Porshe1 Skrevet Mars 2, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2008 Hvordan er det å bygge om en gammel Porsche 911 til en 96-97 modell? Planen var da i teorien og kjøpe en gammel 911, kjøre til tyskalnd og gjøre ombyggingen der. Hvilken modell bør en satse på? Jeg tenker da i forhold til hva som er mest praktisk mtp. rust, muligheter for ombyggningen osv. Har ikke store kunnskaper om modellspekteret til 911, derfor jeg spør her. Noen med erfaring? på forhånd takk:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
780V8 Skrevet Mars 2, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2008 Er det bare utseende du er ute etter eller hele pakka med motor,bremser, interiør o.s.v.? Hvis ikke motor er med i planene så kjøp en som er nyere enn 78 mod. Galvanisert karosseri og nærmest skuddsikker motor.. Siter [ ] -88 Volvo 780 Bertone V8 [X] -86 Volvo 245 GLT V8 [X] -76 Porsche 911 Targa [X] -69 Plymouth GTX cab [X] -73 Volvo 164E Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bpixel Skrevet Mars 27, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 27, 2008 Hvordan er det å bygge om en gammel Porsche 911 til en 96-97 modell? Planen var da i teorien og kjøpe en gammel 911, kjøre til tyskalnd og gjøre ombyggingen der. Hvilken modell bør en satse på? Jeg tenker da i forhold til hva som er mest praktisk mtp. rust, muligheter for ombyggningen osv. Har ikke store kunnskaper om modellspekteret til 911, derfor jeg spør her. Noen med erfaring? på forhånd takk:) Jeg hadde noe av samme problematikken her i dag (fant en 1975 911 som var ombygd til 993 i USA) og ringte derfor teknisk svartjeneste hos biltilsynet i hjemkommunen min. For det første; bilen kan ikke lenger registreres som veteran ( forsikring = dyrere). Fair enough... Så spurte jeg om modifikasjonene på karosseriet, og da svarte de at man må dokumentere at disse andre delene tilfredstiller krav fra bilens byggeår i forhold til sikkerhet, og da tenker man sikkerhet BÅDE for de sitter inne i bilen og evnt. dem man kolliderer med, OGSÅ myke traffikanter. Her la de også til at slikt er svææææært vanskelig å fremskaffe, og at jeg muligens burde REISE en tur til bilfabrikken for å sjekke dette ut *OMG* Så begynte de å snakke om godkjenninger av institutter og muligens krasjtest av bilen (og da kan du kanskje ikke bruke den da, når den er krasja sies det med lur stemme). Huff, godt ikke dette må klubbes gjennom på Stortinget i hver enkelt sak tenkte jeg. Videre spurte jeg om hva hvis bilen var godkjent av TÜV eller andre etter ombyggingen. Ingen automatikk lød det fra telefonen (for i Tyskland bryr de seg sikkert ikke om sikkerhet. Norge er best i verden *hurra*) Felles internasjonale standarder da? Nei det finnes ikke. "Ville ikke svartmale det helt" sa de etter at de hadde gjort akkurat det... *sukk*. Paperpushers. Spurte om det var ... en liten mulighet... og da kom det frem at de ikke kunne si bastant nei på telefonen. "Hadde padde" på telefonen og inn på FINN.no. Der fant jeg en 964 som var ombygd til 993 og EU-godkjent i Norge. *næææh* Etter dette snakket jeg med noen som jobber litt med ombygging av biler. De mente at dersom de nye delene er TÜV godkjent og man kan dokumentere dette, og evnt. at andre biler i Norge er godkjent med samme delene, så er det enklere å få ting godkjent. Vil Biltilsynet sette seg på bakbeina, kan de nok gjøre det uansett. Dersom du skal bygge om, få tilsendt dokumentasjon på delene og gå til biltilsynet først. Siter __________________ Bmw 320D - E90 (x) BMW 320i (x) Mercedes A160 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Racerbanensraskeste Skrevet April 30, 2008 Rapporter Share Skrevet April 30, 2008 Du kan ta en 911 nyere enn 1967 model og lett forvandle til G-model, 930, 964 eller 993. Karrosseriene er de samme (med små modifikasjoner), men hjuloppheng og motor/drivverk er selvfølgelig forskjellig. Det enkleste utgangspunkt for en konvertering er SC som kom i 1978 evt. Carrera 3,0 som var foregangeren. Alle originale 911 S fra 74-77 har "narrow body" og da må det baksjermer med i regnskapet for en oppgradering. Enkleste måte å få dette godkjent på er: 1: samtale med tilsynet (fast kontaktperson) fra før ombyggingen finner sted. 2: dokumentasjon på hvilke oppgraderinger som gjøres fra Autozentrum sport. Det kan også være langt enklere å importere donorbiler selv hit til Norge da den Tyske ombyggingen kan bli mva/toll helvete når oppgraderingene skal dokumenteres. Skal du gjøre dette i utlandet så gjør det i Polen eller Litauen (Estland) der finnes det flere supre verksteder og til lave priser. Motor dokumentasjon er det værste så anbefalingen vil være å konvertere alt som har med karosseri og hjuloppheng i første omgang. Vise bilen på NAF for EU kontroll/teknisk vurdering med den gamle (2,7/3,0) motoren. Når det skal nyere motor (3,6/3,8) inn i en gammel bil så kan en få det godkjent via Autotuning eller Autozentrum. Lykke til Det er fullt mulig, men ikke som veteranforsikret. Siter -97 Mercedes C180 -10 Honda Insight Hybrid-03 Land Rover Freelander 1,8 S-78 Porsche 911SC 3,0-65 Porsche 911 3,0 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas ST200 Skrevet Oktober 31, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 31, 2008 Du er ikke villig til å gjøre så mye selv med bilen, siden du tenker på å få jobben gjort i utlandet? Mitt tips da er å importere hele bilen, ferdig modifisert og registrert til Norge. Er bilen godkjent i et annet land, tar du med vognkortet til Biltilsynet i norge å dem godkjenner den. Er bilen veteran, så slipper du det meste av avgifter... Det er vel bare moms og vrakpant som må betales? Har en kjenning som jobber på biltilsyn, å han sa til meg at om du foreviser kjøretøyet med tilhørende (utenlandsk) vognkort er det ingen problem å omregistrere den til "Norsk" Men jeg anbefaler deg uansett å ta kontakt med et biltilsyn, å få prate med en kontrollør å hør spesifikt med han om hvordan nøyaktig fremgangsmåte blir. Sjekk gjerne med flere kontrollører på forskjellige stasjoner, for dem praktiserer forskjellig rundt om kring! Siter Thomas ST200 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rolf.H Skrevet November 6, 2008 Rapporter Share Skrevet November 6, 2008 har selv en 80 mod 911 som er bygd om til 993 turbo, den er bygd om i tyskland og godkjent på biltilsynet i norge. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.