Jump to content
Bilforumet.no
Sign in to follow this  
OleM

Peugeot 405 1.9 diesel, 1991-modell, 330 000 km

Rate this topic

Recommended Posts

I mangel av et bedre sted å poste, gjør jeg det her.

 

Har i lengre tid målt forbruket og forsket på å redusere dette på min trauste Peugedes med 69 hk, i alle fall 69 hk da den var ny. Når det ikke kan trimmes, må man modde på andre måter vettu =)

 

Vanlig forbruk under daglig bruk til og fra jobb og butikk etc, er 0.58 liter på mila i snitt, målt ove en periode på ca 1.5 år og 13000 km. Jeg kjører hverken spesielt pent eller stygt, så dette er et forbruk jeg synes er bra på en så gammel bil, med en motor som har gått såpass langt.

 

Men nå i helga ble det rekord, på tur nedover til nært Oslo var forbruket nede i 0,476 på mila (ja jeg vet, dette er en enkeltmåling og er ikke nødvendigvis 100% holdbare tall), og jeg var skikkelig imponert.

 

På turen tilbake til Trondheim var bilen en god del lettere, og forbruket datt ned til 0,422 på mila, da trodde jeg at noe var feil mens jeg sto og fylte diesel, og prøvde å få plass til mer på tanken - men den VAR full.

 

Er sikker på at dette er en eller annen form for verdensrekord, så det er på plass med en post på dette forum =)

 

Greit å ha en 'billig' bil som kompenserer for alle de andre bensinslukerne jeg har (2x wankel og V6 =)

 

Noen som vet hvordan kald luft vil påvirke forbruket? Dvs kald luft vil jo uansett øke toppeffekten, men teoretisk skal jo en forbrenningsprosess være mest fullstendig jo varmere det er. På den andre siden er jo kald luft mer kompakt enn varm luft, og sånn sett vil man jo få inn mer oksygen på samme volum når lufta er kald, dermed en magrere forbrenning. Min 'rekord' ble tatt i temperaturer mellom +2 til -15 grader - altså ikke en typisk sommerdag med +20 grader.

 

Noen som har mods eller triks som fungerer i denne sammenhengen?

 

Liste over ting jeg vet man kan gjøre for å få ned forbruket:

 

( ) Trimfilter

(X) Oppvarming av diesel

( ) Rense / nye dyser

( ) Kaldluftinntak (?)

(X) Varmluftinntak

(X) Dekktrykk

( ) Dekktype

( ) Hjul med større omkrets

(X) Kjørestil

(X) Omtrent 0,15% aceton i dieselen

( ) Litt totaktsolje på tanken

( ) Ny olje på motor

( ) Fjerne ting som gir motstand (feks. AC, servopumpe, mekanisk vifte)

( ) Større dim på eksosanlegg

( ) (Justering av tenning, nye plugger etc på bensinmotor)

( ) (Luftmotstand)

 

Ting merket med X er allerede utført på den gamle franske haugen, og tydeligvis fungerer dette.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imponerende forbruk på en så gammel bil med så høy km:D

 

I Tilleg til lista der kan jeg nevne et par fler ting som virker positivt på dieselforbruket.

- Dyserens

- Nytt diesefilter

- Instilling av innsprøytningstidspunkt

- Bremser som ikke er trege og henger seg på

 

Og tilslutt, når bilen er gådd såppas langt kunne det vært intresangt og hadd ute dysene og kontrollert sprøytebildet.Evt byttet dysespisser og justert åpningstrykket :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

- Dyserens

Har vurdert dette, men koster omtrent like mye som nye dyser.

 

- Nytt diesefilter

Det er ganske nytt, bilen har vel gått ca 5000 km etter sist skifte.

 

- Instilling av innsprøytningstidspunkt

Vet ikke om denne motoren har justering av tidspunkt? Vi snakker jo steinaldermotor her, fantastisk lite elektronikk.

 

- Bremser som ikke er trege og henger seg på

Ja, dette kan være aktuelt for meg å sjekke.

 

- Og tilslutt, når bilen er gådd såppas langt kunne det vært intresangt og hadd ute dysene og kontrollert sprøytebildet.Evt byttet dysespisser og justert åpningstrykket.

 

Er dette noe man gjør inni selve dysa (åpningstrykket)? Kan null og niks om diesel, er egentlig wankelskalle =)

Share this post


Link to post
Share on other sites

instilling av insprøytningstidspuktet gjøres manuelt med måleur på dieselpumpa..er en rimelig avansert prosess hvis man ikke har vært så mye borti det før:p

 

Åpningstrykket justeres ved å shimse en fjær strammere eller slakkere.(inni dysa ja) Tror jeg:p Aldri gjort det selv..

 

Og hvis du får tak i dyser/spisser like billig som en dyserens ville jeg bytta dem ja:p

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hadde samme bil i perioden 2004-2009. Studerte i Grimstad og var ofte hjemme i Drammensområdet i helgene (les; kjørte mye E-18, før det ble noe særlig 100 grense). Fartsgrensen på strekningen var på 60 - 100, med flesteparten av kilometerne var vel 70-sone tror jeg. Bilen hadde gått tett oppunder 300 000 km mot slutten.

Forbruket lå på 0,42-0,45 l/mil i perioden. Regnet ut fra km-teller og teller på diesel-pumpa. Da er det også med ørlite små-kjøring i Grimstad og langturer Grimstad - Hovden vinterstid. Ingen modifikasjoner på bilen.

Original spoiler bak, som jeg ble mobbet en del for :) "Hva er vitsen med spoiler på en bil med 69 hk"? Dette er jo selvfølgelig for å minske luftmotstanden ved "ødelegge" "lufttrommelen" som "henger" etter bilen og har ingenting med veigrep å gjøre.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.