Gå til innhold

Luftmengdemåler/spjeld og bensinfordeler

Ranger emnet


skijon-86

Anbefalte innlegg

Min Audi 80, JN-motor har blitt sliten...

 

Bilen går bra på tomgang, men når jeg gir litt gass putrer den og klarer ikke å dra i det hele tatt.

Etter litt søk og stash på det lokale verkstedet, så har vi funnet ut at det mest sannsynlig er bensinfordeleren og/eller luftspjeldet som ikke løfter seg når motoren suger luft.

Jeg har hørt at denne bensinfordeleren er crappy, og at det kanskje bare er den, men spjeldet går ikke helt som det skal heller, for når jeg løfter det opp selv med hånda klarer jeg å ruse motoren.

Har byttet plugger, pluggledninger, fordeler, rotor og rotorlokk.

 

Bosch-nr på disse er: 0 438 101 005 for bensinfordeleren og 0 438 121 for spjeldhuset.

 

Noen som har noe slik liggende? Eller evt. vet om noen?

 

Håper på hjelp!

Jonas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftspjeldet som du kaller det heter luftmengdemåler og det er bare tull det de sier om at den ikke løfter seg.

Det høres litt usansynelig ut at du har problemer med bensinmengdefordeleren ettersom den fungerer helt fint på tomgang, og selfølgelig ruser du motoren når du løfter på dette "luftspjeldet".

Har du dette problemet hele tiden eller bare på lavere turtall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Bilen går jevnt og fint på 900-1000rpm ved tomgang. Den kan ruses kontrollert opp til 17-1800, men som sagt når jeg prøver å ruse den mer, så går den bare såvidt opp. Ved mer enn 1/4 gass begynner den å hoste og putre.

 

Som du over sa, det er en svakhet på den bensinmengdefordeleren. Jeg vet at bensinmengdefordeleren er en sensor som får beskjed fra spjeldet om at den suger mer luft og dermed skal gi mer bensin. Det blir vel en muftmengemåler da, eller luftmassemåler om du vil. Mange jeg har snakket med sier at den fungerer bra når den fungerer, men er svak. Den kan gi for mye mottrykk i forhold til spjeldet som åpner seg, uansett så åpner ikke spjeldet når jeg gir gass. Jeg har sjekket OVERALT i motorrommet med startgass og det er ikke lekkasje. Det eneste stedet noe skjer er rett inn i luftfilteret, noe som ikke er rart.

 

Det jeg mente om at spjeldet ikke løfter seg er at, når man fysisk løfter spjeldet litt går turtallet opp, men ikke når jeg gir vanlig gass.

JEG BEGYNNER Å BLI LEI!

 

Er det mulig å ta delene av, rengjøre og smøre opp og sette på igjen?

 

Hva annet enn luftmengemåleren og spjeldet kan være problemet?

 

Send gjerne PM hvis dere vet om noen deler jeg kan prøve i bilen. Jeg setter stor pris på innspill og hjelp fra alle!

 

Jonas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Bilen går jevnt og fint på 900-1000rpm ved tomgang. Den kan ruses kontrollert opp til 17-1800, men som sagt når jeg prøver å ruse den mer, så går den bare såvidt opp. Ved mer enn 1/4 gass begynner den å hoste og putre.

 

Som du over sa, det er en svakhet på den bensinmengdefordeleren. Jeg vet at bensinmengdefordeleren er en sensor som får beskjed fra spjeldet om at den suger mer luft og dermed skal gi mer bensin. Det blir vel en muftmengemåler da, eller luftmassemåler om du vil. Mange jeg har snakket med sier at den fungerer bra når den fungerer, men er svak. Den kan gi for mye mottrykk i forhold til spjeldet som åpner seg, uansett så åpner ikke spjeldet når jeg gir gass. Jeg har sjekket OVERALT i motorrommet med startgass og det er ikke lekkasje. Det eneste stedet noe skjer er rett inn i luftfilteret, noe som ikke er rart.

 

Det jeg mente om at spjeldet ikke løfter seg er at, når man fysisk løfter spjeldet litt går turtallet opp, men ikke når jeg gir vanlig gass.

JEG BEGYNNER Å BLI LEI!

 

Er det mulig å ta delene av, rengjøre og smøre opp og sette på igjen?

 

Hva annet enn luftmengemåleren og spjeldet kan være problemet?

 

Send gjerne PM hvis dere vet om noen deler jeg kan prøve i bilen. Jeg setter stor pris på innspill og hjelp fra alle!

 

Jonas

 

Luftmengdemåler er altså det luftspjeldet du snakker om, og en luftmassemåler finnes på biler med elektrisk innsprøytning.

Luftmengdemåleren styrer bensinmengdefordeleren mekanisk, og når du løfter på luftmengdemåleren øker bensinmengden og du får høyere turtall.

Saken er den at når du gasser på vanelig måte så åpner du gasspjeldet istede for at lufta går igjennom tomgangsregulatoren.

Om gasspjeldet ikke åpner eller det er noe anet feil på gasspjeldhuset så vil du også få nogenlunde likt problem.

 

Men støtter 92 audi sin teori ettersom han hadde samme problemet.

Det er ikke noe stort poeng i å rengjøre luftmendemåleren, er heller bensinmengdefordeleren som er gåen ettersom det ikke er problemer på tomgang, som på 92 audi sin bensinmengdefordeler så rant det masse bensin ut av den og hann bytta å løste problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De på verksted her mente at hvis man skrudde av bensinmengdefordeleren så ble det problemer, og at man burde bytte måde luftmengdemåler/spjeld og spjeldhus sammen med bensinmengdefordeleren.

 

En kompis som stort sett kan Saab, sa at det var noe motstand i spjeldet og at det kunne være problemet. Ikke nødvendigvis bensinmengdefordeleren på toppen.

Dessuten, når man løfter spjeldet så ruser den, er ikke b-fordeleren i orden da? Den får bare ikke beskjed fra luftemengdemåleren om å gi mer bensin?

 

Vurderer sterkt å by på en sak på eBay: Neue und gebrauchte Elektronikartikel, Autos, Kleidung, Sammlerstücke, Sportartikel und mehr ? alles zu günstigen Preisen. Problemet er jo at jeg ikke er skråsikker på om det er problemet. Hadde jeg visst det var problemet kunne jeg bestilt del, bytta og kjørt som f**n dit jeg trenger.

Audi begynner å bli rangert lavt over bilmerker pga dette her nå...

 

Jeg skal prøve noen huggerier som har bensinfordeler og sette på, for det ville vært lettvint, men som sagt, kompisen min syntes spjeldet "skurra" litt når han dro lett i festeskruen.

 

Jonas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig det med at du ikke bør plukke bensinengdefordeleren fra luftmengdemåleren, det betyr trøbbel, men bensinmengdefordeleren og luftmengdemåleren selges samlet på huggern.

 

Du kan jo ta ut hele saken fra bilen og se om luftmengdemåleren går lett, tror uansett at sjangsen for at luftmengdemåleren setter seg fast er lik 0. Du må også huske at du ruser motoren på tomgang når du løfter på luftmengdemåleren, altså du får mye mere bensin en du får luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår