Gå til innhold

Kobling av bilstereo( /m bilder)

Ranger emnet


Tranquillity

Anbefalte innlegg

Bil: Golf III - 1995

 

Jeg har nettopp kjøpt meg min første bil og i den fulgte det med et helt bomba lydsystem. Det originale lydsystemet var koblet fra hverandre da jeg fikk bilen. Det er masse ledninger inni dashbordet som det er teipet rundt, altså det er ikke plugger som passer i cdspilleren.

 

Dårlig forklart, men er det noen som har greie på hva jeg mangler for å få lyd? Bildene under viser hvordan ledningene ser ut.

cdspillerdv8.th.jpg

CDspiller

kabelwf3.th.jpg

Slik ser pluggene ut.

ledninger1jf9.th.jpg

De fargede ledningene vet jeg ikke hva er til, kanskje fronthøytalerne. Men noen av dem er koblet til en "samler" som gir strøm til cdspilleren.

pluggeryr9.th.jpg

rotfm0.th.jpg

Kobberledningen går til høytalerene på siden.

radioledningfo8.th.jpg

Radioledningen passer ikke i cdspilleren.

 

Håper noen kan forklare meg hva jeg mangler for å få lyd. Takk:)

 

Vegard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dårlig forklart, men er det noen som har greie på hva jeg mangler for å få lyd?

 

(Hvor kobler man forresten strøm til en subwoofer? Har planer om å kjøpe inn en dobbel 12" etterhvert med forsterker. I bagasjerommet ligger den en feit kabel som er koblet til den ene lykten, det vil vel si at det er en strømkabel som har blitt brukt til et anlegg tidligere. Men det er bare kobbertrådene som synes ut av ledningen, hva slags plugg trenger jeg for å koble den til en subwoofer?

 

Hvis noen gadd å lese alt dette takker jeg for eventuelle svar =)

Hadde vært kjekt å lære litt om koblinger i en bil ;)

 

Du MÅ jo ikek ha mer enn høytalere som du kobler på spilleren, spiller og siden du tydelig vil har tenkr på sub må du ha forsterker til denne:p Suben får strøm fra forsterkeren, og avhengig på hvordan tilkoblingene på denne (forst) er må du bruke enten kabelsko, eller du kan kansje bere pjåte i litt av kobberledningen (uisolert selfølgeli) og skur en skrue rett ned i den. Du sjønner hva jeg mener når du ser på forsterkeren:p

 

Vil forøvrig råde deg til og ha en forsterker på høytalerene også;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OMG! Har noen virkelig tyvkoblet seg inn på baklykta for å få strøm til forsterker?

 

Eneste riktige er å legge en ny kabel helt fra batteri, med sikring dimensjonert etter kabelstørrelsen, og koble denne til forsterker bak. Så finne et godt jordingspunkt hvor du har skrapt bort lakk og festet denne skikkelig!

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, ble litt klokere på subwoofere ;)

 

Har added bilder til "hovedspørsmålet" kanskje du vet hvordan man fikser det?:)

 

Vi begynder med høytalerledningene:P du må nesten likre litt i dem og sortere de slik att du finner ut hvem som er fremme/bak og høyre/venstre. Så kjøper du deg en ISO-kontakt som du fester til desse med f.eks. slike sjøytehylser som ser ut som isolerte kabelsko vist du sjønner hva jeg mener med det:p

 

Så klemmer du også sammen svart på ISO-pluggen med svart på bilens el-nett, og røtt på røtt og gult på gult osv.

 

Skal du koble på forsterker osv også så bruker du de runde pluggene bak på spilleren til signalkablene som går videre til forsterkeren.

Siden du har 2 par vil jeg tro det er Front og Rear/Subwoofer.

da kan du ha sub-forsterkeren på R/SW og eventuelt forsterker til vanlige høytalere på F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OMG! Har noen virkelig tyvkoblet seg inn på baklykta for å få strøm til forsterker?

 

Ja, faktisk xD

 

Anders:

så kjøper du deg en ISO-kontakt som du fester til desse med

Skjønner, det er 2x spots til slike kontakter i cdspilleren. Regner med at en er for strøm og en for høytalere. Er det riktig?

Var ute å testet, den ene var til strøm.

 

slike sjøytehylser som ser ut som isolerte kabelsko vist du sjønner hva jeg mener med det:p

Skjønner ikke helt hva du mener :P Søkte litt rundt og ser hvordan en kabelsko med hylser ser ut, men hva skal jeg gjøre med dem?

 

 

Sorry hvis jeg maser, men er veldig gira på å fikse dette ;D Takk for svar folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, faktisk xD

 

 

 

Skjønner, det er 2x spots til slike kontakter i cdspilleren. Regner med at en er for strøm og en for høytalere. Er det riktig?

Var ute å testet, den ene var til strøm.

 

 

 

Skjønner ikke helt hva du mener :P Søkte litt rundt og ser hvordan en kabelsko med hylser ser ut, men hva skal jeg gjøre med dem?

 

 

HELT riktig;)

 

http://www.clasohlson.no/Archive/images/products/N/Lo/150329w3.jpg

 

Mener slike som den blå i midten, bare i rødt. Du putter en ledning i hver ende og klemmer det sammen som en vanlig kabelsko.

 

Er ikke dette forumet for og spørre da?:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår