Gå til innhold

Mangler jeg noe av luftfilteret?

Ranger emnet

steinar

Anbefalte innlegg

I mottorrommet så har jeg et stort tomrom der inntaket til luftfilteret er. På enden av dette plastrøret så er det "sagemerker" så det ser nesten ut som om noe er saget / knekkt av her.

Vedlagt er bilde av tomrommet - det er en golf2 fra 86.

Hva skal egentlig være her og er det farlig at det ikke er der? Jeg har et problem med at bilen blir for varm ved bykjøring - kan dette ha noe med det å gjøre?

tomrom.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skal være der, er bare et rør, så bilen trekker kaldest mulig luft fra forskjermen. Luftfilteret sitter i boksen oppå gasser'n.

Ikke no farlig i det hele tatt.

At bilen din blir for varm kan være flere ting, har du sjekka at du har nok kjølevæske?

Termostaten, som sitter i termostathuset på vannpumpa's underkant. Ta den ut, kok den i en kjele, og sjekk at den åpner og lukker seg som den skal.

Sjekk at vifta di i det hele tatt går, hvis ikke, kan det være sikringen, eller viftetermostaten som sitter nederst i høyre hjørne(sett ovenfra og ned i motorrommet) på radiatoren kan være slitt, eller ødelagt.. dette er sjelden. En måte å prøve det på, er å starte bilen, plugge av ledningene som går til viftetermostaten, og

koble disse sammen, da skal vifta gå, selv om motoren er kald.

Lykke til, og pm meg hvis det var noe du ikke skjønte ;)

Jeg har mange biler, men de forbanna signaturreglene forhindrer meg å skrive dem ned!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Vantage

Det som skal være der, er bare et rør, så bilen trekker kaldest mulig luft fra forskjermen. Luftfilteret sitter i boksen oppå gasser'n.

Ikke no farlig i det hele tatt.

At bilen din blir for varm kan være flere ting, har du sjekka at du har nok kjølevæske?

Termostaten, som sitter i termostathuset på vannpumpa's underkant. Ta den ut, kok den i en kjele, og sjekk at den åpner og lukker seg som den skal.

Sjekk at vifta di i det hele tatt går, hvis ikke, kan det være sikringen, eller viftetermostaten som sitter nederst i høyre hjørne(sett ovenfra og ned i motorrommet) på radiatoren kan være slitt, eller ødelagt.. dette er sjelden. En måte å prøve det på, er å starte bilen, plugge av ledningene som går til viftetermostaten, og

koble disse sammen, da skal vifta gå, selv om motoren er kald.

Lykke til, og pm meg hvis det var noe du ikke skjønte ;)

Har kokt og sølt allerede :-)

http://www.bilforumet.net/showthread.php?s=&threadid=19951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by steinar

hva er forvarmingsslangen og hva gjør den?

Hvis jeg tror det er riktig så er det det hølet som går ut på siden der på luftrøret.. der skal det gå en slange ned mot eksosmanifoilen som skal gi varmluft eller noe greier..

har det ikke.. trenger ikke den møkka:)

-02 BMW e46 318i Cabriolet m-tech II Bilde

-94 Ford Mondeo stv 2.0i zetec [solgt] Bilde

-90 Ford Sierra DOHC Sparco Edition [vraket] Bilde

-84 VW Golf II [solgt] Bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by vwgolf2

hadde den ikke i fjord vinter jeg eller..da frøys gasseren opptil flere ganger! skaff dere den og spar dere for problemer..koster jo ingenting på hoggærn!

Funker dårlig når man har mekka open air filterløsning:)

dessuten kaldere luft er bedre vettu:) hehe.. når motoren er varm vil den ikke ha varm:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Vantage

Grunnen til at gasser'n din frøs var ikke at du hadde lite frostvæske i kjølevæska a? da fryser jo vannet som styrer spjellet på 2e2-gasser'n vaffal.. Been there, done that!

Var det jeg også tenkte.. tipper at det allerede hadde fryst før den forvarmeren hjelper med varme.. hvis ikke eksosmani. er varm hele tiden på bilen din:rolleyes:

og men ikke vet jeg.. men den forvarmeren kan vel ikke være så veldig effektiv med å varme opp motoren, det at varmluft blir kjørt gjennom gassern og ned i forbrenningskammeret at det gjør at motoren får fortere arbeidstempratur.. kanskje noen andre vet funksjonen med denne? så si det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by vwgolf2

nettopp...hva skjer når man får det? da begynner den å jukse evnt. stoppe...

Da skal du ha en good del med kondens før du merker noe jukse eller stoppe eller at i det hele tatt fryser og gjør skade.. ett par vanndråper gjør ikke dette...

Hvis du skrur av bilen på kvelden.. så kan du også få kondens løped av natten. Og jeg tipper at den kondensen du snakker om rekker å bli sugd gjennom gassern før den forvarmern tar å Fordamper dette. Og litt kondens får ikke gassern til å gå amok..

MEN.. hvis du ikke har nok kjøleveske men kjører på vann.. så vil det føkke seg når det blir kaldt, siden kjøleveska går gjennom gassern. dette dreper sansynligvis choke funskjonen... tipper det var det som skjedde med min gamle gasser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider