Gå til innhold

Steingal's Impreza

Ranger emnet


steingal

Anbefalte innlegg

Bytter du til 99/00 front må du også bytte frontlyktene, ellers får du glippe mellom panser og grill. STI har aldri laget noen større scoop til GT, så det er nok uoriginalt. Du ødelegger kjøreegenskapene til bilen om du senker mer enn 25 mm, da er jo mye av poenget med senk borte ;)

 

som jeg har skrevet flere ganger tidligere på denne tråden:

jeg skal bytte panser, grill og LYKTER.

 

ang. scoop. takk for svar jeg viste ikke d, det var han jeg kjøpte bilen hos som mente at det var sti scoop.

MY95 Subaru Impreza GT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

HMHAGA, skjønner ikke helt hvordan du får til å ødlegge kjøreegenskapene om du senker mere enn 25mm egentlig

 

Min var senket rundt 50, og samtlige deler varbyttet av både foringer, stabstag, avstivere og link og jeg kan ikke helt tenke meg at den bilen der satt dårligere på veien enn noen av de andre impreza jeg kjørte mot

 

Har du onklige coilovers og får dette justert inn riktig vil nokk dette sitte langt bedre! du får en stivere bil med halvmyk retur, og hele tyngdepunktet på bilen senkes nærmere bakken.

 

De bilene er skyhøye!

 

 

 

En ting til. Det er DIN bil, men jeg personlig ville aldri i hele mitt liv satt på noen øyelokk! det går helt imot med religion som bilbygger!

 

Her har du komplett 2000mod front. Inkl grillen og framfanger, det jeg kan anbefalle er P1 leppe å montere til framfangern din. senker høyden forran og ser mye tøffere ut !

 

DSC_0038.jpg

 

IMG_2476.jpg

 

ja de er skyhøye, og det har jeg tenkt å gjøre noe med.

jeg er bare litt skeptisk til å slippe ned bilen for mye med tanke på drivknuter bak.

Orginalt (min bil) har drivakslingene bak en vinkel som aldeles ikke blir noe rettere av å senke. (skjønner?)

som sikkert de fleste hvet er at en rett drivknute varer lenger enn en som ligger i maks vinkel.

 

 

hm, en ting til. Det er min bil ja, og jeg vil heller ha på øyelokk istede for ett par ekstralys forran grillen..

 

men som sikkert mange sier og mener:

Det er forsjell på smak og behag..

MY95 Subaru Impreza GT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var skikkelig tøff. Tror på at bilen blir stillig.

Den ser i allfall sinna ut. :D

 

Men får tak i smoked lykte film. Det tror jeg er det enkleste enn å bruke sote spray da får du en gjevn over flate. =) hvis man ikke har kjempe peil på å sote med spray da. :D eller bruke sotefilm til viduene har hørt noen har tatt det i bruk også..

 

Men ikke sett det selv. bare smoked headlight film.. og det var stillig.. :)

 

jeg tror nok det beste er å kjøpe lykter som er sotet, siden jeg må ha nye lykter uansett.

MY95 Subaru Impreza GT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HMHAGA, skjønner ikke helt hvordan du får til å ødlegge kjøreegenskapene om du senker mere enn 25mm egentlig. Min var senket rundt 50, og samtlige deler varbyttet av både foringer, stabstag, avstivere og link og jeg kan ikke helt tenke meg at den bilen der satt dårligere på veien enn noen av de andre impreza jeg kjørte mot

 

Men den ville vært enda bedre om du ikke hadde senket den så mye ;)

For det første får den veldig begrenset fjæringsvei, så demperne bunner eller stopper i bump stops ved svingkjøring eller på humpete vei - og da mister man grepet. I tillegg får bærearmene en veldig uheldig vinkel som ødelegger geometrien i hjullopphenget, spesielt foran. Det blir for stor høydeforskjell mellom tannstang og styrekulene, resultatet er understyring ved svingkjøring da spissingen endrer seg (spriker). Et annet problem som oppstår er at drivakslingene blir for korte - spesielt bak. Da hopper de ut av differensialen...

Til sist så blir roll centre i bilen feil, det flytter seg ned under bakkeplan - så bilen begynner faktisk å krenge MER. Kan skrives side opp og side ned om dette, fakta er at Impreza fungerer best med maksimalt 25 mm senk.

 

Men om man er mer opptatt av utseende, så ser jo Impreza'n veldig fin ut når den er mye senket.

'06 Subaru Outback 3.0R

'92 Suzuki Bandit GSF 400
x '98 Fireblade '91 Bandit 400 '04 VFR800  '87 FZR100 '84 RG 250 Gamma '10 Mondeo 2.0 TDCi, '01 Leon 1.6 '98 Impreza GT '01 Elise S2 '98 Boxster 2.5 '91 MR2 MKII '91 Civic '84 Prelude

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den ville vært enda bedre om du ikke hadde senket den så mye ;)

For det første får den veldig begrenset fjæringsvei, så demperne bunner eller stopper i bump stops ved svingkjøring eller på humpete vei - og da mister man grepet. I tillegg får bærearmene en veldig uheldig vinkel som ødelegger geometrien i hjullopphenget, spesielt foran. Det blir for stor høydeforskjell mellom tannstang og styrekulene, resultatet er understyring ved svingkjøring da spissingen endrer seg (spriker). Et annet problem som oppstår er at drivakslingene blir for korte - spesielt bak. Da hopper de ut av differensialen...

Til sist så blir roll centre i bilen feil, det flytter seg ned under bakkeplan - så bilen begynner faktisk å krenge MER. Kan skrives side opp og side ned om dette, fakta er at Impreza fungerer best med maksimalt 25 mm senk.

 

Men om man er mer opptatt av utseende, så ser jo Impreza'n veldig fin ut når den er mye senket.

 

1.

Først og fremst SKAL man få tatt 4hjuls kontroll og justering på bilen etter du har senket og fucket til hjulvinklene.

Da får man hjulvinklene der de skal være.

2.

Kortere fjæringsvei får den ja, men du får en stivere fjær også som gjør at det skal mere til for å slå demperne i bunn.

3.

Bærearmene får en litt annen hvilevinkel når bilen er senket,

men de beveger seg akkurat på samme måte som en usenket bil under kjøring.

Bortsett fra at det er mindre bevegelse på bærearmene siden det er kortere fjæringsvei og dvs:

At hjulvinklene vil forandre seg mindre under kjøring og

voala bedre veigrep "uansett" kjøring.

4.

Ja mann forandrer høyden på styrekuler iforhold til tannstang.

Nå vil jeg virkelig mene at ennver bil (også impreza'en) er bygd slik at spissingen ikka forandrer seg uansett hvordan høyde styrekulen har i forhold til tannstang.

(Uansett la oss for eks. si at spissinga forandrer seg:

Etter senk har man tatt 4hjulskontr. og spissingen er rett,

når man kjører vill spissinga forandre seg mindre i dumper enn en orginalhøy bil)

5.

Hvis man får et problem med at drivakselen hopper ut av knuten så er det IKKE pga. senk! Det er andre årsaker som gjør nettopp dette. f.eks gåen drivknute, skeiv drivaksel osv.

Drivakslinger på biler er bygd slik at de ikke skal hoppe ut uansett høyde på hjulene i forhold til bilen.

hvis de ikke var bygd slik, ville jo alle biler med drivakslinger bli fri forr framdrift pga. at drivakslingene hoppet ut av knutene fordi at man hadde kjørt i en hump.

6.

Du vil forandre aerodynamikken i bilen slik at luften som går under bilen vil gå raskere undrer siden det blir mindre plass under bilen og vil dermed skape mer undertrykk under bilen. Dvs at undertrykk=vacum og dermed blir bilen "sugd" til bakken.

 

Og til sist.

 

"Til sist så blir roll centre i bilen feil, det flytter seg ned under bakkeplan - så bilen begynner faktisk å krenge MER."

 

Jeg må bare si: Hvor får du dette fra??

når du senker vil du få stivere fjærer, kortere fjæringsvei, du vil få tyngepunktet til bilen nermere bakken og du vil endre på bilens "roll centre".

Alle som har hatt en orginalhøy bil også senket den vil nok være enig med på at bilen krenger vesentlig mindre med senk.

 

Alt i alt så vil jeg si at du får bedre veigrep med senk.

Endret av steingal

MY95 Subaru Impreza GT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Vel dette har skjedd siden sist

 

Toppakningen har tatt kveld.:shake

 

Så bilen har stått i garage siden.

Har ikka reparert enda siden jeg var usikker på om jeg skulle overhale motor eller kun skifte toppakning(er).

 

Men nå har jeg bestemt meg, og motor vil nok få seg en god overhaling med stempel; råder og det som hører til.

 

Jeg var godt igang med deleinnkjøp til 99/00 fronten jeg skal montere, så jeg har fått inn:

 

- 99/00 Panser

- Grill

- Clear black Hoved, park og blinklykter

- "øyelokk"

- Frontleppe (siden jeg ikke blir å bytte fanger)

 

dsc00413wi9thro9.jpg

 

 

Det jeg mangler nå er 99 tåkelys(klarglass) og sti baklykter

 

Jeg kommer ikke til å fikse bilen med det første fordi det er en førstegangstjeneste som lurer rundt hjørnet.

MY95 Subaru Impreza GT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
1.

Først og fremst SKAL man få tatt 4hjuls kontroll og justering på bilen etter du har senket og fucket til hjulvinklene.

Da får man hjulvinklene der de skal være.

2.

Kortere fjæringsvei får den ja, men du får en stivere fjær også som gjør at det skal mere til for å slå demperne i bunn.

3.

Bærearmene får en litt annen hvilevinkel når bilen er senket,

men de beveger seg akkurat på samme måte som en usenket bil under kjøring.

Bortsett fra at det er mindre bevegelse på bærearmene siden det er kortere fjæringsvei og dvs:

At hjulvinklene vil forandre seg mindre under kjøring og

voala bedre veigrep "uansett" kjøring.

4.

Ja mann forandrer høyden på styrekuler iforhold til tannstang.

Nå vil jeg virkelig mene at ennver bil (også impreza'en) er bygd slik at spissingen ikka forandrer seg uansett hvordan høyde styrekulen har i forhold til tannstang.

(Uansett la oss for eks. si at spissinga forandrer seg:

Etter senk har man tatt 4hjulskontr. og spissingen er rett,

når man kjører vill spissinga forandre seg mindre i dumper enn en orginalhøy bil)

Spiissinga endrer seg på de aller fleste biler ved innfjæring, dette ofte til mere spissing med mere innfjæring, dette for å hente bilen inn igjen om den skulle skene ut, akkurat som at negativ camber som oftest øker

5.

Hvis man får et problem med at drivakselen hopper ut av knuten så er det IKKE pga. senk! Det er andre årsaker som gjør nettopp dette. f.eks gåen drivknute, skeiv drivaksel osv.

Drivakslinger på biler er bygd slik at de ikke skal hoppe ut uansett høyde på hjulene i forhold til bilen.

hvis de ikke var bygd slik, ville jo alle biler med drivakslinger bli fri forr framdrift pga. at drivakslingene hoppet ut av knutene fordi at man hadde kjørt i en hump.

Drivakslingene kommer ikke til å hoppe ut, men dess kvassere vinkel de får dess mer sliter det på ledda, er derfor yttre ledd foran går oftere, men trodde ikke vinkelen på ledda på Impreza er så ille orginalt, tror heller ikke det blir så ille av litt senk, men du kan jo prøve deg med en feit jekkestropp og dra bilen ned så ser du fort det.

6.

Du vil forandre aerodynamikken i bilen slik at luften som går under bilen vil gå raskere undrer siden det blir mindre plass under bilen og vil dermed skape mer undertrykk under bilen. Dvs at undertrykk=vacum og dermed blir bilen "sugd" til bakken.

Delvis rett denne gangen, dess lavere bilen er dess mindre luft går under den, og dess mindre turbulens både under og bak, mindre luftmotstand.

Og til sist.

 

"Til sist så blir roll centre i bilen feil, det flytter seg ned under bakkeplan - så bilen begynner faktisk å krenge MER."

 

Jeg må bare si: Hvor får du dette fra??

når du senker vil du få stivere fjærer, kortere fjæringsvei, du vil få tyngepunktet til bilen nermere bakken og du vil endre på bilens "roll centre".

Alle som har hatt en orginalhøy bil også senket den vil nok være enig med på at bilen krenger vesentlig mindre med senk.

 

Alt i alt så vil jeg si at du får bedre veigrep med senk.

 

Dess lavere tyngdepunkt dess bedre, for da sitter bilen mere "klistra" til bakken, kortere fjæringsvei er ikke ett pluss, men om du alikevel skal ha bilen stiv trenger du ikke lang fjæringsvei.

Veigrepet blir ikke automatisk bedre med senking, det er det hjulvinklene som bestemmer, men lavere tyngdepunkt og mindre luftmotstand, i tillegg til "kvassere" hjulvinkler gjør sitt til at bilen ligger bedre på veien, og kan kjøres mere effektivt med.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår