Gå til innhold

Forskjeller på orginale BTR-er?

Ranger emnet

Gjest

Anbefalte innlegg

God dag.

Er det forskjell på btr fra b230et og b230ft?

Regner med det er forskjell på f og ft i allefall, ettersom ft'n gir jo mer bensin ettersom trykket kommer, men!?

Fikk start på treskeverket igår, men den får alt for mye besin.

Mvh. Sindre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det ER forskjell på F og FT.. heiv F'en på min å da var jeg oppe i over 6 kilo bensintrykk..

Vennligst forklar hvorfor at en bensintrykksregulator som skal sørge for 3bar grunntrykk på en original F sugemotor plutselig gir 6bar trykk på en lik motor bare med turbo?

Vet du hvordan en bensintrykksregulator fungerer eller? De kompenserer jo både for vakuum og trykk uavhengig om den har stått på en F eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. var på turtall med trykk jeg fikk over 6 kilo bensintrykk.. vet hvordan en regulator ser ut, men ser for meg det må være forskjell på en for turbo og en for suging!

edit: mulig jeg tenker litt feil.. tenker på mye rart akkurat nå:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40446-114379.jpg

Slik ser det ut når du kapper de. Som du ser er det bare et membran med fjær på oppsiden og bensinen presser på fra undersiden, og dette blir regulert til et visst trykk pga fjærspennet, som igjen blir kompensert av vakuum trykk på toppen av membranet via nippelen.

Denne er under ombygging til stillbar, der du kan justere spennet på fjæren, og resten av bildene kan sees her:

Xuri » Bildgalleri - GARAGET - www.garaget.org

Om du ser litt på det der og tenker på hvordan det faktisk fungerer ser du at det ikke har noe å si for grunntrykket om motoren har turbo eller ikke. Er grunntrykket 3bar er grunntrykket 3bar UANSETT, såfremt av returen fløder nok til at trykket ikke stiger pga motstand i returslangen.

Har du hardere fjær eller strammer fjæren som er der vil du få et høyere grunntrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grunntrykket er jeg enig i at er likt, men mener at det vil bli feil opp på turtall med belastning

Hva har turtall og belastning med bensintrykksregulatoren å gjøre?

Har du 0,5bar vakuum har du bensintrykk på 3 minus 0,5 = 2,5 bar. Har du 0.7bar ladetrykk har du 3 + 0,7 = 3,7bar bensintrykk. Uansett belasting og turtall.

Det eneste som kan påvirke når det gjelder bensintrykk under pådrag er at bensinpumpa evt ikke leverer nok. Da vil du få LAVERE trykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunntrykk er trykket uten vacuum.

Jeg kjører 4.3bar i grunntrykk på min, og med 1.2bar i ladetrykk så er det 5.5bar ved 1.2bar i ladetrykk.

Når min motor var i benken og han satte trykket på 3 bar grunntrykk så holdt det såvidt til orginal, så B23ET'en har hvertfall mer i grunntrykk enn det som er vanlig (3bar).

Selfølgelig har bensintrykk noe med turtall og belastining å gjøre! Du gir jo mer gass til mer belastning du har, og da får du turbotrykk eller mindre vacuum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider