Gå til innhold

dynaBel BF0756 - 4x75 + 2x200 Watt RMS Bilforsterker

Ranger emnet


Fiatfanden

Anbefalte innlegg

For det første lurte jeg på om det ville være en god ide av meg å bruke alle 75W utgangene for å drive et Hertz ESK 570. For så å drive 2x10" med 2x200w?

 

Så lurte jeg også på om det er mulig å få bra lyd på dette oppsettet med bare en signalkabel fra spiller til forsterker? (Cd-spilleren min er ikke top notch:P)

 

takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sikkert brokoble utgangene og da bør den levere nok i massevis til ESK 570. Så ville jeg nok brokoblet de 2x200 til bassen, forutsatt at impedansen på elementene ikke blir 2ohm eller mindre. Bass i stereo er sjeldent en god løsning i bil.

 

Den forsterkeren er i utgangspunktet uegnet til annet enn å drive et 3-veis frontsett, du skulle hatt en 5- eller 3-kanaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt problemet med å levere effekt nok til å drive både komponentsett og bass med hverken 3- eller 5-kanaler men.

 

Nye Audison SRx5 gir 140 x 2 + 260 x 1 @ 4/2Ω ved brokobling

Nye Audison SRx3 gir 65 x 2 + 380 x 1 @ 4/2Ω ved brokobling

 

Fordelen med 3- og 5-kanalere er at bassforsterkeren i de er stabil i minimum 2ohm, det er svært sjeldent en 4- eller 6-kanaler er det, og derfor er de også uegnet til å drive bass i noe annet enn 4 eller 8 ohm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville jo fortsatt være billigere å mer effekt om jeg kjøper dynabel å heller driver i 4ohm med 2x240+600W?

Går jeg glipp av noen faktorer nå?

 

Det går fint det, om du kobler bassen i 8 ohm, fordi du sansynligvis har 2stk 10" elementer med 4ohm spoler? Da har du alternativet å koble det i 2ohm eller 8ohm. Get my point? :)

 

Om du allerede har kjøpt forsterkeren, så er jo saken grei. Men om du ikke har det, så bør Audison være med i vurderingen. Dette er håndlagde forsterkere fra Italia, som i tillegg nå selges til svært lave priser:)

 

to alternativer til som kommer på under 4.000kr er Audison SRx1 monoblokk og SRx2S 2-kanaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke kjøpt verken forsterker eller sub enda.

 

Så problemet kan enkelt løses ved å gå for 1x12" i stedet for 2x10" ?

 

Skal jeg nyte musikk, så gjør jeg det hjemme, så kvaliteten på watten trenger ikke være noe ekstraordinær, jeg er bare ute ett litt mer punch og bedre lyd enn det som er i orginal høytalerne, å det vil jeg prøve å få til på¨billigst og enklest mulig måte. Men vil selfølgelig ikke bruke penger på noe som suger :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, èn 12" med 4ohm spole eller 2x2ohm spole vil funke bedre. Eller du kan kjøpe 2x10" med 2ohm spoler, men ikke så lett å finne kanskje.

 

Uansett om du vil ha masse bass eller den beste lyden så ønsker du et produkt med den høyeste kvaliteten i forhold til pris? Derfor mener jeg du bør ta med andre forsterkere i betraktningen.

 

F.eks nye Audison SRx5 til 3999,-, sammen med Hertz ES250D til kr 999,-. Pakkepris kr 4500,-. Men om du har hengt deg helt opp i denne 6-kanaleren, så går du for den:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår