galaxy13 Skrevet Desember 12, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 12, 2007 Har to stk. 2,3 liter 740 med vannlig forgasser. En 1987 og en 1989 modell (registrert første gang 31/1-1989). Disse er begge vanskelige å starte på kald motor. Er det svakheter med forgasseren eller ligger problemene i tenninga? Bør jeg bytte forgasser (skaffe brukt hos hoggern) eller bytte fordelerlokk og tenningskabler? Det er imidlertid 1987 modellen som har de største start-problemene. Må ty til startgass. Hva kan være problemet tro? Har innsprøytningsmotorer mindre startproblemer enn forgassermotorer? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet Desember 13, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 13, 2007 Har to stk. 2,3 liter 740 med vannlig forgasser. En 1987 og en 1989 modell (registrert første gang 31/1-1989). Disse er begge vanskelige å starte på kald motor. Er det svakheter med forgasseren eller ligger problemene i tenninga? Bør jeg bytte forgasser (skaffe brukt hos hoggern) eller bytte fordelerlokk og tenningskabler? Det er imidlertid 1987 modellen som har de største start-problemene. Må ty til startgass. Hva kan være problemet tro? Har innsprøytningsmotorer mindre startproblemer enn forgassermotorer? Forgasser-motorer er svæært så utsatte for ising om vinter'n, og det var en av grunnene til at innsprut kom. Startproblemer kan være utrolig mye...men en fulloverhaling av hele tennings-anlegget og bytte av enkle slitedeler som bensinfilteret, og spesielt luftfilter er viktig. Også viktig at du har forvarminga i orden på gasser-motorer... det er en slange som suger inn oppvarmet luft fra eksosmanifolden. Uten denne kan bilen praktisk talt stoppe på mildværsdager rundt 0 grader... Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
galaxy13 Skrevet Desember 14, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 14, 2007 Forgasser-motorer er svæært så utsatte for ising om vinter'n, og det var en av grunnene til at innsprut kom. Startproblemer kan være utrolig mye...men en fulloverhaling av hele tennings-anlegget og bytte av enkle slitedeler som bensinfilteret, og spesielt luftfilter er viktig. Også viktig at du har forvarminga i orden på gasser-motorer... det er en slange som suger inn oppvarmet luft fra eksosmanifolden. Uten denne kan bilen praktisk talt stoppe på mildværsdager rundt 0 grader... Men har jeg først fått startet den, så stopper den ikke eller går ujevnt i kaldt vær. Så derfor kan ikke problemet ligge i forvarmingen. Skulle det ikke være mulig å finne ut om problemet ligger i tenningsanlegget eller i bensin og forgasserdelen? Bilen går jo helt jevnt ellers. Jeg har blitt meg fortalt at den typen forgassere som disse bilene er utstyrt med ikke er helt gode. Kan noen bekrefte eller avkrefte det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Desember 14, 2007 Rapporter Share Skrevet Desember 14, 2007 Forgasserne der er ihvertfall blitt litt stemoderlig behandlet av volvo. Er vel bare i 87 at 740 kom med b230K motoren. Denne forgasseren er også forskjellig fra hva som ble levert på 240 med b230k motoren. 89 modellen din skal ihvertfall ikke være forgasser, men være levert med innsprøytning og katalysator originalt. b230k gasserene er også langt mer kompliserte enn det som ellers var levert på volvo, og er derfor kjent for å være mindre pålitelige. 87modellen skal ha automatisk choke, sjekk at den virker slik den skal først. Ellers så virker det som om disse gasserne ligger utenfor de fleste volvofolks kompetanseområde, så den vanligste fiksen er å ta innsug, forgasser og gass-vaier fra en eldre 240/740 og bygge om til den såkalte A-gasseren. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.