Gå til innhold

Spax's Omega B laaaangtidsprosjekt

Ranger emnet


Spax

Anbefalte innlegg

Etter 2 forsøk med biler til 10k. Så jeg la litt mer penger i bil, og valget falt på en Omega B 2.0i 16v Stasjonsvogn 1994mod.

 

 

Litt om bilen: Bilen ble importert fra Nederland i 2001 (eller 2004, har ikke papirerne forran meg) Der den har gått som ambasade bil? Fikk med full servicehefte på bilen (dog noe står på Nederlandsk?) :p

Bilen har rullet 240k men for 1 og et halvt årsiden ble det byttet motor, da hadde den gått 180k, den ble da også overhalt av Opel her i Kongsberg.

 

Planer:

Fjærning av rust fra dører og hjulbuer bak. (ikke veldig ille :D )

Senk.

Nye 17" felg/dekk.

Justerbare sportsseter( er ikke sikker på om jeg vil dette siden stolene som allerede er der er grisedigg å sitte i ).

Er det ikke noe orginal spoiler til stv'en?

Fikse den elektriske rute heisen på venstre side forran.

Nytt dørhåndtak venstre side forran (&¤#%&" drittunger).

Linselykter.

Ny grill.

 

 

 

Burde fikses omgående:

Bytte Olje/filter.

Klakking i forstilling når jeg kjører i dumper :(

Stramme håndbrekket.

 

 

bil01.jpg

 

bil02.jpg

 

bil06.jpg

 

bil05.jpg

 

Noen spørsmål!!!!

 

Motorlampa lyser, bilen har stått en god tid med tomtbatteri, kan dette være årsaken?

 

Bilen går på litt høyt turtall på tomgang, kompenserer motoren for noe? eller kan jeg bare stille på det uten at det har noe konsekvenser?

 

Noen skavanker har den, ikke pen i lakken heller men gud å deilig å kjøre<3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvor høyt er høy tomgang? Veivføleren gir nok heller ujevn tomgang og motorstopp. Kan være litt tull med tomgangsregulatoren eller det kan være falskluft.

 

Hva angår motorlampe er det bedre å lese ut feilkoder (søk på "binders") enn å bytte sensorer på måfå.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halla.

 

Kidnapper tråden litt, ser ut til at vi deler et problem. Har en Omega B 2.0 selv, med litt tomgangsproblemer.

 

Hvor høyt er høy tomgang? Veivføleren gir nok heller ujevn tomgang og motorstopp. Kan være litt tull med tomgangsregulatoren eller det kan være falskluft.

 

Min har vanligvis grei tomgang på ~600rpm, men av og til driver den og ruser seg selv rundt ~800-1500rpm før den til slutt dauer, ingen motorlampe som lyser. Hørtes ganske likt ut med det du beskriver som veivfølerproblemer, virker det logisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor høyt er høy tomgang? Veivføleren gir nok heller ujevn tomgang og motorstopp. Kan være litt tull med tomgangsregulatoren eller det kan være falskluft.

 

Hva angår motorlampe er det bedre å lese ut feilkoder (søk på "binders") enn å bytte sensorer på måfå.

 

Min gjør som Jinxed sin, men jeg kjørte litt med bilen igår/idag å nå går den som den skal. Dvs, ikke noe problemer idet hele tatt, sviver fint å noen ganger ruser den seg. Ingen problemer med tempratur i motoren.

 

Leste om den binders saken, Den lyser enda enda den går som den skal på tomgang. Skal ut i kveld å se om jeg finner ut noe.

 

tomgangs regulator vil jeg tippe, gratulerer med ny flott bil! Legg ut bilde av inntriøret da :)

 

Må bare støvsuge/vaske. Det ser mildt sagt jævlig ut der.

 

 

Bor i Kongsberg eller?

 

Jepp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trur jeg også, kan hende at tomgangen ikke er 100% fordi den har stått endel, men det høres litt for lett ut så det tviler jeg litt på.

 

Hvorfor veivhusventilasjonsslangene? Dårlig med gjenomlufting?

 

Takk for all god hjelp jeg har fått! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slangene er mest fordi hvis du unnlater å ta dem, så blir det gugge i regulatoren med en gang. Den tynne slangen som går til spjeldhusstussen skal ta ventilasjonen når spjeldet er stengt, men hvis den (eller helst nippelen den går til) er tett går alt gjennom den store slangen og videre gjennom regulatoren. Dessuten kan det bli overdrevent trykk i veivhuset og toppdekselet som gjør at toppdekselpakningen tar kvelden eller svetter olje.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute idag med binders, ååå jeg trur jeg gjør noe feil, den blinka ikke, den lyste ikke engang. Men så starta jeg motoren tok meg en tur så var den merklig nok borte. Dro bort til en kamerat, lot bilen stå et par timers tid, så når jeg kjørte hjem så lyste den igjen x__x;

 

Den er også litt tung å svinge med til venstre, men det har vel noe med klikkinga i forstillingen å gjøre, noen foringer som har tatt kvelden tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår