjørne og løfter opp og begge dører glir igjen uten og treffe galt.støtdemperene er av type spax med hardhetsjustering forran og gule koni bak. den er senka med jamex 40mm senkesett som har mista en ekstra ring. og hjula er 8x13 superslott med 235x50x13 yokohama.så bilen er igrunnen helt grei den veien. men med v6er kunne du egentlig bare slite dekka bak og kjøre fort på slettene. og den slo jo nedi uansett hva fxxn som måtte ligge forran av hinder(da snakker eg sneip og bruskork)så eg ble dritlei og kasta den ut til fordel for r4(ohc)motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mer? Hadde sett for meg 30 lapper jeg, for motor osv. Men det er vel 75 hester i Taunusen orginalt, og 40 HK mer vil vel merkes. Med litt små justeringer her og der, så må man vel kunne seg for seg en 155-160 hester, eller hva? :-)

 

nei det vil du ikke. gå heller for en 2,8-2,9-eller en 2,9 24v skorpio cosworth om du vil gå for v6. disse gir litt mer valutta for pengene. heter 40hk i forskjell men eg kan ikke si at en merker dette så veldig. en 1,6 l i god stand er faktisk nokså pigg kontra en 2,3. servo fra granada er ikke og anbefale. prøvog få tak i til taunus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En standard 2 liter finner du i Consul, Granada, Taunus, Capri, Sierra, og første utgaven av Scorpio.

Ville valgt en motor fra en Sierra før 85, pga at de har bedre forgasser.

 

Skal det trimmes er jo ikke det så nøye. da ville jeg tatt utgangspunkt i en Sierra/Scorpio injection (iS)

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En standard 2 liter finner du i Consul, Granada, Taunus, Capri, Sierra, og første utgaven av Scorpio.

Ville valgt en motor fra en Sierra før 85, pga at de har bedre forgasser.

 

Skal det trimmes er jo ikke det så nøye. da ville jeg tatt utgangspunkt i en Sierra/Scorpio injection (iS)

 

Så disse 2 literene er 4ere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller istedet for og rykke på narvesen så let litt her http://www.siipicossu.com/manuaaleja/manuaalit.htm egentlig det meste en trenger og vite ang ford sine motorer. skulle eg begynne med noe annet nå en 2,0is met turbo tror eg eg hadde rusla for scorpiomotoren på 2,3 og16 ventiler. alle tror 2,3l er v6er i de men det er ikke tilfellet. litt kinki med eksos på gal side men ingenting er umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår