Gå til innhold

dumpventil i S14


Jokke_GTR

Anbefalte innlegg

Tror du virkelig at meningen med dumpventil er lyd?

 

Dumpventil bruker man på bilen som har

a)

så stort turbotrykk at returluften kan direkte skade skovlene på turboen når du lukker gasspjeldet. Dette vil i praksis si veldig få biler.

eller b) når man kjører med mye "av og på gassing". f.eks under banekjøring der turboen hele tiden starter og blir bremset. Under gatebruk har jeg liten tro på at returluft kan slite ned turboen over tid.

Jeg har ikke hørt om en eneste bil som har fått turboen direkte ødelagt av slik returluft. Når jeg sier direkte skade, mener jeg skade som har skjedd øyeblikkelig når turboen får returluft i "skovlene". Med indirekte skade mener jeg slitasje over tid, der man ikke kan "bevise" at det er returluft som har tatt knekken på turboen.

 

Jeg synes lyden av luft som går tilbake i turboen er mye tøffere enn dumpventil. Det er et slikt oppsett jeg kjører på min t28(samme turbo som trådstarter har). Dette gir en herlig flakking etter man slipper gasspedalen. Med FMIC kit vil man også få en herlig susing fra rørene.

( x ) Subaru Impreza GT 94/99

( x ) Nissan 200sx s14a 97

( x ) Nissan 200sx s13 90' Steg 3

+diverse andre vinterbiler ; )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du virkelig at meningen med dumpventil er lyd?

 

Dumpventil bruker man på bilen som har

a)

så stort turbotrykk at returluften kan direkte skade skovlene på turboen når du lukker gasspjeldet. Dette vil i praksis si veldig få biler.

eller b) når man kjører med mye "av og på gassing". f.eks under banekjøring der turboen hele tiden starter og blir bremset. Under gatebruk har jeg liten tro på at returluft kan slite ned turboen over tid.

Jeg har ikke hørt om en eneste bil som har fått turboen direkte ødelagt av slik returluft. Når jeg sier direkte skade, mener jeg skade som har skjedd øyeblikkelig når turboen får returluft i "skovlene". Med indirekte skade mener jeg slitasje over tid, der man ikke kan "bevise" at det er returluft som har tatt knekken på turboen.

 

Jeg synes lyden av luft som går tilbake i turboen er mye tøffere enn dumpventil. Det er et slikt oppsett jeg kjører på min t28(samme turbo som trådstarter har). Dette gir en herlig flakking etter man slipper gasspedalen. Med FMIC kit vil man også få en herlig susing fra rørene.

 

Så det du sier er at jeg kan montere FMIC og åpent luft filter, og ikke noe mere for og få samma lyd ??

Les signaturreglene: www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes sir!

 

(noe lavere blir det jo siden du ikke har bygd like seriøst som i den videoen, men du vil få merkbar lyd. spesielt om du stiller opp trykket litt)

 

JA ok =) detta høres bra ut. Men når du kan en del, hehe er det lett og montere sånn turbotrykksregulator som sitter inni bilen. Bare en sånn liten en med vri knapp på??

Les signaturreglene: www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor mye sr20 lader originalt er jeg ikke sikker på. antagelig rundt 0.7. Jeg vil ikke ha ladet med enn 1bar uten andre oppgraderinger.

Registrer deg på sxforumet, så finner du fort ut hva mer du trenger ;)

( x ) Subaru Impreza GT 94/99

( x ) Nissan 200sx s14a 97

( x ) Nissan 200sx s13 90' Steg 3

+diverse andre vinterbiler ; )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår