Gå til innhold

Vibrering i rattet(høyre framhjul) i høyresvinger+andre problemer

Ranger emnet

nvoetfiv

Anbefalte innlegg

En 240gle '87 med 230 forgassermotor. Mer eller mindre original så vidt jeg vet.

Antar at det er et hjullager/kulelager som ikke ville være med å leke lenger. Har kjørt med dette et par mnd nå, kan ikke si at det har blitt særlig værre, men kjedelig med lyden av å kjøre på stipla hvitstripe i alle høyresvinger, samt vibreringen.

Om jeg har rett eller om det er noe annet, så lurer jeg uansett på om det er noe jeg kunne klart selv? (har ikke nevneverdig erfaring i det hele tatt, bortsett fra at jeg på sett og vis alltid klarer å ordne noen macgyver-løsninger når bilen er kjip(som den gangen jeg fylte olje og lokket "bak" kamakselen poppa ut, klarte å ordne opp selv med et solid lokk som passet inn, hurra)

Prob 2:

I tillegg har jeg et problem med hva som føles som bremseskiven i samme hjulet. Under nedbremsning(jo hardere bremsing jo værre) kjennes det som om skiven er skeiv eller noe lignende.

Første gang jeg oppdaget det var etter et par hårnålssvinger, og siste nedbremsning var jeg sikker på at jeg hadde punktert(akkurat samme følelsen i bilen), men når jeg fikk stoppet var alle dekk fine, og når jeg kjørte videre var ikke problemet tilstede omtrent.

Prob 3:

Starteren glipper på tannhjulene(tror jeg, ren gjetning har som sagt ingen innsikt i bilmekk). Bortimot hver gang jeg skal starte bilen ender første forsøk i en helvetes jammer fra startern som skremmer alle i nærheten. Til slutt treffer den tho, så har levd med det uten prob en stund.

Prob 4:

Kanskje ikke et problem egentlig, men irriterende. Har choke på bilen, og den må helt ut for å starte, så inn til ca 1-2 cm i fra null, og først etter en 3 min kjøring kan jeg ta den inn.

Uansett hva jeg gjør så er den helt ubrukelig når den er kald, og hoster og harker hvis jeg våger å gi litt gass.

SÅH! Hvis noen klarer å svare på alt dette skal de få godteri i posten, garantert fremme før jul ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å sette på annen felg på den sia som det rister? Kan hende at at felgen er skjeiv som faen. Kan jo også være at mutterne ikke er dratt til.

Hvis alt det er fint så er det bare hjullagere og navet igjen, enten så er hjullagere gåent, eller så er navet skjeift.

Den ristinga med nedbremsing kommer av det samme.

Prob 3:

Der må du nesten bare skru ut starteren for å se om tenna er hele.

Prob 4:

Er vanlig at du må starte med chocken når det er kaldt, Men håper ikke at du har satt på et sånnt såkalt "powerfilter" på bilen!?

Hvis du har det så forklarer det hvorfor den hoster å harker.

Hvis du har orginale luftfilterboksen, så må du se etter at den varminga til luftfilterboksen er der, det er et metallrør som går opp til eksosmanifoilen.

Er alt det der bra så må du se på alle koblinger fra forgassern og til luftfilterboksen, Kan hende at det er noen rør som har hoppa av, og motorn suger kald luft.

Hvis du klarer å få sendt godteri til meg i posten så det er der før jul så skal jeg sende det tilbake til deg.

MVH

Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358

Lenke til kommentar
Del på andre sider