Gå til innhold

Strømkabler..

Ranger emnet


[JR-Performance]

Anbefalte innlegg

Hei! skal oppgradere anlegget i bilen nå, og må trikse til noe med strømabelen. har en stor strømkabel fra batteriet og bak i bagajserommet.. 0.5 awg eller 1 awg (visst dt er noe sm heter det?)

 

skal ha to soundstream forsterkere, en monoblokk og en 2kanaler.

så hva er lurest å gjøre for å få fordelt det? vet at det beste er ett batteri til bak, men det er det absolutt ikke plass til :S

 

så jeg tenkte på en kondensator eller noe lignende, for der er det vel muligheter for å få fordelt kabler?

 

eller hva annbefaler dere ? =)

 

Mvh JR!

- 1992 Toyota RotteRolla

- 2005 Husaberg 650

- 2009 Kawasaki Z750

X 2006 Audi A4 2.0 TDI S-Line

X 1996 Vw Golf3 Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vist jeg sku hatt kondiss så hadde jeg kjøpt inn en med litt farad...1 farad tilsvarer jo 1000w...osv... en på 2,3,4, eller 5 eller mer kansje...men som kondiser gjør egentli er å hjelpe på når man guffer musikk og batteriet ikke klarer mer så kobler kondisen inn på en måte...har ikke du plass til extra batteri der som reservehjulet er i bunnen?....vist jeg sku hatt bare ett batteri fks til det oppsettet ditt ville jeg vertfall kjøpt ett ganske godt ett...odyssey eller kinetik hadde sikkert funket bra hehe

79 Opel Kadett C 79mod 2.2

79 Oldsmobile delta 88

01 Omega b2 bruksbil

77 Opel Kadett C 77mod Caravan *solgt*

79 Opel Kadett C 79mod 1.2n *solgt* Opel kadett C 78mod r.i.p Kadetteinart@yahoo.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen er at det fremdeles skal være ''litt'' bagasjeplass igjen =)

 

så jeg skal prøve å få skjult mest mulig av komponenter bak subkassen.. egentli så kunne jeg brukt en fordelingsblokk, så spørsmålet er vel om det lønner seg med en kondensator eller ikke?

- 1992 Toyota RotteRolla

- 2005 Husaberg 650

- 2009 Kawasaki Z750

X 2006 Audi A4 2.0 TDI S-Line

X 1996 Vw Golf3 Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki...mangen mener at kondensatorer ikke hjelper og kjo og hei..men den Stinger kondisen som jeg har den hjelpte faktisk ganske mye..hadde bare da ett vanlit varta batteri..en 2kanaler panasonic...kjøpte ei monoblock...og all strømmen forsvant fra monoblocka mi..allt gikk til 2 kanaleren...så monobloka trengte kondis for å drive seg..så tenkte jeg måtte prøve med en kondis på den da...så det hjelpte faktisk ganske bra... var så vidt effekt i subb og forsterker med bare tilkoblet til vanlig batteriet.....men dette va da bare ett vanlig 62ah 410A Varta batteri men...så jeg har faktisk trua på kondensatorer ...det er jo nett som ett ekstra batteri...har trua på stinger kondensatorer vertfall...det jeg har selv..hehe...så kansje fks at du skaffer et bra batteri som du har fremme og kansje en kondis og? vertfall skaffe ett bra bilsteriobatteri mener vertfall jeg:)

79 Opel Kadett C 79mod 2.2

79 Oldsmobile delta 88

01 Omega b2 bruksbil

77 Opel Kadett C 77mod Caravan *solgt*

79 Opel Kadett C 79mod 1.2n *solgt* Opel kadett C 78mod r.i.p Kadetteinart@yahoo.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk faktisk 2stk masima 900 gel batterier gratis for en stund siden:p men dum som jeg er så solgte jeg begge to i to forskjellige biler =O hmmm..

 

tror jeg får prøve meg med en kondensator i bagasjen og investere i et bra gel-batteri da :) må bare skaffe en kondis der det er mulighet for å fordele strømkabelen!...

 

men jeg trenger vel ikke 1/0 awg kabel ut fra kondis og inn på forstekerne? kan vel gå ned litt på størrelsen der? er jo korte lengder =)

- 1992 Toyota RotteRolla

- 2005 Husaberg 650

- 2009 Kawasaki Z750

X 2006 Audi A4 2.0 TDI S-Line

X 1996 Vw Golf3 Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem og bruke strømfordelings blokk i dette tilfellet men du burde ha ett batteri ibunn av anlegget ditt som strøm reovar og kondensator som leverer strøm på puls toppen for det er det en kondensator skal.

 

Viktig og huske att det ikke er noe vits med dyrt stort anlegg hvis man ikke har nok strøm til det, strøm er det aller viktigste ellementet i ett stereo anlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trur det er samme maxxima batterier som en kompis av meg har...900amp ellerenoe... tjukke kabler er jo uansett bra...og kort av stand mellom kondis og forsterker blir jo bra det og,er vertfall det jeg har hørt...jeg har max 20cm lang kabel/ledning så..men så lenge man har plass så er det vell bare å stappe nedi det man kan ellernoe hehe.... men ja gel batteri er tingen og:)

79 Opel Kadett C 79mod 2.2

79 Oldsmobile delta 88

01 Omega b2 bruksbil

77 Opel Kadett C 77mod Caravan *solgt*

79 Opel Kadett C 79mod 1.2n *solgt* Opel kadett C 78mod r.i.p Kadetteinart@yahoo.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

=)

 

jeg vil ikke si at jeg skal ha noe ''kjempe annlegg'' i bilen, men vil ha litt godlyd samtidig som det skal se noe lunde kurant ut=)

 

kjører pioneer og soundstream=)

 

og det kinetek batteriet, hvem selger slike i norge, og hva ligger prisen på? =) og kan jeg kople dette sammen med det orginale batteriet foran? eller vil de tappe hverandre ut?

- 1992 Toyota RotteRolla

- 2005 Husaberg 650

- 2009 Kawasaki Z750

X 2006 Audi A4 2.0 TDI S-Line

X 1996 Vw Golf3 Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;2172081']=)

 

jeg vil ikke si at jeg skal ha noe ''kjempe annlegg'' i bilen' date=' men vil ha litt godlyd samtidig som det skal se noe lunde kurant ut=)

 

kjører pioneer og soundstream=)

 

og det kinetek batteriet, hvem selger slike i norge, og hva ligger prisen på? =) og kan jeg kople dette sammen med det orginale batteriet foran? eller vil de tappe hverandre ut?[/quote']

 

Kinetik importeres av Norsk Elektroakustikk http://www.morel.no

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg snakka med en kompis av meg,

(tror du Pål vet hvem han er. corollapower her på forumet),

og skal kjøpe to kondensatorer av han! får prøve med det først:)

 

men han anbefalte meg å seriekople de, før jeg fordelte strømkabelen.

 

litt flaut og spør siden jeg er elektriker selv,

but here it comes: ! :hellothere:

 

hvordan skal jeg da kople kondensatorene?

er år og helger siden sist jeg kopla kondis!!

 

illustrasjon:

 

amps.jpg

 

2ern virker mest logisk, men best å spørre før jeg ødelegger noe:D

- 1992 Toyota RotteRolla

- 2005 Husaberg 650

- 2009 Kawasaki Z750

X 2006 Audi A4 2.0 TDI S-Line

X 1996 Vw Golf3 Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk èn kondensator på hver forsterker.

Montèr den så nærme forsterkeren som mulig.

Jorde kondensatoren på samme sted som forsterkeren. Noen kondensatorer har mulighet for at forsterkeren kan jordes via kondensatoren men personlig så bruker jeg alltid en egen jordingskabel fra forsterker til karosseri og fra kondensator til karosseri. Begge festes samme allikevel på sted.

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår