Gå til innhold

Lakkerings prosjekt

Ranger emnet


Tor-Lein

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har tenkt til å begynne på lakkering av bilen min.

Jeg har null erfaring med dette, men her lest endel her på forumet. Men som en her så flott sa, "Man kan ikke kjøpe erfaring."

 

Vel, nok om det.

 

Prosjekt bil:

b_161020.jpg

b_161135.jpg

b_160900.jpg

 

Jeg vet det kanskje ikke ser slik ut på bildene, men den er ikke fin i lakken. Eller.. Den er snarere stygg i lakken.

 

Jeg har bestillt 2 DeVILBISS HVLP med overkopp sprøyter fra USA, og har candy pulver liggende (Cold Blue Steel Candy Pearl). Men jeg vet ikke om jeg vil bruke det.

 

Jeg tar gjerne imot oppfordringer om farge og effekt!

 

Jeg kan tenke meg en type todelt lakk, med sort og sølv, men det kan være vanskelig å finne de rette delingene pga. formen på bilen. Her er det selvsagt også bare å komme med tips. Kanskje noen fete variasjoner i skjøten mellom fargene.

 

 

Og over til spørsmålene..

 

1. Hvor mye må jeg pusse ned før sparkling og grunning?

2. Hvilken type og merke sparkel bør jeg bruke?

3. Hvilken type og merke grunning bør jeg bruke?

4. Hvor mange lag base trengs det før mellomsliping?

5. Mellomslipe tørt eller vått?

6. Hvor kjøper jeg Lesanol lakk? I Asker/Oslo/Drammen området.

 

Jeg setter stor pris på svar her, da jeg vil gjøre dette skikkelig. Ikke noe halvveis, og vil ikke gi meg før det er

B R A...

Definition of Old-School Hybrid Technology:

Burns both GAS and RUBBER!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvor mye må jeg pusse ned før sparkling og grunning?

Vet ikke hva du tenker på.

Men alt som skal ha lakk må mattes ned.

240-320 der det sparkles.

600-800 der det skal lakkes.

2. Hvilken type og merke sparkel bør jeg bruke?

 

Mange forskjellige produsenter.

Personlig liker jeg et merke som heter car system.

Carsystem NORGE AS - Forside

Ganske enkelt for den er blitt krasj testet. (ikke med vilje selvfølgelig)

 

Bare ikke gå på biltema å kjøp sparkel.

Type er avhengig av behov, er det grove bulker.

Kan det lønne seg med glassfiber sparkel først.

Så en type finsparkel etterpå.

3. Hvilken type og merke grunning bør jeg bruke?

 

Bruk den samme lakk leverandøren. På grunning lakk og

 

4. Hvor mange lag base trengs det før mellomsliping?

 

Skal du mellomslipe basefargen? eller er det mener du klarlakken.

Ikke alle basefargen en kan gjøre det med.

 

5. Mellomslipe tørt eller vått?

 

Veldig avhenging av hva du sliper, hva du ønsker.

På sparkel og grunning går du alltid tørt.

En veldig bra tråd om dette i toppen av siden en plass.

 

6. Hvor kjøper jeg Lesanol lakk? I Asker/Oslo/Drammen området.

 

Aner ikke, lakken der er best kjent som Sikkens.

Produsenten er hvertfall akzo nobel.

Lakket nettopp et tak med denne lakken.

WB versjonen hvertfall, den var først brun og så grønn.

Deretter sort, hehe

 

Eneste lakkleverandøren jeg kjenne til i det området er.

 

C. Christoffersen AS

 

Kundeservice bedre enn dem skal du lete LENGE etter.

Dem selger det meste t.o.m husmaling. PPG er bedre når det gjelder basefarge. (personlig synspunkt)

Så stikker du innom kan du fort bruke et par tusen.

Gjør hvertfall jeg. babyhmm?

 

Fint du er villig til å teste deg selv på din egen bil.

Bare husk, bruk gode produkter. Slik det er håp om å redde bilen.

Dersom du skulle drite deg virkelig ut.

 

Lykke t

Audi V8, There is only one.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar Nsr160, dette hjelper meg godt igang!

Med tanke på mellomsliping, tenker jeg klarlakk. For å utbedre "cellulitter" ;) Vått eller tørt? Har det noe å si?

 

Tenkte jeg skal prøve lakke på en gammel Toyota, for å stille inn sprøyta, og for å prøve meg frem til jeg ikke får sig. Må jo også være jevnt da.

Definition of Old-School Hybrid Technology:

Burns both GAS and RUBBER!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke dere leste den siste posten hans.

Det blir jo testet på en gammel toyota. Først

Kanskje får han gløden, eller kanskje mister han den.

 

Og heller leverer bilen til deg Loezor så slipper du å slipe ned alt. hehe

:ratatatat

 

Jeg vet det er mye svada spørsmål i det siste.

Men kvaliteten på forumet har fortsatt å falle.

Dem gode gamle har gitt opp.

 

Back on topic.

Vann vs tørt.

Vel jeg har en forkjærlighet for tørt.

Ganske enkelt for det er mer effektivt.

Men lettere å "skade" lakken, vann fjerner partikler underveis.

Det er det som er fordelen.

 

Men dersom du skal gå for show car finnish.

Ville jeg nå alikevel brukt vått.

Og da hadde produktene vært ganske mye dyrere.

Klarlakken til en show, er mye dyrere enn standard lakk.

Samt polerings produktene er av en annen klasse.

 

Da blir det slikt.

(hemmelig prosjekt)

 

VWA78265800x600-1.jpg

Audi V8, There is only one.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med både NSR og de som mener det blir galt å prøve på en så dyr bil når man ikke har noe erfaring, men gutten har allefall mote på rett plass! :)

 

Hva du skal bruke gidder ikke jeg gå inn på, NSR har beskrevet det meste ganske godt.

 

Så jeg ønsker deg bare lykke til, er uansett ikke jeg som får inn den bilen vist det ender med at en lakkerer må rette opp etter deg :D

-Why Drive When You Can Drift..-

*Nissan SilEighty -92

*Mitsubishi Carisma -96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skjønne det er skepsis til dette "lille" prosjektet.

Men, jeg kommer til å gjøre det, og det kommer til å bli BRA.

Kom heller med noe konstruktivt! Som for eksempel hjelp med å finne god men "billig" lakk. Sort og sølv.

 

Vel, jeg har tittet litt rundt etter idèer, og funnet en jeg liker svært godt.

 

Den ser slik ut: 1995-Mitsubishi-Eclipse-GS-T-2873.jpg

1995-Mitsubishi-Eclipse-GS-T-5587.jpg

 

Men jeg skal da ha Sort og Sølv. UTEN STYLING! Noe jeg synes er en uting på Eclipse. Ikke noe F&F shit... hehe..

 

 

Skal også kjøpe inn denne etterhvert, selv om denne kanskje kan gå under styling, så er den diskrèt: 95_eclipseccaero1fl.jpg

 

 

Kom gjerne med tips og hint og sånn! ;)

Definition of Old-School Hybrid Technology:

Burns both GAS and RUBBER!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Vel, har nå funnet ut at prosjektet må begynnes.

Har kjøpt lakk, klarlakk, fyller, sparkel og div slipe verktøy.

Men, det blir foreløpig bare lakkering av panser, som snart ikke har mer klarlakk igjen.. Går dette bra, kan jeg begi meg utpå isen med frontfanger og dører.

Definition of Old-School Hybrid Technology:

Burns both GAS and RUBBER!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår