Gå til innhold

Brukbtilkjøp, Har jeg retten på min side?

Ranger emnet

visionx

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg kjøpte en brukt bil for 2 mnd siden, jeg fikk den levert 10 dager etter avtalt fordi de skulle ta seg tid til å rette på alle feil. og foreta en grundig sjekk.

Etter den tid så har jeg funnet en rekke feil ved bilen. Og ringte omgående til forhandleren jeg kjøpte den av og sa ifra, jeg ble fortalt at de hadde mye og gjøre, men at de skulle ringe opp igjen så fort som mulig. Noe de aldri fikk gjort før jeg ringte dem 1 mnd senere. Og fortalte allt som var galt.

En ting jeg syntes er litt merkelig. Om det står 3000km i kontrakten, så har jo jeg kjørt lenger en det nå. Men ikke første gangen jeg ringte.

I kontrakten så står det "3 mnd garanti, 3000,- (km/kr (?)) egenandel 4000,-" i standard/særlige spesifikasjoner rubrikken.

Hva har jeg egentlig krav på?

Hva skal bruktbilgarantien egentlig være? er det noen minimums km?

Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis bilen er kjøpt hos forhandler har du mye rettigheter. men kommer an på hva som står i kontrakt og hva feilene er. regner med at juristen kommer med en god forklaring på dette.

AUDI A4 1.8T STV 1998 MOD

X Mitsubishi L200 instyle 2.5di-d 2007

X Passat 130 tdi 2003

X Polo color consept 1.6 (nos)1996

X Golf 2.8 vr6 1993 X Audi a4 1.8T 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg kjøpte en brukt bil for 2 mnd siden, jeg fikk den levert 10 dager etter avtalt fordi de skulle ta seg tid til å rette på alle feil. og foreta en grundig sjekk.

Etter den tid så har jeg funnet en rekke feil ved bilen. Og ringte omgående til forhandleren jeg kjøpte den av og sa ifra, jeg ble fortalt at de hadde mye og gjøre, men at de skulle ringe opp igjen så fort som mulig. Noe de aldri fikk gjort før jeg ringte dem 1 mnd senere. Og fortalte allt som var galt.

En ting jeg syntes er litt merkelig. Om det står 3000km i kontrakten, så har jo jeg kjørt lenger en det nå. Men ikke første gangen jeg ringte.

I kontrakten så står det "3 mnd garanti, 3000,- (km/kr (?)) egenandel 4000,-" i standard/særlige spesifikasjoner rubrikken.

Hva har jeg egentlig krav på?

Hva skal bruktbilgarantien egentlig være? er det noen minimums km?

Takk på forhånd

feilene som er på bilen når du overtar den som ikke skal være der har jo selger plikt til å rette uavhengig av garantien. Hvis avtalen feks var at selger skulle rette enkelte feil og disse ikke er rettet har bilen din en mangel og dette kan du reklamere på etter forbrukerkjøpsloven. Det er tidspunktet du reklamerer på som er avgjørende og ikke tidspunktet feilene blir fikset på, når det er sagt er det alltid en fordel i sånne saker å skrive brev hvis det drøyer ut siden du da har skriftelige dokumenter i saken.

Når det gjelder garanti er det "umulig" å si mye generelt om dette siden det er mange forskjellige garantier ute og går... garanti er i utganspunktet en utvidet rett for deg som kjøper til å få rettet feil som forbrukerkjøpsloven ikke gir deg rett til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider