Gå til innhold

Ny toyota eier :)

Ranger emnet

voffe

Anbefalte innlegg

Heisann folkens!

Jeg er da helt ny på toyota, og diesel hehe :)

Kjøpte meg en slik evighetsmaskin etter en veldig dårlig erfaring med en audi a4 :)

Så jeg har klart å kjøpe meg en slik en Corolla D4D 2005 mod med Luna utstyrspakke.

Jeg har noen spm. ang litt av hvert, så er veldig takknemlig for svar :)

Den ble kjøpt hos Jeger Toyota i Bergen, der fikk jeg med 3 års 100% garanti (nybils garanti kaller de den hvist).

Men hva må jeg holde fingrene unna for å ikke bryte denne garantien?

Er mange som sier jeg ikke kan gjøre noe omtrent, også er det andre som sier at jeg kan gjøre ganske mye. (har senking, felger, luftfilter, chip, xenon kit osv i tankene da).

Jeg lurer også på siden dette er en motor med turbo diesel, er det samme systemet som det er på VAG? er det en resirk ventil der som gjør at hvis jeg bare, og bare kun bytter luftfilter til et åpent luftfilter, vil jeg da få "pssssh" fra turboen? eller funker det ikke sånn på toyota/diesel?

Også er det en ting til som jeg irriterer meg grønn over.

Det er lys instillingene på bilen, jeg vrir jo på lysene med å vri på enden av "blinker stangen", da kan jeg velge:

1. Alt av

2. Park lys

3. Hovedlys

Det som skjer er at dashbord lysene også endres med dette:

1. Alt av. Speedo/rpm osv.: Fyll styrke. Lys i knapper: Av.

2. Park lys. Speedo/rpm osv.: Redusert styrke. Lys i knapper: På.

3. Hovedlys. Speedo/rpm osv.: Redusert styrke. Lys i knapper: På.

Dette er egentlig ikke noe problem i seg selv, men når lysene på speedo/rpm er redusert så ser jeg så og si ikke noen ting der midt på dagen når det er lyst ute, må skru av alle lysene for å se bensin, km/t osv. Men om kvelden funker det helt kanon.

Min teori er jo at i utlandet så kjører man uten lys om dagen, og derfor er speedo lysene sterke for at du skal kunne se dem, og lys i knappene er av siden du ikke ser lyset i dem uansett når det er lyst ute.

Men om kvelden så setter man på lysene og da demper speedo lysene seg for å ikke være for sterke, forstår dette helt 100%.

Men blir et problem her i norge når vi kjører med lysene på hele dagen også :s

Er det noe man kan gjøre for å forhindre dette? finnes det er separat bryter en plass, eller kan man lage en for å bytte mellom sterke og reduserte lys på speedo?

Er dette i det hele tatt lov i norge? har virkelige problemer med å se noe der om dagen..

Ble litt mye hehe, men sånn kan det gå :)

Takk! :)

PS. Ja har prøvd å vri på den pinnen som man nullstiller km tellerene med, står i manualen at den skal styre lysene men den gjør det ikke, har ingen effekt å vri på denne.

2000 Audi A4 1.8TQ Avant (snart)

2000 Toyota Celica T23 GT (Til salgs)

x2005 Toyota Corolla 1.4TDI

x1995 Audi A4 1.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"er det en resirk ventil der som gjør at hvis jeg bare, og bare kun bytter luftfilter til et åpent luftfilter, vil jeg da få "pssssh" fra turboen? eller funker det ikke sånn på toyota/diesel?"

den psssh lyden kalles også dumpventil, luftfilter har ikke noe med det og gjøre, skifter du luftfilter kan du muligens få et litt grommere lyd, men psssh lyd er ifra dumpventilen som slipper ut trykk som normalt ville gått rett i turboen (etter at du har slippet gasspedalen) noen andre får rette meg hvis det jeg skreiv er helt på jorde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"er det en resirk ventil der som gjør at hvis jeg bare, og bare kun bytter luftfilter til et åpent luftfilter, vil jeg da få "pssssh" fra turboen? eller funker det ikke sånn på toyota/diesel?"

den psssh lyden kalles også dumpventil, luftfilter har ikke noe med det og gjøre, skifter du luftfilter kan du muligens få et litt grommere lyd, men psssh lyd er ifra dumpventilen som slipper ut trykk som normalt ville gått rett i turboen (etter at du har slippet gasspedalen) noen andre får rette meg hvis det jeg skreiv er helt på jorde

Dette stemmer ikke helt etter som jeg har fått med meg.

En kompis av meg har en passat 1.8T og han har bare chip og åpent luftfilter, resten av bilen er 100% orginal. han har psssh lyden og kjempe drag i bilen :)

Men mener å huske at det er orginal resirkulerings ventil i disse bilene, lurer da på om dette er i min bil også. takk :)

2000 Audi A4 1.8TQ Avant (snart)

2000 Toyota Celica T23 GT (Til salgs)

x2005 Toyota Corolla 1.4TDI

x1995 Audi A4 1.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider