Gå til innhold

Rubbing for å fjerne riper?

Ranger emnet

Lightyear

Anbefalte innlegg

Jeg oppdaget at det er noen som har drevet hærverk på bilen min når jeg tok steinsprut i forrige uke.

Det har nok skjedd for lenge siden, men det er ihvertfall IKKE morsomt at det står mindre pene ting i lakken på panseret:deng:

Det ble heldigvis nesten usynlig igjen når jeg polerte opp bilen igjen.

Det er ikke veldig dype riper og det burde vel la seg ordne når det ikke går helt ned til grunningen?

Noen som har erfaringer med den slags?

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...

Er ripene slik du kjenner dem med neglen? I så fall, slik med 2000 papir og vann til du ikke kjenner stripa lenger. Rubb med grov rubbing og roterende maskin, rubb så med fint rubbemiddel og roterende maskin. Etterpå så polerer du opp igjen med bonevoks. Dette gjør du dersom du har tett farge uten klarlakk.

Har du metallic e.l. med klarlakk, så må du for all del passe på i prosessen og ikke lage hull på denne. Rubb (og slip om nødvendig) men IKKE gjennom klarlakken, da har du bare gjordt vondt verre, og dette koster atskillig mer å fikse. Klarer du ikke fjerne helt uten å gå for dypt med slipepapir og rubbing, så må du enkelt og greit enten lakkere på ny, eller så må du lage et kompromiss - best mulig :) Det siste er selvsagt å foretrekke så lenge bilen din ikke er noen showbil som skal ha helt feilfri lakk. :)

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så veldig dypt, men jeg tror det kan være vanskelig å få det vekk med sliping. Uansett så er det som sagt nesten usynlig etter å ha polert opp panseret skikkelig.

Planen min er å få hellakkert bilen etterhvert, iløpet av de nærmeste årene, forhåpentligvis innen to-tre år.

Bilen min er rød og fargekoden er unik for akkurat denne årsmodellen, laget i et begrenset antall også.

Derfor har jeg lyst til at den skal være mest mulig strøken.

Men det er nok et par tre ting som skal gjøres før ny lakk..

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er et par karer på detailersclub.no som har våtslipt riper en god del. Jeg fulgte rådene deres når jeg prøvde selv for første gang. Hadde veldig hard lakk på bilen, så jeg startet med Meguiar's Unigrit 1500grit til å begynne med, så refinet jeg med 2500grit slik at det ble lettere å polere opp.

Skulle jeg gjort samme jobben på samme bilen i dag, ville jeg startet med 1000grit først, så 2500grit.

Så kjørte jeg roterende maskin med Meguiar's # 105 på ullpad noen runder (med Zenith-teknikk for å være helt nøyaktig), og avsluttet med Meguiar's #80 for å ta eventuelle hologrammer og kjørespor fra ullpaden. La på MG21 som sealer.

Alle ripene som ikke gikk gjennom klarlakken tok jeg (tok mye tid med 1500grit) og tok samtidig all appelsinlakken som hadde vært på døra.. nydelig!

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg skrev hovedinnlegget i denne tråden har registrert meg på detailersclub og jeg har kjøpt div meguiars produkter pluss poleringsmaskin. Men jeg har ikke tatt noe sliping ennå, tror det får vente til våren når jeg kan vaske og polere ute igjen, vanskelig å få tid til å stå inne og gjøre dette nå... Desverre..

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg skrev hovedinnlegget i denne tråden har registrert meg på detailersclub og jeg har kjøpt div meguiars produkter pluss poleringsmaskin. Men jeg har ikke tatt noe sliping ennå, tror det får vente til våren når jeg kan vaske og polere ute igjen, vanskelig å få tid til å stå inne og gjøre dette nå... Desverre..

A

Tøft! Hvilken poleringsmaskin har du investert i? Rotary/DA?

Har nettopp bestilt meg den nye Metabo'n selv, gleder meg som en unge til å endelig få jobbe med en skikkelig maskin :D

Ikke for det; den gamle Metabo'n jeg har er bra, men den har mindre dreiemoment, og ingen elektronikk for å holde turtallet konstant når man legger press på :P

Du er på god vei til å bli "bilpleienerd" som visse andre her nå ;)

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft! Hvilken poleringsmaskin har du investert i? Rotary/DA?

Har nettopp bestilt meg den nye Metabo'n selv, gleder meg som en unge til å endelig få jobbe med en skikkelig maskin :D

Ikke for det; den gamle Metabo'n jeg har er bra, men den har mindre dreiemoment, og ingen elektronikk for å holde turtallet konstant når man legger press på :P

Du er på god vei til å bli "bilpleienerd" som visse andre her nå ;)

Man kan vel neppe kalle det en investering, kjøpt en billig greie fra biltema, hørte at de funker greit som en start. Men skal ikke se bort i fra at det blir en bedre maskin etterhvert. Største problemet mitt nå er at jeg ikke har tid til å pleie bilen.

Jeg syns det er skikkelig morsomt å se hvor bra man kan få en bil bare med litt grunnleggende pleie, men jeg gikk litt lei siste gangen jeg polerte for hånd, blir f**n meg sliten av det, også tar det så latterlig lang tid..

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider