Vegel Skrevet Februar 3, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2008 Kjøpte meg nye høytalere til stua her om dagen. Proson Stratego Top 10 SAH v.2 heter de vist. Disse Men så kommer spørsmålet. Hvilke forsterker skal jeg velge for å drive disse høytalerene? Kom gjerne med linker:) Siter _______________________________________________ x '86 Honda Accord 2.0EX - '97 Opel Vectra 2.0DI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bulken Skrevet Februar 4, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2008 for og kunne drive en høyttaler med to paralellkoplede basselementer, såkalt fire ohm, trenger man en stabil forsterker med solid strømforsyning. det nytter ikke å kun se på hva forsterkeren gir ut av effekt, men se på hvor mye forsterkeren drar av strømnettet i forhold til oppgitt uteffekt! i en vanlig forsterker(klasse B) blir omkring 40-60% av strømforbruket om til varme. (en switchmode amp, såkalt klasse D, ligger på rundt 90-95% effektivitet, så da blir det annerledes) f.eks: en forsterker er oppgitt til 2x200 watt i 8 ohm. bakpå står det at den trekker max 600 watt. hvor mye tror du denne forsterkeren gir ut i reell effekt? 600x0,5=300watt altså 2x150w. men hva når du henger på noen 4 ohm høyttelere? hvis forsterkeren hadde vært stabil og bra laget(og dyyyr) så hadde den doblet effekten uten problem. altså 2x300w. hadde forsterkeren i eksemplet mitt klart det? bare noe og tenke over! prøv og finn en forsterker som er tung og av et kvalitetsmerke. dette tror ihvertfall jeg er like viktig som oppgitt uteffekt! Stereo - Forsterker | Hi-Fi Klubben: NAD C272 Effektforsterker enda bedre er det hvis du finner en pent brukt nad 218 eller rotel RB 990/991. da har du forsterker i mange år! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bulken Skrevet Februar 4, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2008 btw, du trenger naturligvis en forforsterker til de jeg nevnte, koster omlag 1500 for en grei! fordelen med løs effektforsterker er at du kan bruke den senere på fronthøyttalere hvis du vil ha en hjemmekinoreciever! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossiemk1 Skrevet Februar 6, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 6, 2008 Hadde ikke giddi å kosta på rare forsterkeren på de høyttalerene Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dammed Skrevet Februar 6, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 6, 2008 Ville valgt denne Denon forsterkeren: Stereo - Forsterker | Hi-Fi Klubben: DENON PMA-1500AE Integrert forsterker eller hvis du vil ha NAD: Stereo - Forsterker | Hi-Fi Klubben: NAD C372 Integrert forsterker Siter Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg