Bralle Skrevet Oktober 26, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2007 har problem med min mondeo. den nykker når jeg kjører,vanlivis et kraftig nykk med jevne mellomrom,der jeg kan se at turtallet faller når bilen nykker. skjer mest ved kjøring i oppoverbakke og akselerasjon. sannsynlivis er det vel enten bensinfilter,luftmengdemåler,lambdasonde eller air flow-sensor...eller kan det være noe annet..? hvilken av disse delene er det mest sannsynlig at forårsaker problemet..? må liksom prøve meg fram,skifte del for del,så hadde vært greit å vite hvor det er best å starte. bilen har nytt luftfilter,olje & relativt nye tennplugger/kabler ! håper noen med erfaring kan svare :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Oktober 26, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2007 Hva med å ta en test?. Billigere det enn å bytte en haug med deler det kan være, når feilen var en sprekt vakumslange Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bralle Skrevet Oktober 26, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2007 av forskjellige grunner er det ikke bare,bare for meg å få tatt en slik test. virker ikke som om det er noen vakumslange som er gåen heller. rykkingen begynnte når jeg nettopp hadde skiftet olje,og brukt et annet merke enn vanlivis. men viskositeten var den samme,så det er vel bare en tilfeldihet..? grusomt irriterende iallefall:( Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas ST200 Skrevet Oktober 26, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2007 Høres ut som samme feilen som æ har... Har heller ikke fådd diagnosetest på min enda, men på Ford mente dem at d kunne være luftmengdemåleren. Men dæm ville ikke anbefale mæ å kjøpe dela før en test, for da kan man ende me å bytte mye... Siter Thomas ST200 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Huskydogg Skrevet Oktober 27, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 27, 2007 Rykking og napping kan være så mangt. Og absolutt dem komponentene du her ramset opp. Et Fordverksted burde være istand til å lokalisere feilen på en times tid. Men ettersom du helst vil prøve selv så må du jo få lov til det :) Det er jo naturligvis begrenset hvor mye man kan måle av ulike komponenter uten avansert utstyr da. Men litt kan man prøve. Ohme pluggkabler: Dette er ikke en uvanlig feil. Dessuten belastes tenningsanlegget extra ved akselrasjon pga den økte mengden av bensin og luft som skal presses sammen i sylinderen. Dette gjør at gnisten får vanskeligere for å "hoppe over" slik at coilen må jobbe hardere for å få til en gnist. Ohm gjerne pluggkablene selv med et vanlig multimeter. Som en fin tommelfingerregel kan du si at max tilatt avvik = 30% mellom høyeste og laveste motstand. Lambdasondemåling: Dette er litt verre, men mulig. Du trenger aller helst et grafisk multimeter, eller et måleutstyr som hurtig kan registrere svingninger i spenninger mellom 0V-1V Et fint lambdasondesignal spretter opp og ned i ujevn takt fra ca 0,1V-0,8V med motoren på tomgang. Bensinfilter: Om du er så heldig å få det av uten å ødelegge plasthakene inn og ut av filtere, kan du prøve å blåse gjennom det. Det skal være null til liten motstand. Nesten som å puste. Føles det mer ut som å blåse opp en ballong er det modent for utskifting. Dette er bare noen forslag. Det kan være helt andre ting som feiler bilen din. Husk, om MIL lyser (motorlampa) så ikke kjør for lenge. Den lyser av en anledning. Noe er feil. Få sjekket dette før andre komponenter dør pga "overanstrengelse" som følge av at de må kompensere for den defekte komponenten. Håper dette kan være til hjelp :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bralle Skrevet November 2, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 2, 2007 takk for god respons,ovenstående post :) hadde nykking i bilen ved tidligere annledning,da forsvannt faenskapet ved skifte av tennkabler/plugger, men dette er bare 8-9.000 km siden,og originale pluggkabler må vel vare lenger enn som så? den nåværende nykkingen er av en litt annen art enn tidligere,så tror det er annen feil. men skal først skifte bensinfilter og lambdasonde til uka(rimelige deler),får se om det løser saken! ingen lamper lyser.bilen bakker perfekt,går veldig stille og fint foruten djevel-nykkingen da! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matros72 Skrevet November 3, 2007 Rapporter Share Skrevet November 3, 2007 hehe lykke til... Siter 96 Audi A6 2,6e Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bralle Skrevet November 29, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 29, 2007 har endelig funnet ut hva som var feil på bilen,så alle som får lignende symptomer,kan jo lese her: var en elektrisk feil,dårlig kontakt & eir i ledningene til/fra fordeler-coil-saken,som forårsaket at turtalssperren slo inn. hadde mistanke om at det var elektrisk,men etter mye feilsøking,fant jeg først ut hvor jeg skulle titte når turtellern plutselig sluttet å funke her om dagen. rengjorde og reparte diverse kontakter i dette området,og vips-bilen går som et olja lyn igjenn :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars-Edvard Skrevet April 29, 2008 Rapporter Share Skrevet April 29, 2008 har problem med min mondeo.den nykker når jeg kjører,vanlivis et kraftig nykk med jevne mellomrom,der jeg kan se at turtallet faller når bilen nykker. skjer mest ved kjøring i oppoverbakke og akselerasjon. sannsynlivis er det vel enten bensinfilter,luftmengdemåler,lambdasonde eller air flow-sensor...eller kan det være noe annet..? hvilken av disse delene er det mest sannsynlig at forårsaker problemet..? må liksom prøve meg fram,skifte del for del,så hadde vært greit å vite hvor det er best å starte. bilen har nytt luftfilter,olje & relativt nye tennplugger/kabler ! håper noen med erfaring kan svare :) jeg hadde også den rykkinga, men skift pluggledninger og plugger, det er noen dioder i lednoingene, og de ryker ca 2 ganger i året. du ser det på pluggene hvis at det er de som har sagt takk for seg, for da har du svarte/brune streker nedover pluggene, og det kommer av overslag.. biltema har ledninger... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore_tj Skrevet April 29, 2008 Rapporter Share Skrevet April 29, 2008 Høres ut som samme feilen som æ har... Har heller ikke fådd diagnosetest på min enda, men på Ford mente dem at d kunne være luftmengdemåleren. Men dæm ville ikke anbefale mæ å kjøpe dela før en test, for da kan man ende me å bytte mye... høres nesten ut som om actuatoren til innsuget ditt er gåen. du har variabelt innsug som styres av en boks som sitter under det svarte dekselet som d står 2,5 duratec etc på. vanlig feil. blir litt for varmt for den.. Siter 1993 Ford Escort Cosworth www.escortrscosworth.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.