Iversen88 Skrevet Mai 5, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 5, 2008 Tempmålern i bilen viser plutselig så mye viseren klarer å vise så fort føleren merker litt varme. Feilen da? Er ganske blå på elektronikk. Føleren er nettopp bytta. Siter Har biler Har hatt biler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvohazard Skrevet Mai 6, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 6, 2008 Tempmålern i bilen viser plutselig så mye viseren klarer å vise så fort føleren merker litt varme. Feilen da? Er ganske blå på elektronikk. Føleren er nettopp bytta. Sjekk kontakter. evt om du bruker rett type føler. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Iversen88 Skrevet Mai 6, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 6, 2008 Måleren slokner når jeg tar av kontakta på føleren. Sier det dere noe? Siter Har biler Har hatt biler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Mai 6, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 6, 2008 Hvis du mener at temperaturmåleren viser 0 grader når den "slokner" så har du ihvertfall eliminert kabelbrudd. Kan da være defekt giver, feil giver eller ødelagt temp-måler. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
amazongutten Skrevet Mai 7, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 7, 2008 Sjekk at du ikke har kabelbrudd, eller at ledninga har "mista" isolasjon... det påvirker tempen.. det skjedde på min.. Siter -GUD ER GOD- -85` Volvo 740 GLE Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Mai 7, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 7, 2008 Tempen kan ikke vise maks ved dårlig kontakt/kabelbrudd hvis han har tempmåler som viser 0 grader ved uendelig høy motstand i kretsen. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Iversen88 Skrevet Mai 7, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 7, 2008 Den går rett opp til maks når motoren får litt temperatur, tar jeg av ledninga som går inn på følerer detter viseren til null. Siter Har biler Har hatt biler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet Mai 10, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2008 defekt føler...eventuelt feil føler. Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Iversen88 Skrevet Mai 11, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 11, 2008 Fikk høre fra en Volvo mekkaniker at det har hent dem har bytta noe inni instrumentet. Har fått tak i fra en GL så skal bytte over snart. Siter Har biler Har hatt biler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Mai 11, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 11, 2008 Er såvidt meg bekjent minst tre forskjellige tempføler/tempmåler kombinasjoner på 740 som ikke går om med hverandre. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet Mai 11, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 11, 2008 en volvomekaniker/bilmekaniker generelt har i utgangspunktet minimalt med elektro-opplæring....disse som KAN dette er bil-elektrikerene. MEn de er det ikke så mange av her i landet.. :) Grunnen til at instrumentet ditt går bananas er fordi det er brudd i føleren på motoren ett sted...ergo blir motstanden i kretsen Enormt stor (luft feks leder veldig dårlig strøm). Dette resulterer i instrumentet makser.... og som sliten volvo sier...det er 2 el 3 forskjellige temp.følere til 740-serien. Men de skal som regel skille på farge. Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Iversen88 Skrevet Mai 11, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 11, 2008 Kjøpte uorginal. Kjøpe en orginal hos Volvo da? Siter Har biler Har hatt biler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet Mai 11, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 11, 2008 Kjøpte uorginal. Kjøpe en orginal hos Volvo da? Det er jo en god start....men hjelper ikke kjøpe orginal hvis føler'n i utgangspunktet er feil føler :) Men som sagt...volvo orginal er ingen dum idè...event en føler som har ett merke...feks HELLA har greie følere...trur forøvrig det der de som leverer til volvo, bare de da får volvo-nummer isteden :) Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Mai 11, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 11, 2008 Grunnen til at instrumentet ditt går bananas er fordi det er brudd i føleren på motoren ett sted...ergo blir motstanden i kretsen Enormt stor (luft feks leder veldig dårlig strøm). Dette resulterer i instrumentet makser.... Vet ikke om jeg er enig med deg der altså. Selve føleren er ett pot-meter av noe slag. Mener også at det er en type føler der varmen øker med motstanden og en der varmen synker når motstanden går opp. Og en som er en av de typene, men som bruker andre motstander for maks og min. Siden måleren viser 0 når kabelen er koblet fra, så kan det ikke være brudd i måleren som får den til å vise maks. Da er enten potensiometeret defekt, eller så er det feil type måler. Eller, som jeg også tidligere har nevt, så er det feil i selve instrumentet, eller så gir giveren feile motstander i forhold til instrumentet. Er foresten noe logikk i kretsen til instrumentpanelet, slik at nåla peker rett opp selv om temperaturen forandrer seg en del. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet Mai 12, 2008 Rapporter Share Skrevet Mai 12, 2008 Det høres helt merkelig ut slitenvolvo... nåla i intrumentet er jo fjærbelastet til kald, helt uten noe motorikk, og det trengs da kun en strøm og ett magnet-felt for å få den opp mot varm, og det sørger vel kretsen og føleren'n på blokka for. Det hele starter med HØY-motstand i føleren i blokka på kald motor...ergo liten strøm og ikke nok magnetisme til å dra med seg nåla på instrumentet... Etterhvert som temparaturen stiger, synker motstanden, og strømmen øker i kretsen. Nå begynner magnetfeltet å overvinne fjærkraften i instrumentet og nåla flytter seg mot varm.... og slik fortsetter det. Ergo, dersom nåla går til maks med en gang føleren tilkobles, så betyr det at det er 0 motstand i kretsen, altså kortslutning, og magnetfeltet i instrumentet blir kjempestort, og trekker med seg nåla til max-merket. Det hele illustrerer dog også hvor viktig det er å ha riktig føler på blokka..feil strøm i kretsen GIR feil indikasjon, rett og slett :) Men, jeg kan sikkert ha skutt helt skivebom feil her... har ikke tegningene for instrumentet forran meg, kun wiring-diagrammet, og det sier lite om oppbyggingen av instrument og type føler, men det virker hvertfal logisk i mine øyne og via wiring-diagrammet. Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.