Gå til innhold

På "moppe" i Bergen..

Ranger emnet


PasseG60

Anbefalte innlegg

(Faktisk 125ccm -men det ser ikke sånn ut.. Jeg er uansett glad ingen kjenner meg med hjelm, hansker og kjørebukse..)

 

Jeg har en ting å si:

Gudhjelpe meg når jeg skal hjem igjen!

 

Av en eller annen grunn følte jeg meg kjempeutsatt igjennom rushet på veg på jobb i dag..

 

Det var saktegående kø i min retning, og det kommer sporadisk biler i mot, men i lav hastighet. Så jeg legger meg pent og pyntelig med blinklyset på omtrent på gul-stripen, med ørlite mer fart enn trafikken. Jeg skal jo på jobb jeg også.

 

Og hva skjer? En dame i en Volvo V70 legger seg plutselig nesten _midt_ i veien (hjulene på stripen), og blir liggende der for å være sikker på at jeg ikke skal klare å passere henne..

 

Enten såg hun meg ikke, noe som skal godt gjøres, eller så gjorde hun det på pur faen. Jeg føler det var det siste.

 

Opplevde også at biler i motgående kjørefelt plutselig svinger mot meg, omtrent som for å skremme, noe de i så fall klarte rimelig bra.

 

Folk flest oppførte seg bra, og legger seg til høyre når jeg dukker opp bak de, men noen råtne epler er det. Når jeg ligger å cruiser i 80 i åttisonen så er det biler som plutselig finner ut at vikeplikt ikke gjelder dem. Resultat? Jeg må bremse å mye som jeg tør for å unngå å torpedere, men det er ikke så gøy når det er minusgrader ute, mulig glatt veibane, og jeg absolutt ikke er vant med å kjøre tohjuling. (Mange år siden sist..)

 

Jadda. Jeg vet hvor vanskelig det kan være å beregne avstand til små tohjulinger, men er ikke det enda en grunn til å ta det med ro? Til en faktisk er sikker på hvor langt borte de er, og hvile fart de har?

 

 

Så. Til dere som kjører bil og irriterer dere over de små moppene. Vis hensyn. :)

 

Og forresten.. I følge NMCU har motorsykkel lov å kjøre forbi trafikken på venstre side i kjørefeltet.. Omtrent som man gjør med bil, men da ikke med trafikk i mot.. ;)

*blah*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som bare gjør sånt på pur F irriterer jeg meg grønn over! Ingenting e værre enn sånne... Selv holder jeg på med lappen og er ue å kjører med en liten rød L liggende i bakruten, men jeg tar ihvertfall hensyn til de som kjører tohjulinger... Men de som bestemmer seg for at ingen tohjulinger skal komme forbi de, skulle fått seg en øks tredd godt opp i toeren! har ikke moppelappen eller noe sånt, men folk bør jo vise LITT hensyn! ja, jeg har tendenser til å irritere meg itt over folk som fiser forbi på en tohjuling når jg sitter i kø, men det er nå bare sånn det er hehe... Så du får ha lykke til med moppe kjøringen;) Satser på at de fleste oppfører seg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hater slike som kjører mopeden sin nesten borti siden på bilen, samt skal kjøreforbi på høyresiden også! Ja jeg er en av dem som legger seg til venstre når mopedene skal forbi!:hellothere:

 

Ingenting er mer irriterendes enn slike som på død og liv skal presse seg frem selv om det ikke er plass, og da jeg tok lappen så lærte jeg ingenting om at bilistene har vikeplikt for motosykler som sniker seg forbi med presspasning mellom bilene...

 

bare se hvordan det gikk med en i drammen, sniker forbi og så stopper køen, da lå han plutselig i bagasjerommet til en passat!!

jenvey throttlebodies 40mm selges!

adaptere for g60bremser til golf mk1 selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.

Jepp. Det er mange duster på moppe også. Det vet jeg som billist.

Men det er forskjell på å snike seg frem når det ikke er plass, og på å ha en meter klaring til bilen man passerer.. (og viss du legger deg litt mer til høyre, så slipper man med problemet "liten klaring"..)

 

Og når det kommer til å kjøre forbi på høyre side så er det fy-fy! Tror lappen ryker ganske fort og brutalt om du forsøker deg på det og Pol'ti ser deg..

 

Og strengt tatt er det vel ganske mye du ikke lærte at er spesifikt er lov når du tok lappen. Derimot lærte du hva som ikke er lov.. Og forbikjøring på venstreside er vel ikke en av de?

 

 

Når det kommer til å slippe moppeduster forbi, så går det litt på HAV-regla: Hensynsfull, Aktsom og Varsom kjøring. (Og den går begge veier.. Både moppedust og billist må ta hensyn til den..)

 

Kort fortalt. Det går på trafikkavvikling. Vær grei mot andre, så er de greie mot deg.

*blah*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjører bil A, bil B tar deg igjen og kjører forbi. I det han foretar forbikjøringen så får DU vikeplikt for han. Altså, om det kommer en bil imot og de to kræsjer fordi du ikke slapp bil B inn, så får du skylda.

Dette gjelder så godt at du fint kan være nødt til å stoppe for å slippe frem forbikjørende bil.

Sånn er vitrafikkloven.

 

Og dermed: om det er bil eller motorsykkel eller moped som kjører forbi deg, det er en likegyldig dritt. Du er fortsatt pliktig til å slippe forbi forbikjørende kjøretøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke hindre annen trafikk.

 

Kan forstå dere som ikke liker moppedister i trafikken, selv blir jeg overrasket når dem suser forbi.

 

Men har selv blittangrepet av bilister når jeg kjørte moped. En jeg fik øyekontakt med svingte inn mot midten og hjula han gikk på midt stripa. Han hadde et sidespeil mindre etter det morsomme påfunnet hans.

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjører bil A, bil B tar deg igjen og kjører forbi. I det han foretar forbikjøringen så får DU vikeplikt for han. Altså, om det kommer en bil imot og de to kræsjer fordi du ikke slapp bil B inn, så får du skylda.

Dette gjelder så godt at du fint kan være nødt til å stoppe for å slippe frem forbikjørende bil.

Sånn er vitrafikkloven.

 

Og dermed: om det er bil eller motorsykkel eller moped som kjører forbi deg, det er en likegyldig dritt. Du er fortsatt pliktig til å slippe forbi forbikjørende kjøretøy!

jeg lærte nå at det kjøretøyet som kommer bakfra ALLTID har vikeplikt før og under forbikjøring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hater slike som kjører mopeden sin nesten borti siden på bilen, samt skal kjøreforbi på høyresiden også!

 

Ingenting er mer irriterendes enn slike som på død og liv skal presse seg frem selv om det ikke er plass

 

Mye å irrtere seg over?!

Hvordan skader det deg at en motorsyklist kjører forbi deg, så lenge han ikke er borti bilen din?

Tror bare du er misunnelig som må stå igjen i køen jeg ;)

 

Edit: En dag vil snartenktheten din og alle lik deg slå tilbake da en motorsyklist må vike for deg som sperrer, og slenge seg over i motsatt hvor det kommer en bil i litt hastighet og moser han ned.

Det er en ufattelig korttenkt handling det der!

Nissan Micra K12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye å irrtere seg over?!

Hvordan skader det deg at en motorsyklist kjører forbi deg, så lenge han ikke er borti bilen din?

Tror bare du er misunnelig som må stå igjen i køen jeg ;)

 

Edit: En dag vil snartenktheten din og alle lik deg slå tilbake da en motorsyklist må vike for deg som sperrer, og slenge seg over i motsatt hvor det kommer en bil i litt hastighet og moser han ned.

Det er en ufattelig korttenkt handling det der!

 

take a chill pill... det er så ufattelig mange som burdte holde seg kun til tråsykkel...:ex_machin

jenvey throttlebodies 40mm selges!

adaptere for g60bremser til golf mk1 selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fordi jeg kan kjøre bil, derimot folk som er 16år har ingenting i trafikken å gjøre. samt de som trur at alle skal vike for dem pga at de kjører moped/motorsykkel...:fucku:

 

Du trenger ikke nødvendigvis vike,

men å blokkere noen som tar en lovlig forbikjøring er idioti.

Er heller du som trenger å ta en "chill pill",

som hisser deg opp over bagateller og fordommer for mindreårige i trafikken.

Nissan Micra K12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Autsj.

Du (volvo_sleeper) gjorde nettopp deg selv til en klovn og tulling i mine øyner..

"fordi jeg kan kjøre bil[..]"

 

Er du klar over hvor dumt det utsagnet er?

Er du klar over at det er de som har nettopp den holdningen som utgjør den største risikoen i trafikken? (Jeg kan kjøre bil. Ergo kan jeg kjøre fortere og ta styggere forbikjøringer fordi jeg vet hvordan jeg skal behandle bilen.)

 

Men det, du din dust, ikke vet, er er om det er noen som har fått motorstopp bak neste sving, går på tur med barnevogn eller det er et barn på vei til skolen som sitter i egne tanker på fortauskanten..

 

I det øyeblikket du tror du er bedre enn andre i trafikken utgjør du en stor fare. Du burde tatt deg en runde med kjørelæreren min, så skal jeg love deg at han hadde jekket deg kraftig ned!

 

..og når det kommer til 16-åringer og mopeduster (og andre på to hjul) som "ikke burde befinne seg i trafikken": De har akkurat like stor rett til å være der som du har.. Og med tanke på at det er nettopp det de er: moppeduster som ikke sittet beskyttet bak 1,2t metall, men kun med en hjelm på hodet til beskyttelse, burde du virkelig ta hensyn, og sørge for at de får en tryggere ferd til/fra jobb, kjæreste, butikken, whatever..

 

 

Som jeg tildligere sa: Alle må vise hensyn, innrette seg til kjæremøsteret, og vise hensyn. Både moppeduster og billister. At du er uenig i at moppeduster faktisk har lov til å "snike" i køen betyr absolutt ikke at du skal sabotere for de!

 

Juristen:

kan du være så snill å lekse opp de reglene som går på HAV-kjøring og generell opptreden i trafikken, samt at en plikter å ikke skape farlige og uoversiktlige situasjoner. (Jeg mener det finner flere av de..)

*blah*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår