kris Skrevet November 20, 2003 Rapporter Share Skrevet November 20, 2003 Hva forteller A\R tallet på eksosturbinen om turboen? Hvordan bruker man dette tallet for å finne en passende turbo? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
guest Skrevet November 20, 2003 Rapporter Share Skrevet November 20, 2003 "A" er arealet på passasjen hvor eksosen kommer inn. "R" er radiusen (eller distansen) fra midten av turbinhjulet til midten av passasjen. Siden arealet på passasjen blir mindre og mindre jo lengre inn i turboen man ser, og passasjen er fysisk nærmere midten av turbinen, så er A/R forholdet konstant. Tenk spiral. Med andre ord forteller A/R noe som størrelsen på turbo'en. Stort A/R (f.eks. .80) er en turbo som vil ta lang tid før den snurrer opp, men vil ha masse å gi på høyere turtall. Lavere A/R snurrer opp fortere, men blir for trang på høyere turtall. I tillegg kommer utforminger av kompressor og turbinhjul, for ikke å snakke om størrelser. Ett turbinkart er et godt hjelpemiddel, men ikke noe for en nybegynner å titte på. For best resultat, finn ut hva slags turboer andre folk bruker på samme typer motorer, eller i det minste samme størrelse motorer. En turbo som fungerer greit på en Mazda 2l motor vil nok fungere greit på en BMW 2l motor også. Siter '87 Dodge Daytona Shelby Z Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
munin Skrevet November 21, 2003 Rapporter Share Skrevet November 21, 2003 kansje ett litt dårlig eksempel siden bmw sin 2L er en 6-er, men godt forklart. :) Siter Porsche 911, Ford 15M RS, Suzuki vx800 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.