Gå til innhold

Lån og kjøp av bruktbil

Ranger emnet

Fox

Anbefalte innlegg

Hallois

Trenger noen råd nå.

Jeg har en bil til salgs og en kjøper på denne.

Kjøper skal ha lån.

Kjøper bor på andre siden av landet.

Banken krever som sikkert kjent at bilen står registrert på nye eieren før de utbetaler salgssummen til selgeren. Dette for å ha kontroll over enten bilen eller pengene til en hver tid.

Planen er å møte vedkommende på halvveien slik at han kan se på den der. Vi bruker ca 4 timer hver vei begge to så vi hadde helst tatt denne turen en gang bare.

Men siden banken krever å ha bilen registrert på kjøperen så må enten jeg som selger sende bilen av gårde uten å ha en krone i sikkerhet eller så må vi ta turen tilbake senere siden han må ordne med papirene og banken må overføre.

Finnes det noen annen måte å gjøre dette på?

'07 Ford disConnect 220LX

'98 Audi Cabrio

x: V50 Sport, Laguna 1.6, Primera 2.0 GT, 2.0 SRI, 2.0 SE, 2.0 LX & 2.0 DLX, 2x Civic 1.4is, Focus 1.6, BMW 318i & Vectra 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss. Husker jeg kjøpte bil med lån når jeg var rundt 18-19, men banken betalte ut lånet før jeg hentet bilen. Må si det er snodig at kjøper må ha bilen omregistrert på seg selv før han får pengene? Jeg som selger ville ikke omregistrert min bil til kjøper før pengene var mottatt!

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tredje bilen jeg selger hvor det er sånn. De to første var innen 1 time kjøring så da gikk det greit. Når jeg hadde lån på min så var det heller ikke slik. (Men det er en stund siden.)

Tror jeg har en plan nå. På den første bilen jeg solgte gjorde vi det slik mener jeg å huske.

Jeg ringer banken hans og hører om alt er som det skal.

Han tar med lånepapirene etc med seg. Skal han ha så sender jeg inn papirene til hans bank. (har sef. hørt hvilke papirer som trengs)

Andre tips?

'98 Audi Cabrio

x: V50 Sport, Laguna 1.6, Primera 2.0 GT, 2.0 SRI, 2.0 SE, 2.0 LX & 2.0 DLX, 2x Civic 1.4is, Focus 1.6, BMW 318i & Vectra 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at det er ca 50 - 60 mil i mellom meg og kjøper. Så da måtte vi dratt to ganger for å møtes. En gang for at han skal se på den og andre gangen for at han skal overta den.

'98 Audi Cabrio

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er uproblematisk.. Dette ordner kjøper og bank i fellesskap.

Når jeg kjøpte bil i sommer hadde jeg samme problemet med avstand og lån. Det ble ordnet slik at jeg fikk lånet, skrev under kontrakten, tok med meg en kopi av den til selger

Som ekstra sikkerhet for selger fikk jeg et tlf nummer i banken som han kunne ringe å bekrefte at jeg hadde tatt opp det lånet som det var snakk om. Og banken bekreftet at summen skulle utbetales straks det nye vognkortet var levert inn til dem. Hadde også med egenandelen på lånet med i kontanter som han fikk på stedet.

Hentet bilen, kjørte de 50 milene hjem og registrerte bilen dagen etter og banken overførte pengene til hans konto som han hadde oppgitt til banken at han skulle ha pengene på..

PS! Har lånet gjennom DNB, men mener de fleste bankene gjør det slik..(?)

Husk også å be kjøper ordne forsikring før han legger ivei for å hente bilen..:-) så slipper dere den saken :-P

- 99 Cougar 2.5 v6

x 94 Toledo 1.8

x 93 Vento 1.9 tdk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skriver blir noe av det samme som jeg nevnte i posten over. Forsikringa har jeg alt bedt han om å fikse. :) Har fått nummer til lånedama og jeg sjekka nummeret mot opplysninga så det er i en bank.

Har jeg papirene hans er jeg rimelig godt sikra. I ditt tilfelle kunne du jo ha droppet å sende inn kopi av vognkortet :) Med mindre selger sendte det inn. Så det blir nok som følger at han gir meg alt av papirer og jeg sender det inn sammen med kopi av vognkortet. Da skal jeg være trygg.. håper jeg :D

Uansett snakker jeg med lånedama i morgen, de har helt sikkert vært borti dette "100" ganger :)

'98 Audi Cabrio

Lenke til kommentar
Del på andre sider