Gå til innhold

Kristoffer's bildre tråd, Nye bilder, søker komentarer

Ranger emnet


Villing

Anbefalte innlegg

  • Svar 95
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Her var det mye bra :D

 

Personlig likte jeg dette best:

 

Bimmer320blikshavn.jpg

 

Du må være litt forsiktig når du redigerer himmel, flere av bildene dine har "utbrente" farger i himmelen som resultat av redigering. Dette er en kombinasjon av overeksponering og at du "henter" informasjon i bildet som ikke egentlig er der. Har du prøvd dobbelteksponering?? Det vil gjøre susen her :D Ellers var det øverste KTM-bildet helt rått..! På det nederste KTM-bildet ser du hva jeg mener i himmelen. Det blir litt kornete og "maleri-aktig". Bruker du saturation og curves..? Men som sagt, veldig mye bra her :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takktakk :)

Ja er fuldt klar over det med redigeringen av himmel.

Med dobbel eksponering mener du HDR bilder da?

Har prøvd meg litt på det, men ble ikke veldig fornøyd. Men det skal prøves mer :)

 

 

Neida, blås i HDR :D Do it old school!

Ta to bilder rett etter hverandre med to forskjellige lysmålinger. Da får du klar himmel på ene bildet og klart motiv på det andre. Og så "fader" du bildene inn i hverandre i PS etter best mulig evne. Har gjort en del slikt i bildetråden min her.

 

Du trenger ikke stativ, bare ta en lysmåling av det du vil ha frem, hold inne "frys"- knappen slik at både fokus og lysmåling blir riktig, og så tar du to kjappe bilder etter hverandre. Hvis du har stått stille nok - eller bruker stativ - så får du to identiske bilder med forskjellige lysverdier. Hvis du tar "det beste" fra hvert bilde så har du en dobbelteksponering...! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysmåling hvordan gjøres det? :P Forsto det med fadingen i PS osv, men ikke helt hvordan bildene skulle tas, lyst å forklare litt narmere? Hørtes veldig bra ut :)

 

Lysmåling hvordan gjøres det? :P Forsto det med fadingen i PS osv, men ikke helt hvordan bildene skulle tas, lyst å forklare litt narmere? Hørtes veldig bra ut :)

 

Du bruker speilrefleks, right?

 

La oss si du bruker "autofokus"-funksjon.

Når du "sikter inn" på motivet så vil linsa jobbe med å finne beste fokus. Samtidig jobber også lysmåleren i kameraet med å finne det som passer best for det motivet. Lysmåleren bestemmer hvor mye lys som skal slippes inn i lukkeren (herav lang eller kort lukkertid). Hvis du bruker speilrefleks så skal det være en knapp som "låser" fokus-og lysinstillinger. På Nikon står det AE-L og AF-L på denne knappen (Auto Focus Lock). La oss si du vil ha motivet nede i venstre hjørne av bildet. Da peker du først kameraet rett mot motivet og trykker halvt ned utløseren slik at linsa fokuserer inn og lysmåleren får gjort sitt. Så trykker du inn låseknappen og HOLDER DENNE INNE. Mens denne knappen er trykt inn så snur du kameraet slik du vil ha det, og trykker utløseren helt inn. Da får du et bilde der motivet ikke er i midten, men likevel riktig belyst og i fokus. For å få en dobbelteksponering kan du gå frem på to måter: Følg ovennevnte oppskrift, men når du har tatt bildet slipper du kjapt opp låseknappen og tar et nytt bilde der kameraet kan lese lys andre steder. Hvis du har holdt kameraet stille så skal det bli veldig bra (for at dette skal fungere på best mulig måte så må du bruke manuell fokus). Men hvis du skal ha motivet midt i bildet, og vil ha andre deler av bildet klarere frem så gjør du det motsatte. Mål lys på f.eks himmelen, hold inne låseknappen, ta bilde av motivet først med låseknappen inne og så uten. Jeg synes det er lettere å ta dobbelteksponeringer hvis jeg skyter en lang serie bilder (klikk klikk klikk klikk) mens jeg sakte slipper låseknappen. Da blir det minst sjanse for at bildene blir ujevne i forhold til hverandre (et salig helvete å rette opp i PS...)

 

Bare spør hvis du lurer på mer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder Kristoffer. Synes du har en veldig fin kontrast i bildene dine, likte veldig godt KTM bildene.

Litt konstrukutiv kritikk også, prøv å minimer ting som kan ødelegge linjene på bilen. Tenker da speseilt på bilde 1 hvor søppelbøtta kommer i bakkant av bilen. Og etter min mening har en bil ingen ting å gjøre på gress, der skal gressklippere være ;)

http://www.oljalyn.com/slauk / www.98super.no / http://www.slauk.deviantart.com

FOTO AV DIN BIL? Send meg en PM/ Mail, så gjør vi kanskje en avtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det :)

Ska huske på råda dine neste gang jeg er ute å knipser.

Er igrun enig i det med biler på gress, men eigeren som parkerer :P

 

Skjønner hva du mener...kundens ønske. hehe ;)

http://www.oljalyn.com/slauk / www.98super.no / http://www.slauk.deviantart.com

FOTO AV DIN BIL? Send meg en PM/ Mail, så gjør vi kanskje en avtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pene bilder! Location-messig har du nok litt å hente. Pass også på å ikke skarpe opp bildene for mye. Da blir de fort vonde og se på.

 

Det tipper jeg har mest med komprimeringa å gjøre. I originalformat ser det sikkert ganske ålreit ut, men når man scaler ned, og når denne sida komprimerer enda mer, så blir det fort for mye av det gode. Men det tror jeg ikke en skal tenke for mye på, med mindre man er nettjournalist og tar bilder mht. nettbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår