Gå til innhold

Går ikke gjennom EU-kontroll

Ranger emnet


AndreasK

Anbefalte innlegg

Hei. Bilen min har vært på EU-kontroll hvor jeg fikk en del

2'ere som kommer til å koste meg dyrt. Jeg kommer sansynligvis ikke til å få fikset dette før fristen i slutten av Mai.

 

Hva skjer så? Bilen blir avskiltet? Må den på visning hos BT? Må jeg betale omregistrering?

 

Kan det ev.t være lurt å levere inn skiltene nå og få de tilbake i sommer slik at jeg kan få EU-godkjent den da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fristen for PKK(EU-kontroll) går ut, du får automatisk en måned ekstra til å ta bestå kontrollen.

Etter denne måneden blir bilen begjært avskiltet.

 

Hvis du på et senere tidspunkt fikser bilen og tar en etterkontroll så sender verkstedet inn papirer for deg og avskiltingsbegjæringen forsvinner.

 

Jeg har gjort dette to ganger på to forskjellige biler, sist gang kjørte jeg fra November til Januar i påvente av deler.

Men, blir du stoppet og dem sjekker registreringsnummeret ditt så tar dem skiltene dine, og du må i tillegg til å bestå en etterkontroll betale et påskiltingsgebyr for å få skilt på bilen igjen.

 

En annen ting du skal være klar over er at du får ikke nye oblater til skiltene dine selv om du har betalt årsavgiften før bilen har bestått PKK.

Dette er i og for seg selv uproblematisk nå, for Vegvesenet starter som regel ikke klippesesongen før på sensommeren.

 

Og, hvis du ser etter i forsikringsavtalen din så vil det nok stå et punkt om at forsikringen din kun gjelder sålenge kjøretøyet er i godkjent stand e.l.

Det vil si at du kan stå i fare for å få regress på forsikringen din hvis du skulle være så uheldig å krasje..

 

Jeg skal ikke på noen måte rette noen pekefinger, men jeg ville enten fått reparert bilen fortest mulig, eller parkert den på en lur plass og kjørt minst mulig med den til du får den reparert:)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår