Tore Skrevet Mai 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2008 vurderer å kjøpe en 1.8tq stv 2000mod. den har gått ca 200.000! er det langt til å være denne typen bil? holder turbo\foringer\drivaksler hva burde ha blitt byttet? hva er bra og dårlig? Siter o- 00 Audi a4 avant 1.8tq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest brunerune Skrevet Mai 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2008 Her har du punkter som gjelder generelt for alle B5: 6.1 Q: Hva bør jeg se etter når jeg skal kjøpe en A4 (B5)? A: - Se om bilen har fulgt servicene - Pass på bærearmene/broene/kulene er i orden (disse er ganske svake på tidligere utgaver av A4) - Samme som i punktet over gjelder for forstillingen - Foringene kan være ganske tørre, da blir det mye knirkelyder. Kan løses ved bytte av foringer eller smøring av de gamle - På modeller med aircondition sitter rørene ganske lavt under bilen, kan være lurt å se at de ikke er skadet - Luftmassemåleren er en svakhet, tåler ikke så mye. Pass på at denne ikke er gåen, gjelder spesielt hvis bilen har/hatt montert åpent luftfilter med olje - Pass på at alle de elektriske tingene fungerer (el. vinduer, klimatronic panelet på biler med AC osv.) - Grenrøret på 1.8T kan sprekke, pass på at det er helt - Pass på at turboen er i god stand hvis du skal ha en 1.8T 6.2 Q: Hva bør man se etter når man skal kjøpe en S4 (2.7L bi-turbo) fra år 2000 (Gjelder vel stort sett nyere modeller å)? A: - Reg. reimen bør helst være byttet innen 5 år eller 120 000km - Turboene har lett for å ryke, sjekk at disse er byttet eller i god stand. - Selv om bilen har gått på long-life oljen kan den ha tatt skade av dette. Viktig å undersøke. - Ellers må du se etter de samme slitasjene som på andre biler, se f.eks. på den listen som står lenger opp her som gjelder for A4 (B5). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Skrevet Mai 22, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2008 jo takk. men hvordan sjekker jeg at turboen er i god stand og at bærearmene/broene/kulene er i orden? Siter o- 00 Audi a4 avant 1.8tq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest brunerune Skrevet Mai 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2008 Sjekker på slark i turbo, gjerne åpne opp og se om propellen er slitt. Har det kommet mye dritt gjennom, er det som regel slitemerker i denne, i form av hakker. Slark i understell kan du sjekke ved å løfte den på bukk\jekk, og ta tak i dekket kl 12 og kl 6, for så å røske tak, er det slark og klunkelyder, er lagrene slitte. Du kan og prøvekjøre den, i første gir ved full sving, og hører du klakkelyder og klunkelyder er det endeleddene som synger på siste verset. Hør også etter ulyder ved rolig kjøring.. Kanskje demperene kan være gåene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Skrevet Mai 22, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2008 takk. dette var veldig nyttig. men bør regreim ha blitt byttet 2 ganger når den har gått over 200.ooo og er 200.000 langt til å være denne type bil? Siter o- 00 Audi a4 avant 1.8tq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Skrevet Mai 22, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2008 og en ting til. bør bærearmene/broene/kulene ha blitt byttet når den har gått så langt selv om det ikke er antydning til slark? Siter o- 00 Audi a4 avant 1.8tq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
al3x Skrevet Mai 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2008 Reima bør helst byttes innen hver 120 000km. Delene i forstillinga burde også vært byttet, Audi kjørte en forlenget garanti på dette, så det kan jo hende de har blitt byttet alt. Min har gått 225 000km nå, merker ingen forskjell på hvordan bilen oppfører seg nå og i forhold til da jeg kjøpte den på 187 000km. Har riktignok ikke turbo på min da, så færre ting som blir slitt :P Men selve bilen tåler ganske mange km med rett stell :) Siter - '01 Audi A4 1.8TQ - '95 Audi A4 1.6 - Bumblee Bee Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Skrevet Mai 23, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2008 Okay. Men det er vel ikke det beste kjøpet hvis det ikke er byttet noen slitedeler Siter o- 00 Audi a4 avant 1.8tq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
al3x Skrevet Mai 23, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2008 Nei, da ville jeg nok vært litt skeptisk. Da burde du i allefall få tatt en NAF test på den først. Siter - '01 Audi A4 1.8TQ - '95 Audi A4 1.6 - Bumblee Bee Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
plogenA4 Skrevet Mai 23, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2008 Jeg kjøpte en A4 i Mars. Bærearmene har måtte blitt siftet to ganger siden da. Du merker det veldig godt når de er gåene. Byttet nylig de to øvre bærearmene. De kosta 1200kr. Lett å skifte de selv, men anbefaler å få noen med litt peiling til å gjøre det :) Siter 1996 Audi A4 1.8T Sedan 1995 Audi A4 1.6 Sedan- solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Skrevet Mai 23, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2008 hvordan merker du at di er gåene? Siter o- 00 Audi a4 avant 1.8tq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.